Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Eksem - vad göra?  (läst 1346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
SV: Eksem - vad göra?
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2018, 19:01:07 PM »
Oh nej, det är jättemycket bättre på sommaren! Minusgrader och låg luftfuktighet är döden för min hud, det är då jag får de värsta eksemutbrotten... På sommaren kan de försvinna helt och hållet.

Aha, d-vitamin är också bra? Jag har ätit det från och till men inte i någon hög dos och nu har jag glömt av det några veckor...

Hur mycket mer än RDI vågar man ta?

Utloggad Cson

• **
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2018, 23:42:32 PM »
50-100 mikrogram anses vara säkert enligt många. Mats Humble är en som har forskat i ämnet. Finns en del artiklar och föredrag med honom på nätet. Man kan komplettera med vitamin K2 så undviker man eventuell risk med mjukdelsförkalkning.

Att eksem blir bättre på sommaren kan nog ha att göra att vi producerar mer d-vitamin med hjälp av solljuset också.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 1.040
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juli 11, 2018, 10:13:47 AM »
Det måste vara torrt i luften, för de senaste dagarna har klådan från eksemen på benen gett sig tillkänna. Normalt brukar jag inte få besvär för än sen höst/vinter med torrare luft... det måste väl vara torrare luft i sommar än vanligt, eller?
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Flocks

• Antal inlägg: 98
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juli 11, 2018, 12:27:27 PM »
Torra ögon och risigt hår denna sommar. Längtar faktiskt efter ett rejält lågtryck.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 1.040
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juli 11, 2018, 13:18:00 PM »
Torra ögon och risigt hår denna sommar. Längtar faktiskt efter ett rejält lågtryck.
Samma här. Fast börjar det regna så gnäller man på det också  :P
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!