Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dokumentärfilmer  (läst 2607 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.112
    • Visa profil
Dokumentärfilmer
« skrivet: mars 08, 2017, 22:02:07 PM »
Oavsett om man tror på flygande farkoster från andra planeter (eller vart dom e.v kommer ifrån) så är nog det här en av de bästa dokumentärer som gjorts. Några år på nacken, men här i skitbra bildkvalitet: Out Of The Blue
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
SV: Dokumentärfilmer
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2017, 22:02:56 PM »
Bra bildkvalitet för att vara Youtube ska sägas....  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2017, 22:09:55 PM »
Lite mer "jordnära" vetenskapligt betonad dokumentär - väl värd att ses
Astrobiology & Space Travel - Universe Documentary HD

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2017, 22:15:17 PM »
Det fanns galna seriemördare även på den här tiden. Otäckt, men spännande dokumentär. , Om kanske den första första och den värsta om läkaren H.H Holmes, som byggde ett en stor byggnad bara för att tortera och mörda folk  :o   

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2017, 22:22:39 PM »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2017, 10:50:50 AM »
Igår kväll råkade jag få på Planet Earth 2. Så oerhört snyggt filmat  ;D

http://www.svtplay.se/varldens-natur-planet-earth-2

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 10, 2017, 15:50:33 PM »
Igår kväll råkade jag få på Planet Earth 2. Så oerhört snyggt filmat  ;D

http://www.svtplay.se/varldens-natur-planet-earth-2

Japp, det ser underbart ut. jag får vänta tills den släpps på andra...kanaler...  :P

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2017, 12:22:02 PM »
Kollade på The people against George Lucas. Väldigt bisarr dokumentär på många sätt. *fansen' behandlar Star Wars som ett substitut för mytologi eller till och med religion. Det ger uttryck till en bisarr relation till skaparen av filmerna George Lucas. Ena stunden säger de att han har förstört serien och andra stunden vädjar de till att han måste göra nya filmer.

Det förstärker bara min uppfattning att när människor överger gammal mytologi så kommer man bara finna bisarra motsvarigheter där popkultur och barnfilmer blir den moderna mytologin i form av en konsumentprodukt.

« Senast ändrad: juni 23, 2017, 12:24:40 PM av Aurelius »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2017, 19:34:13 PM »
Kollade på The people against George Lucas. Väldigt bisarr dokumentär på många sätt. *fansen' behandlar Star Wars som ett substitut för mytologi eller till och med religion. Det ger uttryck till en bisarr relation till skaparen av filmerna George Lucas. Ena stunden säger de att han har förstört serien och andra stunden vädjar de till att han måste göra nya filmer.

Det förstärker bara min uppfattning att när människor överger gammal mytologi så kommer man bara finna bisarra motsvarigheter där popkultur och barnfilmer blir den moderna mytologin i form av en konsumentprodukt.

Jag är också ett offer, för UFO-mytologin t.ex. Så väldigt gärna vill en del av mig tro att det verkligen kraschade ett Ufo i Roswell 1947, att det existerar utomjordingar på Area 51 samt att vi jordbor ständigt blir bortförda av små gråbleka, spinkiga utomjordingar....ja, med detta sagt att mytologi fyller ett behov - precis som religion gör. Är övertygad om att vår civilisation inte kommit så här långt om vi inte haft en tro, en föreställningsvärld bortom vår "verklighet". Och varför skulle Star wars (skitfilmer enligt mig) kunna skapa sig en bokstavstroende, motsägelsefull skara med såna behov? Ursäkta mitt flummande... substitut för alkohol, är fantasin för mig  8)

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2017, 20:01:25 PM »
Det är inget fel med mytologi.

Jag tror på ufon också. Det finns så många berättelser och vittnesmål i helt olika kulturella och tidsepoker som sträcker så långt tillbaka som vittnar om liknande upplevelser och ofta är det ju en del av folkhistorier och mytologi för just den kulturen. T.ex här i norra Europa beskrev man möten med 'älvor', feer och andra väsen som påminner om dagens möten med 'utomjordingar'. Men det är ju inte givet att det handlar om utomjordingar. Det kan ju handla om vad som helst egentligen, t.ex interdimensionella varelser.

En intressant bok.
http://www.bokus.com/bok/9780987422477/passport-to-magonia/

« Senast ändrad: juni 23, 2017, 20:24:42 PM av Aurelius »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 24, 2017, 14:36:31 PM »
Det är inget fel med mytologi.

