Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Boknördar, kika hit!  (läst 690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • *
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
Boknördar, kika hit!
« skrivet: mars 14, 2017, 19:15:45 PM »
Här tänkte jag att vi kan tipsa varandra om böcker och dela med oss av "vad vi läser just nu". Jag är ett fan av bibliotek men har även införskaffat BookBeat så jag kan lyssna/läsa på stört när jag känner för det.

Den senaste tiden intresserar jag mig för ekonomi, jepp, ett intresse har väckts och det var på tiden och då såväl privatekonomi såsom samhällsekonomi. Skrattade högt i dag när jag lyssnade på "Vägen till din första miljon" av Tobias Schildfat. Kan rekommendera den för alla som känner att de inte använder sin ekonomiska sida till fullo. Det är inga aha-upplevelser utan tänk er en lärare med humor som krasst konstaterar för dig att du gjort fel, MED HUMOR och där man lätt känner sig motiverad att se över sitt sparande när man lyssnat klart.

Jag har plöjt i genom Stora Boken om Ekonomi samt böcker i nationalekonomi och vardagsekonomi, känns dock inte aktuellt att ta upp något ingående om de då det är fakta/tips och kanske inte skiljer sig så mycket åt från andra böcker.

Att skapa Ordning och Reda av Lotta Abrahamsson rekommenderar jag speciellt till alla med psykisk ohälsa och framförallt de som prokrastinerar. Inte heller här några större aha upplevelser men en del matnyttiga tips. Jag tror att många kan känna igen sig i bestiga ett berg känslan man får efter t. ex en depression och hur man blir alldeles slut av allt som bara tycks rasa emot en. Här kliver Lotta in och röjer med dig!

Tio lektioner i matlagning av Lotta Lundgren. Jag har inte mycket annat att skriva än, Läs den. Lyssna på den. Älska den. 

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
SV: Boknördar, kika hit!
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2017, 22:26:59 PM »
Here Be Dragons av Olle Häggström började jag ganska nyligen läsa, bokens titel syftar till dem medeltida kartor som ritats där outforskade områden ofta är illustrerade med något mytologiskt väsen.

Inom ekonomi läste jag för en tid sen Den Andra Maskinåldern, handlar dock inte så mycket om privatekonomi..

Utloggad Forum

• Antal inlägg: 230
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2017, 07:57:59 AM »
Hallå där Alice. Jag hör nog till boknördarna - jo, det gör jag absolut, även om jag inte har lika mycket tid längre att läsa nu när jag har två hundar. Nå, på mitt nattduksbord ligger alltid några böcker från biblioteket. Mest biografier och faktaböcker, men emellanåt även nåt skönlitterärt. Just nu ligger där t.ex. Thorsten Flincks självbiografi. Har inte hunnit läsa så långt i den, men det är tydligt att han anser sig själv vara en skådespelare och regissör av guds nåde.

Sen finns där en bok som heter "Jakten på kapten Klänning" av Jonas Trolle. Ja, ni minns den där höga polischefen som i alla sammanhang torgförde sina åsikter om jämställdhet mellan kvinnor och män, och som var chef för polisens genusarbete - och som visade sig vara en vidrig sexbrottsling.

Och därefter över på de riktigt tunga bitarna: jag har lånat en bok som heter "Hur vi dör - reflektioner över livets slut" av Sherwin B. Nuland. Och det är precis vad det låter som - en bok om vad som händer fysiskt när en människa dör. Han beskriver de vanligaste dödsanledningarna och vad som händer med kroppen. Jag vet inte varför jag dras till såna här ämnen, men jag har alltid gjort det. Det känns som att man måste förbereda sig för vad som oundvikligen kommer förr eller senare.

Till sist en bok som jag hämtade igår på biblioteket: "Food pharmacy: en berättelse om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat" av Lina Nertby Aurell och Mia Clase. Den handlar om hur tarmen och dess invånare påverkar mycket mer än vi trott i hela kroppen. En lättläst och mycket intressant bok. Jag satt rätt länge med den igår, det är en sån där bok som är svår att lägga ifrån sig för man vill läsa ett kapitel till. Rekommenderas!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Antal inlägg: 1.051
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2017, 14:42:21 PM »
Vilka intressanta böcker ni läser/läst. Den andra maskinåldern, Jakten på Kapten Klänning och Food pharmacy: en berättelse om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat är nu i min "att läsa-lista". SvD har ju haft en artikelserie ett tag nu om hur kosten påverkar oss, kan rekommendera den.

Jag har bestämt mig för att börja med tre nya böcker i dag, en klassiker, en nutid och en i ämnet ekonomi:

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Vad gör en bank av Andreas Cervenka
Jakten på kapten klänning av Jonas Trolle

Återkommer.

