Psyksnack.se

Gäst


Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Jag har hört en del mått bra av meditation mot ångest, men har aldrig prövat själv.
Prova.
12
Enklaste metoden för meditation:
Fokusera på andningen.
Om dina tankar far iväg: flytta fokus åter till andningen.
Det spelar ingen roll om tankarna far iväg ofta. Upprepa till att fokusera på andningen.
Resultat borde komma ganska snabbt, efter typ en vecka kan man märka positiva resultat.

Gör det helst under 30 minuter eller längre, varje dag.
14
Övriga ämnen / SV: Husdjurs-tråden
« Senaste inlägg av Kenneth skrivet mars 28, 2019, 20:19:37 PM »
Molly the movie!

15
Övriga ämnen / SV: Den stora fototråden
« Senaste inlägg av Kenneth skrivet mars 28, 2019, 11:12:42 AM »
Lite nytagna bilder, med fokus på makro/närbild:







16
Övriga ämnen / SV: Godmorgon!
« Senaste inlägg av Kenneth skrivet mars 27, 2019, 13:35:04 PM »
God morgon, lite sent som vanligt....nu har ju varit uppe länge iaf. Ska traska ut på en promenad i det här milda vädret. Solen lyser just nu med sin frånvaro, men enligt smhi ska det bli soligare.
HA en fortsatt fin dag alla!  :)
17
Övriga ämnen / SV: Godmorgon!
« Senaste inlägg av morten.dynamite skrivet mars 27, 2019, 06:14:21 AM »
Godmorgon  :)
18
Det lönar sig att köpa ett preparat med alla B-vitaminer. T..ex Apotek Hjärtat (och på Ica) kan man köpa Hjärtats Vitamin B Forte, 100 st 80 kr i butik, eller oftast billigare på nätet. De säljs även under annat namn på Ica "Icas Vitamin B Forte" eller liknande en tjuga billigare.
Vid kronisk ångest, stress och depression är nästan alltid den rekommenderade dosen för låg. Man behöver generellt öka den till det till 2-3 tabletter per dag istället för som oftast rekommenderat är 1 tablett dagligen. Om ni  läst tidigare inlägg så är det högt, mycket högt i tak till farliga doser!

Nu köper jag själv "C&B Synergi - 200 ug krom", eftersom sammansättningen i dessa är optimerade - då vissa av B-vitaminerna fungerar bäst med tillskott av vitamin C och kalcium. Dessutom är det mycket högre halter än det som säljs på apotek. Trots det rekommenderar de 2 kapslar 2 gånger dagligen. Nu anser jag att det inte finns någon som helst anledning att ta den rekommendationen på allvar, då endast de doserna kommer till nytta vid konstaterad måttlig till svår B-vitaminbrist.,  1-2 kapslar per dag fungerar utmärkt.
En annan sak är att man behöver ha lite tålamod innan man konstaterar att de inte ger nån effekt på den psykiska ohälsan. Oftast tar det 1-2 veckor innan man känner någon effekt, och det beror på att kroppen behöver tid att mätta kroppens lager av dessa. Paradoxalt kan det vara så att en del känner snabb effekt. Det har att göra med att vi alla är olika kemiska fabriker, och vi reagerar olika på olika ämnen/substanser, och ingen skillnad där på vitaminer och t.ex psykofarmaka...

19

B-Vitaminer vid stress/ångest och annan psykisk sjukdom

https://universityhealthnews.com/daily/stress-anxiety/natural-remedies-for-panic-attacks-backed-by-medical-science/
https://kurera.se/b-vitamin-brist-vanligt-i-samband-med-psykisk-ohalsa/
Överkurs - en stor studie om B-vitaminkomplexet: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4290459/
https://vitagene.com/vitamin-b-complex-for-stress/

https://www.irishexaminer.com/lifestyle/healthandlife/naturalmedicine/natural-health-vitamins-to-help-with-anxiety-and-panic-attacks-400334.html

