Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Husmorstips & annat knep & knåp!  (läst 2541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
Husmorstips & annat knep & knåp!
« skrivet: mars 17, 2017, 06:24:46 AM »
Alla forum behöver en husmortips & annat knep & knåp tråd så här är den!

Orkar inte googla särskilt mycket i min minnesbank denna tidiga morgon men delar med mig av några tips.

Kaffesump har de flesta och kastar helt i onödan. Kaffesump kan användas till lite allt möjligt, bl a till skrub för ansiktet, att få bort besvärliga fläckar och ränder på t. ex glas samt att rengöra gjutjärnspanna.

Om man har pressat citron kan man återanvända de för att gnugga torra partier på kroppen såsom armbågar, det hjälper till att få huden att bli mer mjuk. Citroner är även ypperligt som rengöring i hemmet och som moodboster. Doften får våra måbrahormoner att hoppa till.

Torra fötter? Då kan man ta olivolja (eller en fet kräm om man inte har olivolja hemma), smörja fötterna rikligt, trä på små plastpåsar samt ett par sockor och ha det på över natten så har ni lena fötter till morgonen. Olivolja, virgin går även bra att använda till att ta en liten hut varje morgon/kväll, smörja ansikte, kropp och ha som ingrediens i hårinpackning samt som smörjmedel för besvärliga ting som inte vill öppna/glida och dylikt:).

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: Husmorstips & annat knep & knåp!
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2017, 09:04:13 AM »
Vet inte om det här är en sån grej som alla vetat utom jag ;) Men häromdan läste jag någonstans att det inte finns någon orsak att skala vitlöksklyftor innan man pressar dom. Testade och det stämmer - höljet stannar inne i pressen och är bara att  pilla ur. Slöare och dessutom lättare att göra rent pressen  ;D

Ett annat tips för den som använder färsk ingefära i sin matlagning (jag lagar mycket indiskt vegetariskt och då går det år en hel del) är att förvara roten i frysen och bara ta fram och riva direkt vid behov. Man får ofta lite väl stora bitar i affären som inte håller sig i kylen.
« Senast ändrad: mars 17, 2017, 09:06:35 AM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2017, 12:05:04 PM »
Ibland blir jag osäker på ägg som inte ligger i sin kartong i kylen om de är gamla eller nya, då kan man testa dom i vatten:

Citera
Vill du veta hur färskt ägget är, kan du göra ett enkelt test. Lägg ägget i rikligt med vatten. Pinfärska ägg ligger kvar på botten, ett ägg som är drygt en vecka gammalt börjar resa sig upp ett äldre ägg ställer sig i givakt och flyter upp till ytan. Du kan också knäcka ett ägg och titta på gulan och vitans utseende. Ett färskt, uppslaget ägg har en hög toppig gula med vita liggandes tätt runt om. Du kan också se ett yttre skikt med mera tunnflytande vita.

Från http://www.svenskaagg.se/?p=19894

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 26, 2017, 09:31:06 AM »
Vilka bra tips!

Jag kom på ett till användningsområde för kaffesump och det är för att ta bort fula fläckar som blir efter blommor i vas. Vasen blir som ny igen. Enkelt och smidigt.

Hemgjord ansiktsmask (kolla allergi först) är yoghurt, äggvita, honung och gurkmeja. Låt sitta en halvtimme och ta bort med olivolja då man kan bli lite gul i ansiktet av gurkmejan. Skölj sedan med vatten.

Hemgjord hårinpackning (återigen, allergi) är att mosa avocado, banan och blanda med olivolja och sedan "schamponera" håret. Låt sitta i 10-20min och skölj ur ordentligt.

"Noppor" kan man ta bort försiktigt med en rakhyvel.
Alltid ha en tvål som luktar riktigt gott, i garderoben.
Om du har sladdar i en låda överallt, spara toalett/hushållsrullar, måla de i önskad färg (mina blev vita ;)), sätt i rullarna i en snygg kartong/låda och lägg ner sladdar i rullarna.

