Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Drottninggatan 7/4  (läst 928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Drottninggatan 7/4
« skrivet: april 07, 2017, 16:33:53 PM »
https://www.svd.se/just-nu-fordon-kor-bland-folk-pa-drottninggatan/om/terrordadet-i-stockholm

Fruktansvärt. Jag är lite fåordig just nu, kommer återkomma till denna tråd och följa nyheterna.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
SV: Drottninggatan 7/4
« Svar #1 skrivet: april 07, 2017, 17:48:47 PM »
Tragiskt, onödigt, oavsett ensam galning eller terrorattentat....piss! :o
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 08, 2017, 03:30:32 AM »
Det är tragiskt och om det var ett terrordåd var det väntat, vi är inte förskonade från sådant för att vi är "lilla fredliga Sverige". 4st döda och 15 skadade, vila i frid, får hoppas att dödssiffran inte stiger. En person är ju gripen, följer vad det ger. Det verkar som att krisberedskap faktiskt fungerade väl i går (och där det inte fanns några lösningar ställde privatpersoner upp) och polisen tycks göra ett bra jobb trots deras avsaknad att hantera sådana här situationer. Visst, dem blir förberedda till viss del men deras vanliga utbildning lämnar mycket att önska gällande dagens hot samt den tunga arbetsbörda de har.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 08, 2017, 04:14:09 AM »
En anhållen på sannolika skäl misstänkt för terroristbrott genom mord, en gripen.

All heder till polis och sjukvård, vilket jobb dem gör och gjort!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 08, 2017, 14:41:00 PM »
Den gripne är tydligen uzbek: http://www.dn.se/nyheter/sverige/39-arig-uzbek-misstanks-for-terrordadet/

Citera
Mannen som anhållits för fredagens terrorattack är en 39-årig asylsökande man med rötter i Uzbekistan, erfar DN. Han ska ha vistats i landet under flera år utan att ha misstänkts för något brott.

– Jag känner honom som en vanlig arbetare, ingen religiös fanatiker, säger kvinnan vars lägenhet 39-åringen står skriven på.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 24, 2017, 01:23:30 AM »
Det har gått två veckor sedan terrordådet på Drottninggatan och jag tror inte att någon inte har slagits av tanken och insikten om hur sårbara vi är för yttre (och inre) angrepp. Rösterna har varit många, manifestationer har hållits, debatterna har avlöst varandra. Varenda ledare har i korthet avhandlat det som skett och såväl experter som vanligt folk har engagerat sig.

Det har kommit analyser, som vanligt analyserar vi gärningsmannens liv och går i genom allt med förstoringsglas för att försöka hitta något att greppa i, något som kan förefalla logiskt i en sådan ologisk och brutal händelse. Något som ger oss ett svar, att den här människan är inte som oss, han kanske såg ut som det utåt sett, men han var ändå inte det.

Jag följde manifestationen på Sergels Torg. Tusentals människor slöt upp, blommor lämnades, lappar och andra ting för att visa att människor står enade. Det var en handling av omtanke men nu ska jag skriva något som obs, kan få någon att gå i taket och det är att jag kunde stundtals känna att nej, det är fel tid, fel plats. Låt sorgen få sjunka in först, prata inte om att gå vidare, ibland och speciellt nu, är det bra med eftertanke. Det hann knappt gå två dygn innan människor pratade om att gå vidare och då, med fakta om att fyra människor nyss mist livet. Plötsligt, mitt framför sändningen, kändes allt som ett jippo trots att människor med all säkerhet menade väl men när Rikard Sjöberg skrek till publikhavet att "Det är jättehäftigt att få vara här med er", ja, då ville jag för en stund stänga av.

Politiker har kommit med olika förslag under den här tiden, fotboja för de som ska utvisas bl a vilket jag inte ser riktigt hur det skulle gå att genomföra med den hårt pressade polis vi har samt knappa resurser trots de 700 miljoner som nyligen skjutits till, till polisen. Det är dock bra att de går i genom alla möjligheter som finns för att kunna så gott som det går, hålla vårt land säkert trots de olika hot som faktiskt finns,i ett såväl öppet som slutet samhälle.

Vad har ni för reflektioner såhär två veckor efter terrordådet?