Jag tror på ufon också. Det finns så många berättelser och vittnesmål i helt olika kulturella och tidsepoker som sträcker så långt tillbaka som vittnar om liknande upplevelser och ofta är det ju en del av folkhistorier och mytologi för just den kulturen. T.ex här i norra Europa beskrev man möten med 'älvor', feer och andra väsen som påminner om dagens möten med 'utomjordingar'. Men det är ju inte givet att det handlar om utomjordingar. Det kan ju handla om vad som helst egentligen, t.ex interdimensionella varelser.

En intressant bok.
http://www.bokus.com/bok/9780987422477/passport-to-magonia/

Visst är det så. Intressant bok av en snubbe jag faktiskt kände till, men vad dyr boken var!? På sps var vi några flummiga som diskuterade Ufos då (och många av de andra hade roligt åt oss, men det bjöd vi på), och då var min egen teori att det handlade mer om tidsresenärer än utomjordingar.... I nåt svagt ögonblick skrev jag att det var hur vi människor kommer att se ut i framtiden (som man föreställer sig en spinkig utomjording i dagens ufo-mytologi), men jag tenderar att ändra uppfattning ganska ofta, så i dagsläget är jag inte så fullt övertygad..men imorgon kanske jag är det igen!  ;)

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2017, 16:53:23 PM »
Blev tipsad om en dokumentär i helgen "why Beauty matters" och hittade den på Youtube.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 05, 2017, 17:26:32 PM »
Blev tipsad om en dokumentär i helgen "why Beauty matters" och hittade den på Youtube.

Kollade på några minuter tidigare, jag både håller med och vill protestera lite... Men verkar intressant och nu har jag semester och lite bättre med tid, så ska kolla på den ikväll. Får se vad jag tycker när jag sett hela  :)

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2017, 12:06:51 PM »
Du får gärna utveckla.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juli 06, 2017, 20:44:37 PM »
Jo, såg den där dokumentären igår kväll :) Först tolkade jag det som att vår tid helt tappat bort det vackra/estetiskt tilltalande och jag känner ganska ofta det motsatta - att jag håller på att bli helt överstimulerad av alla vackra bilder som sköljer över mig i strid ström (kreativa människor på Pinterest och Instagram som göder mig med perfekta bilder av sina verk, oklanderligt fotograferat). Sen insåg jag att fokus fortsatte vara på den mer etablerade konsten/finkulturen, och det kan jag hålla med om att den tappat fokus på skönhet. Men eftersom folk fortfarande har ett behov av vackra saker och saker som är harmoniska, så har andra tagit över skapandet av denna del. Vill du se något som får dig att tappa andan för att det är så vackert, så kanske inte en konstutställning alltid är det första stället att leta... ;)

Jag målar själv saker som är detaljerande, realistiska och dekorativa. Det har tidigare om åren fått mig att känna mig lite allmänt omodern och som en inte helt seriös konstnär ;) Jag kanske inte vill göra något statement och få folk att tänka, jag vill bara återge skönheten i naturen (för fastnar ofta i landskap, växter och djur. Rent matematisk skönhet - som i fraktaler - fascinerar mig). Och i mitt vardagsrum vill jag kanske inte sätta upp något som chockar eller väcker grubblerier på väggarna, jag vill ha något som är harmoniskt. Även saker som inte föreställer något kan vara vackra/dekorativa förstås, då på grund av någon behaglig rytm/mönster, vackra färger och liknande... (Ibland dras jag i  och för sig till mörka och postapokalyptiska teman som andra tycker är lite ruskiga, men jag har fortfarande krav på teknisk skicklighet)

Så lite kan jag hålla med honom. Nu vill jag inte såga all modern konst (han tog upp ganska extrema exempel), inte behöver allt vara vackert heller (och en del gammal konst som mäktiga män beställt bara för att pråla känns kanske inte alltid så fräsch... ), men även vackra saker borde få ha en plats för sig egen skull. Man behöver inte bara det kreativa och nyskapande, ibland behöver man det vackra också. Jag tänker att konsten haft lite som en tonårsuppror för att kasta av sig en del gamla ok, och att skönheten kommer att komma tillbaka (åtminstone delvis). Arkitekturen har väl redan för några decennier haft sitt "fulhets-maximum".

Inte för inte så dras turister till de äldsta och mer pittoreska stadsdelarna i städer, för det var vackrare och mysigare för länge sen... Folk dras till retro och vintage för andra tidsåldrar var vackrare, ofta med mer välarbetade detaljer...
« Senast ändrad: juli 06, 2017, 20:50:01 PM av Todo »