Det var dagens husmorstips!
« Senast ändrad: mars 26, 2017, 09:35:41 AM av Alice »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2017, 18:24:29 PM »
Jag har beställt ett par tofflor från en kinesisk billighetssajt. Fick dom och är nöjd med dom - de har en perfekt dovröd nyans som kommer passa med den pyjamas jag sytt, och kvalitén var faktiskt inte pjåkig alls med tanke på priset  :) Bara ett problem - de är för lite små. Jag beställde 39 som var det största som fanns och de känns som 38:or. Och tajta var de också, vilket var ett nytt problem för mig som har magra fötter och oftast problem med att skor är för breda när de är tillräckligt långa...
Googlade lite och hittade olika sätt man kan töja skor. Bestämde mig för att testa frystricket.

Så nu har jag stoppat vattenpåsar i mina tofflor och ställt in dom i frysen. Återstår att se om det funkar, om isen kommer spränga ut dom tillräckligt :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.172
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2017, 20:13:01 PM »
Husmorsknep mot elakartad vaxpropp: kompetent distriktssköterska, och en läkare som tar ett öra på allvar!  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2017, 04:23:10 AM »
Skönt att det löste sig och att du fick en läkare som tog dig i örat på allvar!;)

Frystipset ska jag absolut pröva, uppdatera gärna om hur det fungerade.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2017, 16:26:41 PM »
Tog ut skorna ur frysen idag, tinade dom lite och testade - jodå, de var lite lättare att komma i  ;D De såg inte ut att ha tagit någon skada/blivit fula i formen (ovandel av röd mocka). Sett att andra även töjt skor med värme (tagit på sig sockor, klämt på sig skorna och värmt dem med hårtork och sedan låtit dom svalna innan de tagit av sig dom igen), men varit rädd att skorna då kan få ful form (det blir liksom bulor efter lederna på tårna). Det problemet har man inte med denna metod. Jag ska testa göra detta med skorna en gång till över natten och se om de kan ge med sig aningens till, sen får de vara bra.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2017, 19:58:06 PM »
Tack för uppdateringen, jag ska prova detta i dag med ett par ballerinaskor som är lite besvärliga.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2017, 16:28:45 PM »
Schampo
Repa björklöv, lägg i påse, häll i vatten och skaka. När det väl löddrar kan du använda det som schampo.

Tandblekning
Krossa färska jordgubbar och blanda med bikarbonat, putsa försiktigt. Gör ej detta oftare än var 3-4 månad.

Egen badbomb
3 delar bikarbonat, 1 del citronsyra, olja t. ex mandel eller lavendel. Knåda ihop till bollar, låt torka 1-2 dygn och släng därefter de i badkaret!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2017, 16:39:39 PM »
Gurkmeja och kokosolja är bra för tänderna och tandkött. Det känns iaf rent efter man använder det. Kokosolja kan användas i kaffe också.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2017, 23:15:46 PM »
Husmorstips som alltid tar bort hicka. Fyll ett glas med vatten, drick från kanten på den andra sidan du vanligtvis dricker ifrån, liksom lite nedåt istället för uppåt (svårt att förklara) och hickan försvinner omedelbart.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2017, 17:20:05 PM »
Husmorstips som alltid tar bort hicka. Fyll ett glas med vatten, drick från kanten på den andra sidan du vanligtvis dricker ifrån, liksom lite nedåt istället för uppåt (svårt att förklara) och hickan försvinner omedelbart.

Har prövat vid hicka - ibland har det funkat, ibland inte!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 15, 2017, 23:29:45 PM »

Och jag hävdar stenhårt att du dricker fel uppochned! ;)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 16, 2017, 10:24:48 AM »

Och jag hävdar stenhårt att du dricker fel uppochned! ;)

Men då skulle det ju inte funka ibland, vilket det faktiskt gör!  :)