Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dokumentärfilmer  (läst 2604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Dokumentärfilmer
« Svar #15 skrivet: juli 07, 2017, 15:12:54 PM »
Visst kan man hitta vacker konst om man letar efter den. Det finns mer 'konstnärer' idag än någonsin tidigare + Internet. Men frågan är ju varför man ska behöva leta efter det då konst borde vara för allmänheten och förgylla vardagen. Vad 'kulturetablissemanget' bestämmer påverkar ju oss alla. Det påverkar ju vad som framhävs t.ex på arkitekturskolor eftersom vi omgivs av resultatet.

Mäktiga män köper ju dyr konst även idag. Fast nu handlar det ju om krussiduller som säljs för miljoner. Jag misstänker faktiskt att en del av den grejen handlar om penningtvätt av svarta pengar :D

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juli 09, 2017, 13:09:37 PM »
Ingen dokumentär men ett intressant föredrag

Beware, fellow plutocrats, the pitchforks are coming | Nick Hanauer

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juli 10, 2017, 10:51:54 AM »
Mäktiga män köper ju dyr konst även idag. Fast nu handlar det ju om krussiduller som säljs för miljoner. Jag misstänker faktiskt att en del av den grejen handlar om penningtvätt av svarta pengar :D

Skulle tro du har rätt i det  :-X

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juli 28, 2017, 17:15:23 PM »
Kollade på Pumping iron, dokumentärfilm från 75 med Arnold Schwarznegger och den där killen med Italienskt namn som spelade hulken i den där ostiga 80-tals serien. Den följer en mr universum tävling i bodybuilding och dess deltagare. Även om jag inte skulle vilja se ut så där överpumpad av steroider så fann jag dokumentären mycket mycket intressant och speciellt klippen med Schwarznegger som i köttrymden verkar vara en mycket mindre fånig karaktär än vad man får intrycket i sina action filmer.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.112
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 03, 2017, 18:14:21 PM »
Vilka filmer som dyker upp har man ganska hyfsad koll på, alltså spelfilmer. Men vart får man bäst info om bra, nya dokumentärer? Imdb ger inte mycket nu för tiden om man inte har betalkonto hos dom..eller så är det jag som är kass att leta efter dokumentärer...
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 30, 2017, 20:36:13 PM »
Nyhetsinslag.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: september 13, 2017, 21:34:34 PM »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: september 16, 2017, 14:40:24 PM »

Citera

Sedan 2012 arrangerar Humanisterna en sekulär högtidsstund i samband med Riksmötets öppnande. Högtidsstunden genomförs innan riksdagsledamöter och riksdagens gäster samlas för den officiella ceremonin i Riksdagshuset.
Syftet med högtidsstunden är erbjuda ett sekulärt alternativ för de som deltar i ceremonin och vill uppleva något annat än gudstjänsten som samtidigt genomförs i Storkyrkan. Humanisterna vill med högtidsstunden uppmärksamma värdet med demokrati, en sekulär stat och mänskliga rättigheter.

Om riksmötets öppnande 12 september 2017:
Den sekulära samlingen genomfördes på Konstakademien, Fredsgatan 12.

Program:
• Humanisternas ordförande Christer Sturmark hälsar välkommen
• Tal av Elisabeth Åsbrink, ordförande för Svenska PEN
• Musik av José González
• Tal av Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms Universitet
• Musik av José González

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: september 27, 2017, 21:16:22 PM »
Började kolla på en brittisk dokumentärserie från 2002.

The Century of the Self

Den handlar om hur den moderna iden om 'individualism' utvecklades och spreds av en bunt mestadels 'psykanalytiker' som sedan spridits genom marknadsintressen och konsumerism.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 06, 2017, 19:54:01 PM »
Upptäckte att Axess tv-kanalen har rätt mycket intressant. Inte direkt långa dokumentärer, men intressanta mini-dokumentärer om allt mellan himmel och jord. Bra kanal om man är lite vetgirig. Den ingår som fri kanal här där jag bor i ett comhem-hus.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 06, 2017, 19:55:06 PM »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 06, 2017, 20:05:46 PM »
Ganska underhållande om utomjordingar, sen om jag köper budskapet det är svårare att svara på!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: oktober 11, 2017, 21:38:05 PM »
Upptäckte att Axess tv-kanalen har rätt mycket intressant. Inte direkt långa dokumentärer, men intressanta mini-dokumentärer om allt mellan himmel och jord. Bra kanal om man är lite vetgirig. Den ingår som fri kanal här där jag bor i ett comhem-hus.

Jo, Axess är bra :) De vågar visa lite "nördigare" program och min favoritserie om familjen Shtisel (ultraortodoxa judar)  ;D

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 13, 2017, 17:40:20 PM »

Jo, Axess är bra :) De vågar visa lite "nördigare" program och min favoritserie om familjen Shtisel (ultraortodoxa judar)  ;D

ja! Det är befriande med kanaler som tös snöa in på mer obskyra, smala ämnesområden!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: oktober 16, 2017, 14:04:16 PM »

ja! Det är befriande med kanaler som tös snöa in på mer obskyra, smala ämnesområden!

T.o.m. reklamen är smal. Inga tvättmedel, bilar eller schampon, nästan bara Steinway-flyglar och någon tidskrift jag glömt vad den heter...  ;D
« Senast ändrad: oktober 16, 2017, 15:55:23 PM av Todo »