OBS! Vid både lindrig- till svårare B-vitaminbrist (brist på vitaminer ur hela gruppen B), så är det i regel så att man har brist på samtliga B-vitaminer, och därförär det viktigt att man behandlar med hela "spektrumet". Även när man misstänker att man får i sig för lite B-vitamin, utan att man har några symtom i övrigtär det klokast med ett multivitaminpreparat med hela B-gruppen. Och detsamma om man ska ta det som behandling på egen hand för stress och ångest.
I princip är samtliga B-vitaminer ofarliga att ta i högre dos, med några undantag. Här är vitaminerna i B-komplexet:
(Från Wikipedia)
B1 tiamin Tiamin fungerar som koenzym i omsättningen av kolhydrater. Brist på tiamin orsakar beriberi, vilket kännetecknas av nedsatt aptit, försämrad koncentrationsförmåga, viktminskning och störningar på nervsystemet. Kronisk brist kan orsaka Korsakoffs sjukdom. Det finns inga kända risker med oral överdosering. Injicering kan orsaka en anafylaktisk reaktion, men detta är inte en risk vid oralt intag eftersom tarmarna inte kan absorbera de mängder tiamin som krävs för att utlösa reaktionen.
B2 riboflavin Riboflavin fungerar som koenzym i omsättningen av energi, det vill säga fetter, kolhydrater och proteiner. Brist på riboflavin kännetecknas av sprickor i läpparna och mungiporna (munvinkelragader), och irriterade slemhinnor. Symptomen är relativt lindriga. Det finns inga kända risker med överdosering.
B3 niacin (nikotinsyra) Niacin används för elektrontransport vid oxidation och är viktig för bland annat celldelning. Brist på niacin orsakar pellagra. Överdos av niacin orsakar kärlutvidgning, hudrodnad och hudirritation, och i högre doser illamående.
B5 pantotensyra Pantotensyra används vid omsättningen av energi. Det finns inga belagda bristsymptom hos människor. Det finns inga kända risker med överdosering.
B6 pyridoxin Pyridoxin fungerar som koenzym i omsättningen av proteiner och vid celldelning. Brist på pyridoxin kan bland annat orsaka mikrocytär anemi, depression och högt blodtryck. Akut överdosering (mer än 1000 mg/dag) eller kronisk överdosering (mer än 200 mg/dag) kan ge allvarliga nervskador. För känsliga personer kan även mindre doser ge problem. Denna perifera neuropati brukar försvinna när man slutar med intaget. Tillfrisknandet är dock långsamt och ibland ofullständigt.
B7 biotin Biotin fungerar som koenzym i omsättningen av fetter och proteiner. Det finns inga belagda bristsymptom hos vuxna människor. Vissa studier tyder på att foster och spädbarn kan drabbas av tillväxt- och nervskador. Det finns inga kända risker med överdosering.
B9 folsyra (folinsyra) Folsyra spelar en viktig roll vid celldelning. Brist på folsyra orsakar makrocytär anemi och fosterskador. Hos äldre kan brist orsaka ateroskleros. Det finns inga kända risker med överdosering. Det kan dock maskera B12-brist samt försvårar de neurologiska symtomen på B12-bristen, se Vitamin B12-brist.
B12 kobalamin Kobalamin fungerar som koenzym i omsättningen av proteiner och vid celldelning. Brist på kobalamin orsakar makrocytär anemi, perniciös anemi och skador i nervsystemet. Det kan i förlängningen orsaka kognitiva och psykiska sjukdomar som minnesförlust, mani och psykos. Det finns inga kända risker med överdosering.

B6 kan man vid megadoser från 1 000 - 1 200 mg kan man få symtom från nervsystemet. I värsta fall blir det bestående. Samma sak gäller vid kronisk överdosering 160-200 mg per dag under längre tid.
B6 kan verka ensamt mot panikångest och vid en del former av framförallt lättare depressioner, som beror på suboptimal nivå av den i kroppen. Men, det är alltid smartare att se till att få i sig samtliga.
 
20
Aminosyrorna taurin och tyrosin kan hjälpa mot ångest. Framförallt är taurin studerat, men även tyrosin har visst belägg.

Vanligast är att folk prövar tryptofan (5-HTP, ett förstadium till serotonin) och GABA (hjärnans mest utbredda, dämpande substans). Tyvärr är det en mindre bra idé. Tryptofan kan ge livsfarligt serotonergt syndrom om det kombineras med SSRI och andra psykofarmaka som påverkar serotonin. En del specialister låter patienter med tvångssyndrom ta mycket låga halter tryptofan om inte läkemedel ensamma ger effekt. Även ensamt kan det ge biverkningar av samma slag som antidepressiva i grova drag. GABA då? Problemet är att GABA-molekylerna är för stora för att passera över i hjärnan där de ska göra nytta!

Taurin:


https://nutritionreview.org/2014/06/controlling-stress-and-anxiety-naturally/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5504064/

https://examine.com/supplements/taurine/

Tyrosin:
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK209061/

https://www.everywomanover29.com/blog/tyrosine-for-alleviating-anxiety-and-panic-attacks-and-creating-a-feeling-of-calm-focus/
https://healthfully.com/525632-link-between-vitamin-c-deficiency-anxiety.html
Allmänt om "naturlig" behandling med aminosyror (och liknande substanser, som inte klassas som läkemedel)
https://ndnr.com/anxietydepressionmental-health/natural-approaches-to-anxiety/
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10