Psyksnack.se

Gäst


* VÄLKOMMEN

Varmt välkommen till Psyksnack!



Stödforum och mötesplats för dig med social fobi, panikångest, GAD, tvångssyndrom, depression m.m. Här samlar vi tips och länkar, berättar om våra erfarenheter av olika mediciner och terapier, skriver av oss eller bara skaffar nya kontakter.

Gå vidare till forumet.

Psyksnack uppstod i kölvattnet efter forumet SPS (stödsidan för drabbade av social fobi och panikångest) som nu håller på att läggas ned, men deras chatt finns fortfarande kvar för er som vill chatta: SPS-chatten

Ett forum är fött - www.psyksnack.se 2017-01-25
Todo
november 16, 2017, 15:41:28 PM av Todo
Views: 13 | Comments: 1

Snubblade över en ny diagnos jag aldrig hört talas om tidigare - trichotillomani.

Men lite kan jag känna igen mig i tvånget, har haft väldiga problem att låta bli att peta på nagelbanden (speciellt när jag är stressad, frustrerad eller uttråkad). Skrev om det här: http://www.psyksnack.se/index.php?topic=129.0
Och det hon beskriver om att plocka benen med pincett känner jag också igen.

https://www.specialnest.se/liv-hem/tove-rycker-tvangsmassigt-loss-sitt-har

Citera
FAKTA
Trichotillomani (tricho=hår tillo=rycka) är ett slags tvångssyndrom som innebär att en person medvetet eller omedvetet av olika orsaker rycker ut enstaka eller flera hårstrån från huvudet, ögonbrynen, ögonfransarna, pubis eller andra områden. Sjukdomen påminner om självskadebeteenden. Smärtan frisätter signalsubstanser som stimulerar belöningscentrum i hjärnan och är därför ångestdämpande och/eller lugnande. Man vet inte säkert varför vissa personer utvecklar Trichotillomani, men forskning visar att det finns en genetisk komponent. Tillståndet är vanligare bland personer som har OCD.

Trichotillofagi innebär att man drar ut hårstråna för att sedan äta upp dem.

 Dermatillomani (skin-picking) innebär att man upprepat påfrestar huden genom att pilla på den så att hudsår och medicinska komplikationer kan uppstå.
Forum
november 15, 2017, 07:15:33 AM av Forum
Views: 28 | Comments: 4

Jag vaccinerade mig mot influensa med Vaxigrip för drygt en vecka sedan. Jag har aldrig nånsin fått en sån reaktion på ett vaccin som jag fick nu. Samma kväll började armen att svullna vid injektionsstället och blev klarröd och varm på en handflatestor(!) yta. Nästa dag kändes det och såg ut som att det höll på att växa fram en tennisboll från min arm, så stor var svullnaden. Jag gick tillbaka till min VC och frågade vad som hände. "Oj, en sån där reaktion har jag inte sett sen svininfluensavaccinet", sa en. Tre personer var inne och tittade, och jag fick rådet att smörja med kortison vilket jag också gjorde. Svullnaden gick ner - men den stora röda blaffan är fortfarande kvar! Inte lika blossande röd, men ändå fullt tydlig att se.

Nån som kan ge mig lite lugnande besked? Vad är det som händer egentligen?
november 12, 2017, 17:04:35 PM av Memphis | Views: 33 | Comments: 2

Ska det vara så att man hamnar på forumindex efter att man har skrivit ett svar i en tråd?
Pages: [1] 2