Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Psykisk ohälsa och näringsaspekter  (läst 73 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
Psykisk ohälsa och näringsaspekter
« skrivet: mars 20, 2017, 17:03:19 PM »
Laddas hem som en PDF-fil:

Saxat ur artikeln "...Det är inte brist på läkemedel eller
psykoterapi som gör människor sjuka. På få generationer har vår kost genomgått en
dramatisk förändring med mer raffinerad föda, mer socker och andra kolhydrater
och en högre kvot fleromättade fettsyror omega-6/omega-3. Vidare har den fysiska
aktiviteten minskat liksom den tid vi är utomhus..."

"...ör att förstå psykiska sjukdomar biokemiskt kan vi inte nonchalera näringens och
gifternas betydelse. Patientens näringsstatus förtjänar uppmärksamhet i många
situationer: vid kronisk eller recidiverande sjukdom, vid sedvanlig
läkemedelsbehandling med för kroppen främmande molekyler (xenobiotika) som
påverkar näringsstatus, och om konventionell behandling ej givit önskat resultat.
Depression innebär ofta sämre aptit och viktnedgång. Den som är deprimerad äter
ofta mindre protein och fett men mer kolhydrater, ofta i form av socker (4). Vad
som kliniskt kan beskrivas som sockerberoende är inte ovanligt hos patienter med
depression eller ångest..."

"...
Signalsubstanser som serotonin och noradrenalin bildas från födans protein. För
detta behövs också flera olika vitaminer och mineral. Vår hjärna uppbyggs till stor
del av fett. Den behöver såväl mättat, enkelomättat som fleromättat fett. Ett lågt
intag av fett (6), protein, flera olika vitaminer liksom mineral bidrar till såväl
depression som ångest. Hög konsumtion av fisk korrelerar till mindre förekomst av
depressioner på ländernivå (7). Man bör också minnas att överkänslighet för gluten
och andra födoämnen kan ge psykiska symptom. Järnbrist kan ge depression och
behöver också utredas medicinskt...."

Från Näringsmedicinsk tidskrift. Januari 2007, nr 1, årgång 12, Bo H Jonsson, med dr, överläkare, Stockholm 
« Senast ändrad: mars 20, 2017, 17:11:34 PM av Kenneth »
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad ankanpankan

• **
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Psykisk ohälsa och näringsaspekter
« Svar #1 skrivet: september 10, 2017, 18:22:42 PM »
Det kan säkert ligga någonting i det som beskrivs i artikeln - att kosten är den stora boven bakom den ökade psykiska ohälsan. Ett tillfälle då många av oss påminns om kostens effekter är ju viktnedgång, och där är det känt att övervikt kan leda till en hel rad olika komplikationer, t.o.m. cancer. Sedan är det ju ändå bekräftat att användning av vissa läkemedel kan orsaka biverkningar relaterade till psykisk ohälsa.

Utloggad Lynx

• Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 10, 2017, 23:13:17 PM »
Nedsatt funktion i sköldkörteln kan ju ge depressionssymptom, så jag tror också att det ligger nåt i det som skrevs. Hypotyreos skulle nog minska med bättre mat också.
Själv ramlar jag ner på kaffe å macka-nivå när jag mår skit, så nu skyndade jag mig att ta ett proteintillskott he he.
Men allvarligt talat så tar man ju hand om sig sämre eller inte alls... mindre med träning, bra mat och att bara vara ute. Blir en ond cirkel sen, tror jag.
Man är vad man äter är en gammal sanning...
« Senast ändrad: september 10, 2017, 23:17:10 PM av Lynx »

Utloggad Aurelius

• Antal inlägg: 79
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 10, 2017, 23:25:12 PM »
Jag köper kostargumentet helt och hållet.

T.ex testosteronhalterna har sjunkit med 50% (!) de senaste 50 åren i väst. Förmodligen främst pga dålig kost.

Symptom vid låg testosteron inkluderar depression, irritation, ångest, dåligt självförtroende osv.