Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Filmtipset!  (läst 2303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
Filmtipset!
« skrivet: mars 11, 2017, 20:36:44 PM »
Har ni något filmtips att dela eller nyligen sett någon film så kan ni upplysa om det i den här tråden, om ni vill :)!

Igår såg jag Star trek Beyond(2016) , jag har inte sett mycket Star Trek alls men dem 3 senaste filmerna har jag sett och dem kan jag rekommendera till andra nykomlingar för Star trek också  :)

Sedan kom jag över lite tips på netflix via youtube, finns några jag tycker är intressanta men personligen är det bara Old Boy av dem som tas upp som jag personligen har sett och den rekommenderar jag starkt(våld förekommer så inte för känsliga tittare)!

Underappreciated Gems On Netflix You Need To Watch
« Senast ändrad: mars 11, 2017, 20:38:33 PM av Zen »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.112
    • Visa profil
SV: Filmtipset!
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2017, 21:34:44 PM »
Min favorit science fiction-film A.I - Artificial Intelligence

http://www.imdb.com/title/tt0212720/?ref_=nv_sr_1

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2017, 13:43:30 PM »

Sedan kom jag över lite tips på netflix via youtube, finns några jag tycker är intressanta men personligen är det bara Old Boy av dem som tas upp som jag personligen har sett och den rekommenderar jag starkt(våld förekommer så inte för känsliga tittare)!

Underappreciated Gems On Netflix You Need To Watch

Oj, så många jag inte sett trots att jag tittar jättemycket på film och serier... Jag har sett Nightcrawler och tyckte den var riktigt bra :) The way back och Centurion verkar ju intressanta också...

Igår kväll kollade jag på Black Book från 2006 på Netflix. Den har fått 7,8 på IMDB.

Citera
Black Book berättar historien om den unga judinnan Rachel som själv med knapp nöd överlever nazisternas invasion av Holland bara för att tvingas uppleva hur hela hennes familj blir mördad. Fast besluten att hämnas på nazisterna går hon med i motståndsrörelsen för att infiltrera det tyska högkvarteret i Holland. Med kvinnlig list och charm lyckas hon nästla sig in i de högsta kretsarna av nazisternas ledning. Det är dags att förbereda den slutgiltiga uppgörelsen med familjens bödlar.
Text från http://kritiker.se/film/black-book/

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2017, 14:00:01 PM »

Minns jag såg denna för flera år sedan. Den var bra men mycket sorgligt  :(

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2017, 15:48:29 PM »

Minns jag såg denna för flera år sedan. Den var bra men mycket sorgligt  :(

Ja, men det är väl en orsak till att jag gillar den så mycket. Den slutar inte jättelyckligt som de flesta andra filmer. Spielberg fick kritik för att han just gjorde om slutet (Stanley Kubrick hade i princip manus färdigt för filmen innan han dog). En del tycker det är för mycket Spielberg-sentimentalitet, men jag är "rädd" att om Kubrick gjort den så hade det blivit kyligare karraktärer och mer fokus på det tekniska. Tycker Spielberg lyckades kombinera det bästa från hans egen stil och Kubricks. Det märks tydligt att filmen är en stor hyllning till Stanley Kubrick - och jag tror den kommer att ses som ett mästerverk i framtiden. En sån här film som blir bättre med åren....när man förresten kollar på den nu, ser den inte alls utdaterad ut. Tvärtom specialeffekterna håller sig väldigt bra. En av mina absoluta  favoritfilmer...men, men stackars nallen...  Som den här personen skriver om filmen, lite så känner jag för den:

"....As for the ending, as brave as an idea it may of been to end on a downbeat note at "the first ending" I think the slightly upbeat ending is much more appropriate.

All in all I would say A.I is a wonderfully unique film that should be judged for what it is, a film. Forget everything about the Spielberg/Kubrick "issue" and just sit back and take in a truely amazing film. You may hate it, you may love it, but no matter what, it will effect your emotions in some way and you will discuss the film afterwards.

This film will be truely judged in 20 years or so, when it can be assessed purely as a film, as with 'Blade Runner', '2001', and even 'The Thing', it will get better with age."
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2017, 17:40:40 PM »
För UFO-nördar, en riktigt bra film! Fire In The Sky

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2017, 18:19:30 PM »
Det var då fan vad segt det är på sjukhusen! Jag har fortfarande inte fått något besked om min pappa. Så jag ringde till sjukhuset igen, lämnade samma uppgifter igen och fick samma svar - de ringer när de har tid.

