Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Sömnen och dåligt mående  (läst 107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
Sömnen och dåligt mående
« skrivet: september 01, 2017, 16:55:14 PM »
Inatt sov jag väldigt ryckigt, fragmenterat, och har varit som ett totalt slaktavfall idag. Ångesten blir värre, man känner sig krasslig, och trött naturligtvis. Sen att det är mörkare och kallare ute är väl en sak man ska ta i beaktning. Men just sömnen påverkar mitt mående enormt dagtid. Bra sömn = större chans att må bra, och tvärtom.

För mig är det framförallt ångesten som blir värre (ja, man kan få ångest fast man äter Seroquel  ;) )

Fler som är sömnkänsliga?
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Flocks

• Antal inlägg: 42
    • Visa profil
SV: Sömnen och dåligt mående
« Svar #1 skrivet: september 01, 2017, 23:39:40 PM »
Absolut är det fler som är sömnkänsliga. För egen del  har jag lärt mig med åren att man klarar sig några nätter med dålig sömn. Det som är väldigt viktigt tror jag är att försöka kompensera detta med en bra fysik.

Är man i dålig fysisk form åker åtminstone jag ,direkt på förkylningar och infektioner om jag sover dåligt. Ångest, stresskänslighet och benägenhet att förstora småsaker inträder som ett brev på posten.

Träning, bra kost med protein kolhydrater och fett, kosttillskott som d vitamin och magnesium är ett måste för mig.
« Senast ändrad: september 02, 2017, 00:13:53 AM av Flocks »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 02, 2017, 19:38:51 PM »
För mig är det så taskigt att det oftast räcker med endast en natts dålig sömn för att jag ska må skit dagen därpå. Håller med det du skriver om vikten att ha en bra fysik. Är jag i bättre fysik åker jag på mindre förkylningar och sånt också - och man sover naturligtvis bättre, en bra bonus.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 03, 2017, 19:26:03 PM »
Jag har ju haft en del sömnproblem (framförallt med själva insomnandet) tidigare, så vet hur plågsamt det kan kännas att inte få sova tillräckligt :( Känner mig som ett lik, trögtänkt, halvförkyld, risig och med grusiga ögon. Vet inte om jag får mer ångest, snarare så att jag blir så däckad att jag inte orkar varva upp mig längre, men det är ju ingen vidare lösning att gå omkring som en zombie   >:(
Märkt att jag hungerkänslorna också påverkas av om jag inte sover tillräckligt, blir mycket hungrigare och får cravings efter stabbig, fet mat...
Hoppas du fått sova gott nu i helgen Kenneth!