Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Ska cannabis kunna förskrivas som vanliga läkemedel  (läst 312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
Ska cannabis kunna förskrivas som vanliga läkemedel
« skrivet: februari 22, 2017, 02:40:25 AM »
Ja, absolut tycker jag. Det medikament som främst finns är en olja måttlig halter av hela plantan (om jag fattar rätt), som iofs kan ge viss mental påverkan, men inte det rus som man får när man röker cannabis. Oljans löses upp i vätska som den drabbade dricker, så det är inga bolmande jointar vi pratar om. Det är helt otroligt att det inte ens går att skriva ut på licens idag. Nyligen fick dock två patienter det utskrivet på "försök" med godkännande från läkemedelsverket, och det pekar väl på att det kommer att bli möjligt att ansöka om att få det på licens, som med en del andra ovanliga/obeprövade/problematiska läkemedel, som framförallt inte används så ofta.

Fast jag tycker denna substans skulle vara laglig att skriva ut som särskilt läkemedel dvs som morfin (och andra opiater/opioider), bensodiazepiner och vissa andra läkemedel. Idag kan alltså en läkare skriva ut X antal morfintabletter helt lagligt, och med välkända biverkningar och med mycket stor beroendepotential, och det ser vi som en självklarhet hos patienter med cancer och andra svåra sjukdomar med svår smärta. Men inte cannabisextrakt....

Varför cannabis då? Jo, därför att vi en del sjukdomar som MS och besläktade sjukdomar har de visat mycket god effekt mot svår smärta och muskelspasmer, och både vid cancer och HIV har de förbättrat livskvaliteten och främjat aptit och viktuppgång. Och precis som en morfinberoende blir inte de här patienterna höga. Naturligtvis finns risken att det kommer ut på svarta marknaden. Den är dock så överfylld av  vanlig hederlig rökcannabis, som missbrukarna själva hellre väljer om dom får.

Begriper inte den svenska stelbenta byråkratin i såna här sammanhang. Förutom beroende- och missbruksrisken, har cannabisextraktet inte mer biverkningar än flertalet andra "tyngre" läkemedel som verkar via hjärnan och nervsystemet.

Varför ska inte dessa patienter få denna hjälp när andra medel inte ger effekt. Och varför ska läkare ens behöva begära licens (om det ens blir så) utan ska kunna skriva ut det som ett särskilt läkemedel, precis som till en cancerpatient som behöver sitt morfin för att uthärda smärtan och dödsångesten. Eller varför inte ångestpatienten som behöver lindring av sin svåra ångest?
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Lynx

• Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Ska cannabis kunna förskrivas som vanliga läkemedel
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2017, 14:25:42 PM »
Ja, det tycker jag. Känner 2 med MS...

...rättar mig, jag känner faktiskt 3  :(
« Senast ändrad: mars 06, 2017, 02:35:16 AM av Lynx »

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
  • Antal inlägg: 210
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2017, 05:02:14 AM »
Jag håller med dig i allt du skriver Kenneth. Nyligen fick ju två svårt kroniskt sjuka rätt till medicinsk cannabis och det är ett steg i rätt riktning. Sverige ligger efter när det gäller att inse nyttan av dessa läkemedel, det finns tyvärr en beröringsskräck högre upp då det gäller detta ämne och då det luftas tycker jag att det ofta är överdrivet. Det man för på tal känns mer som åratal av indoktrinering och känsloargument än medicinsk fakta.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2017, 14:40:43 PM »
Jag håller med dig i allt du skriver Kenneth. Nyligen fick ju två svårt kroniskt sjuka rätt till medicinsk cannabis och det är ett steg i rätt riktning. Sverige ligger efter när det gäller att inse nyttan av dessa läkemedel, det finns tyvärr en beröringsskräck högre upp då det gäller detta ämne och då det luftas tycker jag att det ofta är överdrivet. Det man för på tal känns mer som åratal av indoktrinering och känsloargument än medicinsk fakta.

Särskilt när redan starkt beroendeframkallande opiater som morfin får skrivas ut av vilken läkare som helst. Även bensodizepinerna har ju beroendepotential...
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2017, 05:26:10 AM »
Jo det är sant Kenneth att det får skrivas ut av vilken läkare som helst men skall påpekas att läkare är restriktiva med att skriva recept på opiater, bensodiazepin och dylikt, de försöker alltid hitta en annan lösning innan de tar till det tunga artilleriet. Det är väldigt få läkare som har opiater som förstahandsval vid smärta och jag är för en restriktiv hållning så länge det inte går till överdrifter. Har en svårt sjuk människa varit openminded och prövat andra alternativ, utan nämnbar effekt är det inte annat än rätt att sätta in det under kontrollerade former och uppföljning.
« Senast ändrad: mars 17, 2017, 05:30:00 AM av Alice »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2017, 17:22:23 PM »
Jo det är sant Kenneth att det får skrivas ut av vilken läkare som helst men skall påpekas att läkare är restriktiva med att skriva recept på opiater, bensodiazepin och dylikt, de försöker alltid hitta en annan lösning innan de tar till det tunga artilleriet. Det är väldigt få läkare som har opiater som förstahandsval vid smärta och jag är för en restriktiv hållning så länge det inte går till överdrifter. Har en svårt sjuk människa varit openminded och prövat andra alternativ, utan nämnbar effekt är det inte annat än rätt att sätta in det under kontrollerade former och uppföljning.

Absolut. Jag betonar bara att alla läkare har möjligheten att göra det. Då borde det inte vara nån skillnad på att förskriva medicinsk cannabis...

