Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Husmorstips & annat knep & knåp!  (läst 2539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
SV: Husmorstips & annat knep & knåp!
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2017, 20:22:29 PM »
Har du fått vita fläckar på mörkt trä? Det finns ett väldigt enkelt och lite hemligt tricks som tar bort dessa. Fram med ett suddgummi och sudda och de vita fläckarna försvinner.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.172
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2017, 21:14:13 PM »
Jag hade ju en propp i handfatet och var rädd att jag skulle behöva köpa kemikalier eller ringa rörmokare. Eller rättare sagt jag var på väg att köpa bikarbonat och vinäger, men så läste jag på nätet innan jag gick på affären att nån lyckats lösa proppar med diskmedel och kokhett vatten. Hällde i typ 1 1/2 dl diskmedel och väntade på att vattenkokaren kokade upp 1,5 liter vatten, väntade några minuter och hällde rätt ner i hålet i handfatet, och allt vatten på en gång, jo med hjälp av sugkoppen så lossnade proppeländet! Sen lät jag det rinna varmvatten från kranen i ca 5 minuter och hällde på lite extra diskmedel.

Man måste dock vara försiktig så man inte exponerar för mycket hett vatten på större yta på porslinet i handfatet eftersom det kan spricka.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 17, 2017, 16:34:45 PM »
Tack för tipset Kenneth, ska prova detta i dag, var faktiskt på väg att köpa propplösare innan jag läste detta.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 17, 2017, 16:44:39 PM »
Tack för tipset Kenneth, ska prova detta i dag, var faktiskt på väg att köpa propplösare innan jag läste detta.

Ja, jag har respekt för såna där frätande kemikalier. Mr Muscle har en variant i gelform (kaustiksoda), där risken är liten att man skadar sig själv. Men man ska tänka på att rörmokaren gillar inte direkt att arbeta med ett rör täppt med såna kemikalier. Funkar det inte så ligger dom ju kvar där tills proppen är löst...

Många har bra erfarenhet av bikarbonat + vinäger (eller bakpulver). Hoppas proppen gav med sig Alice!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 17, 2017, 17:56:42 PM »
Ja, jag ska prova det lite senare. Jag är likadan där, jag vill helst inte använda propplösare eller dylikt och är i övrigt noggrann med att välja så miljövänliga rengöringsmedel som möjligt. Behöver spisen skrubbas t. ex kokar jag upp vatten, strör ut bakpulver och häller på det heta vattnet och låter det gegga ihop sig ett tag. Det är lite krux med att få bort det sen men spisen blir som ny igen när det väl är klart.

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 18, 2017, 09:18:17 AM »
Är det någon som har tips på hur man får bort fläckar av typ paprikapulver cayennepeppar och tomat? Jag använder mycket just paprika i min mat och det i kombination med olja kan ge fläckar som är väldigt svåra. Annars regn här på Södermalm där jag bor, sista semesterdagen....suck. Min semester har i princip bara bestått av att hjälpa mamma med att få hjälp till min gamla hjärt och demensjuka pappa. Helt jävla omöjligt verkar det vara att få in någon på äldreboende idag , speciellt om den sjuka tror själv att hen klarar sig hemma...

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 18, 2017, 16:24:42 PM »
Ja, tyvärr är det så i dag att människor inte får plats på äldreboende förrän de i princip är nära döden. Tråkigt med situation Flocks, hoppas ni lyckas kämpa till er stöd utifrån. Paprika, jag skulle prova att gnugga in YES och låta det ligga ett tag och sedan torka av ordentligt.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: augusti 22, 2017, 16:15:12 PM »
...men så läste jag på nätet innan jag gick på affären att nån lyckats lösa proppar med diskmedel och kokhett vatten. Hällde i typ 1 1/2 dl diskmedel och väntade på att vattenkokaren kokade upp 1,5 liter vatten, väntade några minuter och hällde rätt ner i hålet i handfatet, och allt vatten på en gång, jo med hjälp av sugkoppen så lossnade proppeländet! Sen lät jag det rinna varmvatten från kranen i ca 5 minuter och hällde på lite extra diskmedel.

Man måste dock vara försiktig så man inte exponerar för mycket hett vatten på större yta på porslinet i handfatet eftersom det kan spricka.

Så har jag alltid gjort, tror jag kom på det själv en dag :) Räddat mig från problem med vasken många gånger. Tror det bildas feta avlagringar med tiden av mat (och kanske även tvålrester?), och det brukar hett vatten och rejält med Yes kunna lösa upp...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: augusti 26, 2017, 19:15:58 PM »
...men så läste jag på nätet innan jag gick på affären att nån lyckats lösa proppar med diskmedel och kokhett vatten. Hällde i typ 1 1/2 dl diskmedel och väntade på att vattenkokaren kokade upp 1,5 liter vatten, väntade några minuter och hällde rätt ner i hålet i handfatet, och allt vatten på en gång, jo med hjälp av sugkoppen så lossnade proppeländet! Sen lät jag det rinna varmvatten från kranen i ca 5 minuter och hällde på lite extra diskmedel.

Så har jag alltid gjort, tror jag kom på det själv en dag :) Räddat mig från problem med vasken många gånger. Tror det bildas feta avlagringar med tiden av mat (och kanske även tvålrester?), och det brukar hett vatten och rejält med Yes kunna lösa upp...

Toaletthandfatet drabbas ju också av skäggrester från oss män som rakar oss där. Det har jag inte riktigt tänkte på, men det måste ju bildas en del proppar av det också. Men Yes och hett vatten är som sagt kanon

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: augusti 30, 2017, 11:02:23 AM »
« Senast ändrad: augusti 30, 2017, 11:09:41 AM av Todo »

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: augusti 31, 2017, 06:06:24 AM »
Man tackar! Jag som är lite av en husmorsknep-nörd uppskattar ovanstående mycket.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: september 05, 2017, 13:33:43 PM »

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 07, 2017, 21:35:26 PM »
Gammalt knep som gör måltiden mer städad ;). Hamburgare i kaffefilter!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: december 10, 2017, 18:53:13 PM »
Gammalt knep som gör måltiden mer städad ;). Hamburgare i kaffefilter!

Åh, den var ny för mig, smart  :)

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: december 11, 2017, 07:17:59 AM »
Mitt bästa tips för håret är billigt och superbra. Jag prövade en vanlig olja ett tag men gick snabbt tillbaka till kallpressad ekologisk kokosolja. Det gör underverk för ett trött hår! Finns i varje matbutik men billigaste alternativet finns på Lidl, och gör inte alls ont i plånboken.
« Senast ändrad: december 11, 2017, 07:19:32 AM av Alice »