"Charmen med tarmen"-boken tar upp hela registret med magen, bakterier osv, skriven med humor dessutom!

http://www.adlibris.com/se/e-bok/charmen-med-tarmen-allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ-9789137144986?gclid=Cj0KEQjw76jGBRDm1K-X_LnrmuEBEiQA8RXYZyD_6HVDgB0TBplXvR8WYuFjC3PiGGGcRO7-Cxnp3twaAp3v8P8HAQ
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Forum

• Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2017, 15:44:21 PM »
Vilka intressanta böcker ni läser/läst. Den andra maskinåldern, Jakten på Kapten Klänning och Food pharmacy: en berättelse om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat är nu i min "att läsa-lista". SvD har ju haft en artikelserie ett tag nu om hur kosten påverkar oss, kan rekommendera den.

Jag har bestämt mig för att börja med tre nya böcker i dag, en klassiker, en nutid och en i ämnet ekonomi:

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Vad gör en bank av Andreas Cervenka
Jakten på kapten klänning av Jonas Trolle

Återkommer.

"Charmen med tarmen"-boken tar upp hela registret med magen, bakterier osv, skriven med humor dessutom!

http://www.adlibris.com/se/e-bok/charmen-med-tarmen-allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ-9789137144986?gclid=Cj0KEQjw76jGBRDm1K-X_LnrmuEBEiQA8RXYZyD_6HVDgB0TBplXvR8WYuFjC3PiGGGcRO7-Cxnp3twaAp3v8P8HAQ

Ja, den kan jag också rekommendera.

Utloggad Flocks

• Antal inlägg: 99
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2017, 18:12:30 PM »
Jag läser just nu Sofia Oksanen, Utrensningen. Nygammal för mig, har tidigare läst Stalins döttrar. Utrensningen är en tung bok där rå sexhandel med småflickor ,karga levnadsvillkor avhandlas i ett Estland 90-92 samt med hopp till 30-40 tal. Otroligt bra beskrivet man känner riktigt obehaget. Rysshotet känns halvt aktuellt..Annars är det väl dags nästa vecka att läsa lite på Skatteverkets hemsida. Deklarationsdags from 21/3. Suck.

Utloggad Flocks

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2017, 09:25:04 AM »
Den låter läsvärd. Tar man upp något om efterspelet med psykiatrikern i Uppsala som sen inte trodde på den stackars flicka man gjorde dokumentär kring. Man kan ju undra vad som hände med honom. Inte kul att träffa en sådan läkare, jag menar kan patienter riskera att stöta på karln inom psykiatrin idag ?

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2017, 22:25:42 PM »
Läser Liktjuven Och Barberaren, av Sam Kean. Väldigt intressant bok om hjärnforskningens fascinerande historia

http://fritanke.se/bocker/liktjuven-och-barberaren/
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2017, 15:55:25 PM »
Visste inte att Lasse Berg gjort en uppföljare till Gryning i Kalahari, en bok jag älskade att läsa för x antal år sedan, och har läst om flera gånger. Nu håller jag på att läsa efterföljaren, Skymningssång i Kalahari från 2011. Har lite stora förhoppningar på den - dels att jag missat den totalt, dels att Gryning... var så underbar, både lärorik, lite vetenskaplig och skönt flummig. I den första handlade det ju om hur människan blev människa, men nu handlar det om hur vi homo sapiens bytte tillvara så otroligt fort (jämfört med hur gamla människosläktet egentligen är), och jag har börjat sluka den. Upptäcker att mycket av magin är kvar. Så ser ni inte mig på ett tag så är jag ute med buchmänniskorna i Kalahariöknen...  ;) Har snart läst klart Barberaren och liktjuven, samt har kvistar kvar av Kvantbiologi-boken att läsa....man hoppar från ämne till ämne, men det är verkligen något jag gillar!

http://www.bokus.com/bok/9789170376474/skymningssang-i-kalahari-hur-manniskan-bytte-tillvaro/?source=googleps&gclid=Cj0KCQjwkZfLBRCzARIsAH3wMKpNxPg-JMNs_Rb-o8V450k0pKpUlBkApY8bFqtw1QJFyI_QtC0z6HoaAnMfEALw_wcB

Utloggad Forum

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2017, 07:02:50 AM »
Den här boken har jag läst ett tag nu. Jag har lite svårt för skönlitteratur, men nu har jag gjort en ansträngning. Den här boken behöver jag inte ens anstränga mig särskilt mycket med, för den rycker tag i en. Det är en "psykologisk thriller" med en otäck känsla som går genom hela boken. Jag tycker att författarens sätt att skriva är bra också. Den kan jag rekommendera.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2018, 10:13:11 AM »
Uj, vad länge sen det var man läste en roman nu. Kanske man ska spana efter lite boktips i den här tråden!

Utloggad Flocks

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2018, 05:16:37 AM »
Läser Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon just nu. Underbar, otroligt bra beskrivningar av miljöer. Barcelona 1945 och framåt, mycket udda figurer. Rekommenderas! Tror det är två böcker till i serien. Härligt.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 27, 2018, 11:33:21 AM »
Man skulle vara religiös och vara starkt kristen, och läsa Bibeln - den verkar outtömlig på citat som passar just här och nu, eller för att ge profetior om framtiden.  ;)