Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: "Bara jag vet vem jag är" - Sture Bergwall  (läst 765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
"Bara jag vet vem jag är" - Sture Bergwall
« skrivet: mars 05, 2017, 08:55:40 AM »
Jag håller på och läser en bok som Sture Bergwall (f.d. Thomas Quick) har skrivit - "Bara jag vet vem jag är". Oavsett vad man nu tycker om honom, så är det en intressant bok om hur det kan gå när man behandlas med massiva doser av olika psykofarmaka under lång tid. Detta är berättelsen om "Sätermannen" ur hans eget perspektiv, berättat av honom själv.

De många falska morderkännandena fick sin början av att han kände sig oerhört ensam och så gärna ville vara behandlingspersonalen till lags. Han såg hur glada och nöjda terapeuter, läkare, polis etc blev när han tog på sig mord efter mord, och sedan var snöbollen i rullning och gick inte att stoppa. Han tvingades att komma med lögn efter lögn. Och hela tiden hade han fri tillgång till olika ångestdämpande medel. De gjorde honom psykotisk och till sist visste han inte vad som var sant och inte sant. Personalen lade fram gamla ouppklarade mord på bordet och undrade om det inte var så att han var ansvarig för dessa, och när han tänkte efter kändes det som att han nog var gärningsmannen. Och så tog han på sig ännu ett mord, för det gladde ju omgivningen.

En intressant bok.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: "Bara jag vet vem jag är" - Sture Bergwall
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2017, 15:43:10 PM »
Tackar för tipset. Jag har inte riktigt ro att bara sitta och läsa, men såg att den fanns på Storytel så ska lyssna på den medan jag sitter och målar...