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2017, 03:58:37 AM »
Nej, det borde det inte vara men svenskar i allmänhet har en viss attityd då det gäller ämnen som klassas som narkotika även om fler och fler tycks stå bakom att cannabis ska få förskrivas. Människor tycker om att måla upp en bild där människan står, sliten och härjad, vid centralstationen och tigger pengar till sin nästa gås, kopplar sedan sin felaktiga bild till medicinering direkt de hör ordet "cannabis" och börjar därefter med sina, till stor del, känsloargument (nu vet jag att cannabis kan orsaka problem liksom alla andra narkotikaklassade preparat men det är inte en joint som får människor att bryta sig in i bilar och byggnader).

Problemet som jag kan se med förskrivning av narkotikaklassade läkemedel (menar inte specifikt medicinsk cannabis) är uppföljning. Vården är pressad till max i dag på många ställen. Man har därav inte tid till att följa upp människor som får gå från riskzon till missbruk utan att vården fångar upp dem men det är en annan diskussion.

Utloggad ankanpankan

• **
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 27, 2017, 20:14:56 PM »
Rätt eller fel, så tror jag faktiskt att det ligger närmre till hands att vissa potensmedel släpps som receptfria sådana än att svenska läkare får förskriva cannabis. Samtidigt har det hänt en hel del på senare år, inte minst i USA, vad gäller legalisering av cannabis. Så vem vet?  :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2017, 18:28:52 PM »
Rätt eller fel, så tror jag faktiskt att det ligger närmre till hands att vissa potensmedel släpps som receptfria sådana än att svenska läkare får förskriva cannabis. Samtidigt har det hänt en hel del på senare år, inte minst i USA, vad gäller legalisering av cannabis. Så vem vet?  :)

Problemet med potenshöjande medel är att dom har effekter på hjärt- kärlsystemet. Det kan vara ordentligt farligt för vissa patientgrupper. Visst kan man vill få saken till stånd lite lätt, men man vill inte dö av hjärtinfarkt i sänghalmen heller  :) Cannabis har mindre effekter rent kroppsligt än potenshöjande. Sen kan man ju tycka mindre om att det har en tendens att förslöa och ge likgiltighet. Men det är nog lättare att ta om man har svår smärta t.ex som enbart cannabis kan lindra.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 11, 2017, 23:52:29 PM »
Jag vill börja med att hälsa ankanpankan välkommen till forumet!

Jag tror att det är en lång väg att gå innan både cannabis och potensmedel "släpps fria" och att Sverige kommer att hamna på efterkälken då det gäller detta och att fler kommer att söka sig utomlands för att få hjälp och lindring för sina besvär. 

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 12, 2017, 18:24:59 PM »
Fast vi har ju redan opioider, morfin, fentanyl och liknande som är starkt beroendeframkallande och ger upphov till både beroende och missbruk. Läkare kan ju dock förskriva dessa helt fritt utan nån som helst licens. Medicinsk cannabis borde man behandla likadant. Det röks ju inte direkt. Och visst har cannabis stora nackdelar, men farligare än opioider är det inte. Ok, man kan få psykoser och apati av cannabis. Men skulle cannabis vara fritt att förskriva skulle man väl få lita på att det bara skrivs ut till personer som prövat all annan smärtlindring utan resultat.

Jag är däremot emot att det skulle bli lagligt och fritt för gemene man att köpa. Då skulle vi ha ännu ett stort folkhälsoproblem att dras med. 

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 13, 2017, 15:11:51 PM »
Jag vet inte riktigt vem du svarar? Mig? Läs i sådana fall mitt inlägg igen.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 13, 2017, 17:45:20 PM »
Jag vet inte riktigt vem du svarar? Mig? Läs i sådana fall mitt inlägg igen.

Du skrev längre upp att läkare undviker att skriva ut opioider som förstahandsval. Där håller jag med dig, men det är ett faktum att vi har en hel massa människor som (kanske) äter onödigt mycket av den varan.  Jag tror dock att det är lättare att få ut opioider än bensodiazepiner. Smärtstillande är inte lika tabubelagt som bensodiazepiner - jobbig smärta tror jag folk (och läkare) har lättare att indentera sig med. Det är mer "på riktigt" att ha kronisk smärta jämfört med kronisk ångest

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 14, 2017, 04:52:17 AM »
Ja, må så vara men jag hänger inte riktigt med just nu då det blev en helt annan diskussion? Jag menar bara att läkare (de flesta) inte lättvindigt skriver ut narkotikaklassade preparat utan att ha prövat andra lösningar först. That makes sense, i mitt tycke.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 14, 2017, 09:25:52 AM »
Ja, må så vara men jag hänger inte riktigt med just nu då det blev en helt annan diskussion? Jag menar bara att läkare (de flesta) inte lättvindigt skriver ut narkotikaklassade preparat utan att ha prövat andra lösningar först. That makes sense, i mitt tycke.

Jag läste ditt inlägg lite för snabbt. Sorry. Jag är av samma åsikt som du - men apropå narkotikaklassade läkemedel som du skriver läkare skriver ut för lättvindigt, håller helt med dig, men jag tror det idag är lättare att få opioider som kodein, tramadol utskrivna mot smärta, än att få ut bensodiazepiner mot ångest. Det är en som sagt en helt annan diskussion. Lite OT från min sida bara.

Sorry igen om jag var lite virrig. Läste som sagt ditt inlägg lite väl snabbt!