Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Vad gör ni just nu?  (läst 44481 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Vad gör ni just nu?
« Svar #600 skrivet: juni 11, 2018, 10:15:48 AM »
Just nu är jag ute på en liten nostalgitripp, för idag är inte vilken dag som helst, utan just idag fyller Fia 5 år. Jag tänker tillbaka på vår tid tillsammans. Hon kom till oss när vi kände oss väldigt nere. Vi hade tvingats ta bort vår gamla hund som fick cancer, och det kändes väldigt tomt efter henne. Vi är hundmänniskor, så vi började snart se oss om efter en ny liten polare. Och då kom Fia in i bilden. En liten jackis från Skåne, med oemotståndliga busiga ögon. Vi har haft många roliga stunder tillsammans. Och en del mindre roliga också - som när hon tog död på husses burfågel ???

Imorgon ska hon in på djursjukhuset för munsanering. Ja, det kallas så, när de söver hunden och tar bort all tandsten. Och som vanligt innebär sövning alltid en liten risk, så jag kommer naturligtvis att oroa mig hela dagen tills de ringer och säger att jag kan komma och hämta henne.

Idag är det svalare ute, det kom en del regn i natt. Det känns rätt skönt, tycker jag. Då kan jag sätta mig och rycka lite ogräs igen. Inte så roligt, men det måste göras.

Utloggad gorgen

• Klass 3
  • Antal inlägg: 234
  • Stolt psyksnackare!
    • Visa profil
« Svar #601 skrivet: juni 11, 2018, 22:44:36 PM »
Lyssnar på regnet utanför mitt fönster!  :)

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
« Svar #602 skrivet: juni 12, 2018, 17:02:20 PM »
Verkar väl som det gick bra.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
« Svar #603 skrivet: juni 12, 2018, 17:50:01 PM »
Såg nästan någon bli påkörd när jag cyklade hem. En cyklade på vänster sida på en 80-väg, korsar mitt i trafiken vägen utan förvarning. Samtidigt som han hade både bilar körande i 90 i båda riktningarna. En bil på högersidan precis lyckades undkomma att köra över honom.

:blank:

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #604 skrivet: juni 12, 2018, 20:08:31 PM »
Läskigt med trafiken.  Här på Södermalm är det cyklisterna man måste vara mest rädd för. Nåde den som kommer i vägen för dom. Gatans kungar. Vi som går får passa oss så man inte blir nermejad av en cyklist i för hög hastighet.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #605 skrivet: juni 12, 2018, 20:12:44 PM »
Jag har just hjälpt till att bogsera en bil. Och sånt tar på nerverna. Jag satt i bilen som bogserades, och det är obehagligt när bilen rör sig och motorn är helt tyst. Bromsen tar knappt för det finns ingen bromsservo. Jag satt och tänkte på om linan skulle palla för alla rycken som blir hur försiktigt den framförvarande än kör.

Nej, det var inte jag som var orsaken till bogseringen. Sambon hade tankat bensin. Det är bara det att det är en dieselbil... så det var raka vägen till närmaste verkstad 😩

Utloggad gorgen

• Klass 3
  • Stolt psyksnackare!
    • Visa profil
« Svar #606 skrivet: juni 17, 2018, 15:19:20 PM »
Lyssnar på regnet som faller utanför mitt fönster. hurra för bönderna som får vatten på sina åkrar så vi får mat på vårt bord!  :D

Utloggad gorgen

• Klass 3
  • Stolt psyksnackare!
    • Visa profil
« Svar #607 skrivet: juni 18, 2018, 12:37:44 PM »
snart är det match! heja heja!!  :D

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #608 skrivet: juni 18, 2018, 19:38:38 PM »
Pustar ut efter att ha hjälpt en kompis med strulande router, dator, tv och allting nätverksrelaterat...sen blev han fattigare också för han fick köpa ny router och trådlöst nätverkskort...Tvn han köpte för att halvår sedan måste komma från helvetet...den är så supersmart att en normalbegåvad person inte kan göra en enkel kanalsökning!!
Lider av detta stressarbete idag med...!! Gillar att hjälpa till, men när det tar 5 timmars intensivt felsökning av den ena apparaten efter den andra blir det bara för mycket. Gahh!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #609 skrivet: juni 19, 2018, 11:21:18 AM »
Nu börjar jag få lite lön för mödan med alla mina rosor. Här är en av mina absoluta favoriter: "Peace". Får stora blommor i fina gula och rosa nyanser. Tidstypisk med vårt hus, den var väldigt populär på 60-talet:

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #610 skrivet: juni 20, 2018, 10:11:13 AM »
Håller med dig Alice, men som sagt vi vann ju matchen trots att det skulle till en straffspark.
Vad gör jag då..ja jag har haft lite sovmorgon, och börjat vakna till liv nu. Skönt att vara ledig några veckor. Man är lite mer avkopplad...trots att jag kan bli rastlös överväger det positiva med ledigheten. Har jag tur (eller otur, beroende på dagsform) så ringer en kompis och har strul med nätverket sitt, så jag får lite extra att göra... ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #611 skrivet: juni 20, 2018, 15:41:13 PM »
Tack Alice, roligt att läsa : )

Men annars är det inte så muntert just nu. Har efter ett läkarbesök fått veta att jag har så högt blodtryck att det kanske måste medicineras. Men först ska jag mäta några gånger hemma och se om det är lika högt. Och inte nog med det, jag har fått en remiss till en MRI av huvudet. Det finns misstankar om att det kanske finns något överflödigt där.

Så - är det nån här som gjort en sån undersökning? Hur går den till egentligen?

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #612 skrivet: juni 20, 2018, 19:41:34 PM »
Det enda jag vet om MRI är saker som "inte ska vara där" upptäcks lätt. Har bara gjort en vanlig datortomografi själv när jag hade ett krampanfall 2011-2012 pga dåligt med sömn i kombo med en panikattack. Man ska väl ligga still ett bra tag - och alla metallföremål tas av en innan, då de annars kan sugas in i maskinen då det är ett rejält magnetfält. Högt blodtryck kan ju bero på en hel del - ålder, njurar, hormoner (för kvinnor), och bara i ytterst sällsynta fall beroende på t.ex feokromocytom - det är förmodligen det man vill utesluta. https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1316
Kan man inte se att högt blodtryck är primärt pga ålder och så vidare, anses det vara sekundär hypertoni och då är det ju bara bra att få bekräftat att det beror på mer allvarliga/sällsynta orsaker. En sak läkarna glömmer är läkemedelsutlöst hypertoni - jag t.ex fick ju ett blodtryck på 130 i undertryck av normaldos av Efexor, så det kan vara väl värt att kolla upp sånt också.
Hoppas det går bra och det är säkerligen inget allvarligt. En hel del har det där vitrocks-syndromet. Att blodtrycket är rejält höjt när man är på vårdcentral/sjukhus, medan det är normalt i mindre stressig miljö så som hemma. Många av oss med ångesttendenser får lättare det syndromet. Därför brukar jag också få mäta hemma - och jämföra med hur det ligger på vårdcentralen. Har haft högt blodtryck sedan 2009 åtminstone då det diagnostiserades. Nu motionerar jag mycker mer och har fått bättre kondition, så jag vet inte om jag egentligen äter blodtrycksmedicin i onödan...läkaren på vc menar att det är b ra ändå för just den sorten jag har skyddar mot vissa njuråkommor som blir vanliga med ålderna (Atacand Plus har jag).

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #613 skrivet: juni 20, 2018, 22:21:53 PM »
Jag har gjort MRI av magen för några år sedan. Det du ska tänka på är att om man har klaustrofobikänningar så är inte undersökningen trevlig. Det tog relativt lång tid och jag skulle be om lugnande om jag var tvungen att göra det igen .

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #614 skrivet: juni 21, 2018, 08:01:08 AM »
Tack för svaren. Nu har jag kollat blodtrycket här hemma: 113/73, dvs ett alldeles utmärkt tryck. Jag tror att jag jagar upp mig själv under läkarbesök så att blodtrycket ser ut att vara alldeles för högt. Igår hos läkaren hade jag 138/108(!). Jag får väl mäta själv några gånger till.

Det där med MRI:n är jag också orolig för. Det underlättar ju att man kan lyssna på radio under tiden, men det är nog ändå en obehaglig undersökning. Och så ska man vänta på resultatet... "Vi såg bara en valnötsstor hjärna som skramlade runt inne i kraniet, det finns inget att göra". Eller så kanske de hittar nåt som inte hör hemma där 😩