Jag vet inte vilken avdelning han ligger på, vad han fått för diagnos, hur de ska behandla honom eller hur länge han ska ligga kvar där - för man kommer inte vidare nånstans från telefonväxeln.

>:D

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2017, 19:03:25 PM »
Jobbigt med den där ovissheten.. Hoppas det går bra.

Ghost In The Shell (2017) - Building Jump Extended

Fotnot: Trilogin The Matrix med Keanu Reeves från 1999 var starkt influerat av Ghost in The Shell.

Citat från: wikipedia
Ghost in the Shell (japanska: 攻殻機動隊 Kōkaku kidōtai; 'Mobilbepansrad kravallpolis'?), är en mangaserie av Masamune Shirow. Den släpptes första gången 1989. Serien har blivit en media-franchise med filmer (bland annat OVA), TV-serier och spel. Skaparen själv ville använda just engelska Ghost in the Shell, som en hyllning till The Ghost in the Machine av Arthur Koestler.

Serien utspelar sig under mitten av 2000-talet. Tredje världskriget, ett kärnvapenkrig, är över och har ändrat maktbalansen och världen blev balkaniserad, främst för industriländer. Även tredje världen länder har kollapsat efter fjärde världskriget, känt som andra Vietnamkriget. Flera länder har därför blivit instabila, med inbördeskrig och revolutioner. Teknologin har dock utvecklats och många människor har olika grader cyberhjärna, den biologiska hjärnan är uppkopplad mot olika nätverk. Detta har givit upphov till brott och terrorism, cyberkriminalitet, genom att hjärnan kunnat hackats. Exempel på sådan hackare är Laughing Man och Puppeteer och Puppet Master.公安9課, Public Security Section 9, lett av major Motoko Kusanagi i den fiktiva japanska staden Niihama, står under inrikesministeriet, och är en elitstyrka som agerar anti-terrorism och anti-brott utan regeringens medgivande, då sektionen är okänd för de flesta invånare. Kontraterrorism, politiska intriger, korrupta statstjänstemän och korrupta företag är exempel på sektionens uppgifter.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 21, 2017, 17:44:31 PM »
Köpte "Gravity" och "12 Years A Slave" på dvd. När alla andra sitter med blu-ray, kan en annan köpa dvd-filmer skitbilligt, i det här fallet 2 st för 100 kr. Bägge filmerna har fått bra kritik så jag hoppas dom är det. Jag gillar nämligen bra drama och science fiction, när dom inte svävar iväg för långt med lasersvärd och annat töntigt...  ;)

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 21, 2017, 17:52:45 PM »
Köpte "Gravity" och "12 Years A Slave" på dvd. När alla andra sitter med blu-ray, kan en annan köpa dvd-filmer skitbilligt, i det här fallet 2 st för 100 kr. Bägge filmerna har fått bra kritik så jag hoppas dom är det. Jag gillar nämligen bra drama och science fiction, när dom inte svävar iväg för långt med lasersvärd och annat töntigt...  ;)

Sett dom, båda två är bra

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 21, 2017, 17:56:38 PM »

Sett dom, båda två är bra

Det låter lovande! Som sagt, jag har fått tillbaka min koncentrationsförmåga, så jag vill börja kolla på film igen. Jo, förresten, har sett tre avsnitt av True Detective nu, och det är ju en skitbra serie. Suveränt skådespeleri...!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 22, 2017, 13:36:22 PM »
En film från 2015 som gjorde ett visst intryck på mig är The Martian.
8,0 på IMDB. En astronaut blir strandad på mars efter att de andra i hans grupp återvänt hem i tron att han dött i en storm som överraskade dom...  Även på mars kan det vara bra att ha potatis och silvertejp ;)

« Senast ändrad: april 22, 2017, 13:38:42 PM av Todo »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 22, 2017, 14:00:26 PM »
The Man Who Knew Infinity, om ett mattegeni är klart sevärd. Och på det temat är The Theory Of Everything om Stephen Hawking, ännu bättre! Ska kolla efter The Martian - bra sf är guld för mig

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 23, 2017, 20:24:50 PM »
Gökboet, en av tidernas bästa filmer, bästa skådisar och bästa filmmusik, enligt mig, tillsammans med några andra filmer. När jag säger A.I är bland de bästa höjer en del på ögonbrynen, men det är också en framtida klassiker som måste ses i backspegeln för att bli bedömd rättvist....iaf Jack Nicholson och Anthony Hopkins är nog mina favoritskådisar...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 23, 2017, 20:26:15 PM »
The Notebook är nog en av tidernas bästa kärleksfilmer, jodå, jag gillar såna också!