CITERA EJ, TACK.
« Senast ändrad: april 24, 2017, 01:28:14 AM av Alice »

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 24, 2017, 03:07:30 AM »
Bor i Stockholm så mer vaksam. Hade planerat att åka till Moskva med sonen men det känns tveksamt. Alla storstäder lite mer försiktig ska man nog vara. Tyvärr påverkad i livet alltså. Sen måste man leva sitt liv iallafall, gå vidare.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 24, 2017, 16:49:41 PM »
Först kände jag mig skrämd och rädd. Sen efter den stora manifestationen och allt proffsigt arbete räddningspersonal/sjukvård/polis utövade är jag mer mållös och lite stolt över att vara svensk. Men rädslan finns där, det är ju det terroristerna vill åstadkomma...och sen ska jag ner till Stockholm 18:e Maj, och vet att jag kommer att gå på den gatan där det skedde. Men rädslan får inte segra, men visst har man ett extra öga i nacken....
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 25, 2017, 16:44:44 PM »
Det från manifestationen låter sjukt smaklöst... urk ! Familjer har chockartat mist nära och kära.
Jag kommer nog vara som vanligt i stan... fortfarande för overkligt... på gott och ont.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 06:06:50 AM »
Ännu ett terrordåd, denna gång i London. Fruktansvärt att detta sker runtom i världen. Det känns som att Europa är i krig och vi måste försvara vårt levnadssätt och värderingar. Vaken på p1 sänder extra pga dessa sorgliga händelser i går.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2017, 13:33:16 PM »
Det är ju så fruktansvärt meningslöst, terror drabbar bara oskyldiga. För att vara pessimistisk, så lär vi får lära oss leva med det här och se det som en skruvad del av den värld vi lever i

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2017, 21:04:18 PM »
Väldigt tråkigt. Men man måste ge mycket beröm åt alla Londonbor och polis vars insats förhindrade ytterligare lidande.

Läste precis också en debattartikel av Birgitta Ohlsson som uttrycker sig väldigt bra om samtidens utmaning.

Citera
I en av J. K. Rowlings böcker säger professor Dumbledore att ”Svåra och mörka tider ligger framför oss, Harry. Snart måste vi alla välja mellan vad som är det rätta och vad som är det lätta”. Detta är liberalismens utmaning. Att vid varje tillfälle försöka göra det liberalt rätta och inte det retoriskt lätta. Att ha förmågan att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt i svåra tider. Att kraftfullt bekämpa våldsbejakande extremism utan att någonsin skuldbelägga enskilda grupper. Att vara optimistiska, även när opinionen inte är det. Allvarlig, men inte alarmistisk.

För samtidigt som världspolitiken på många håll framstår som dystopisk, måste den som får välja en historisk period att leva i, utan att få veta vilket kön, klass eller del av världen den föds i, välja nutiden. I ett av sina sista tal parafraserade Barack Obama på detta sätt den liberale filosofen John Rawls. Det är svårt att tro när vi ser nyheterna, men världen har aldrig varit en så bra plats som den är i dag. Och mycket tyder på att den kommer att bli bättre. Men inte utan att vi står upp för grundläggande liberala värderingar.
http://www.expressen.se/debatt/det-gar-inte-att-leva-pa-gamla-meriter/

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2017, 22:27:56 PM »
Det är en sak jag märkt. Politiker citerar karaktärer från popkultur, såsom Harry Potter eller Star Wars, när det gäller att finna moralkakor, livsläxor eller bara styrka och sådant där. Vad ska man säga om det. Vi lär oss ju oftast vad som är rätt och fel genom historier. Det finns ju en anledning varför religiösa texter först och främst består av just historier. Och om man ska prata om 'framsteg' och sådant där så har väl våra folksagor, mytologi och senare kristendomen ersatts av just popkultur och hollywood för just den rollen i samhället.

Jag tror inte direkt vi har blivit särskilt visare för det direkt. Kanske snarare tvärtom i många avseenden. Jag väljer nog att inte lita på att Birgitta Olhsson eller J. K. Rowlings vet bäst får jag nog säga. Men det är väl upp till var och en antar jag.

« Senast ändrad: juni 04, 2017, 22:40:28 PM av Aurelius »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2017, 12:34:12 PM »
I just det stycket jag citerar från Birgitta Ohlssons debattartikel nämns både J.K Rowling, Barack Obama och den amerikanske filosofen John Rawls. Det är vettigt folk och sen ligger ju dessutom visdomen i VAD som sägs inte vem som säger det.

Jag tror tror tvärtom att det är väldigt klokt att lyfta fram dessa som du kallar för moralkakor eller livsläxor, det vore dumt att inte ta till vara på dem.

Att Birgitta pratar om framsteg är ju inget hon bara säger utan något som hon har väldigt bra för stöd för, levnadsstandarden och livsförutsättningar har ökat dramatiskt för dem allra flesta om man så vill, bara tittar 50-100 år bakåt i tiden.

Steven Pinker och Hans Rosling täcker upp ganska mycket dem framgångar som har nåtts fram till idag. Demokrati, mänskliga rättigheter är fortfarande ett väldigt nytt fenomen som förvisso fortfarande inte är garanterat alla dock.
Samtidens utmaning är då att inte ta dessa för givet utan att fortsätta stå upp för dem värdena även när det innebär en svår balansgång.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 11, 2017, 18:23:30 PM »