Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Vad gör ni just nu?  (läst 52842 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Vad gör ni just nu?
« Svar #225 skrivet: maj 09, 2017, 11:12:17 AM »
Åh nej. Nu snöar det. Stora snöflingor i mitten av maj  :(

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 708
    • Visa profil
« Svar #226 skrivet: maj 09, 2017, 13:38:18 PM »
Drömde att det snöade och haglade (hagel stora som golfbollar) i natt, men inte kommit nåt i verkligheten här som tur är. Men fy, vad jag fryser  :( Igår när jag gick en timme med hunden (blåsiga fält) hade jag samma ullrock som jag haft på mig i vinter... Nu sitter jag inomhus med huvtröja på mig och känner mig kulen och kall om händerna. Lite värme hade inte varit fel ;)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #227 skrivet: maj 09, 2017, 17:49:57 PM »
Det har snöhaglat här med..fy för den lede! ??? Å andra sidan, det kommer ljusare tider, eller bokstavligen varmare. Rent statistiskt borde det göra det, då det iaf är varmt NÅN dag per sommar. Även om de svenska somrarna är lite speciella...

Ska nu kasta i mig lite käk och sedan får det bli vad det blir....
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 708
    • Visa profil
« Svar #228 skrivet: maj 10, 2017, 19:03:49 PM »
Rensat bort reklamskit här. Lagat indisk kikärtsgryta och ätit med rysk yoghurt , nu ska jag ut i kylan och gå en långis med ena hunden... burr.
Sen ska jag nog klippa till nya ärmar till min pyjamas som aldrig blir klar. Lärt mig en ny grej får jag försöka intala mig själv (istället för att bli arg på mig själv) - delar i satintyg kan ändra form om man grejar för mycket med dom (som att sicksacka kanterna) så de inte längre passar ihop när man ska sy ihop dom! Tur jag köpte för mycket tyg så jag kan börja om från början...

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #229 skrivet: maj 10, 2017, 21:39:07 PM »
Pustar ut efter en pillig lödövning.
Kretskortet är 7,5 x 7,5 cm och små lödöar... men inget brann :)

Ett litet försteg/buffer med fjantiga LED, men lite riktig glöd syns.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #230 skrivet: maj 11, 2017, 07:26:54 AM »
Ähh... nu snöar det igen  >:( Suck.

Har gått upp redan 05.30, ska strax åka till kommunkontoret och träffa lite nya människor, säger inte mer om det än. Spännande!

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #231 skrivet: maj 11, 2017, 08:14:15 AM »
Ja den här tiden tycker jag är fantastisk fin Kenneth, då allt trevar som Karin Boye skulle sagt men sedan ger sig hän. Jag var dock måttligt road över det snöblandade regnet i går. April har min förlåtelse men Maj?! Men men, det blir väl förhoppningsvis en sommar också, i all sin prakt.

Kall vår men skön årstid som för min egen del är bra, brukar tycka tiden kring jul är värst med alla släktkrav och mörkret ute. Hörde på radion häromdagen om att depressioner är så vanliga på våren, tex tog ju Karin Boye livet av sig i april 1941. Hennes texter är kvar som tur är .☺

Mörker och släktkrav är en leda. Tyvärr är det omöjligt och svårt att välja bort det. Mörkret finns närvarande hur mycket man än önsketänker och släktkrav kring jul kan ofta ge en dåligt samvete. Man ska ju umgås. Man ska ju bli rosig och glad av alla släktingar (samt glögg) och man ska ju insupa julens frid och lugn (dvs ofta stress av allt som MÅSTE hinnas med för annars blir det ju ingen julefrid herregud!). Jag förstår inte hur människor orkar med livspusslet ibland, med släkt som pokar på ens uppmärksamhet. Måste du möta alla släktkrav? Kan du tumma på något som gör att den tiden känns enklare för dig?

Den här tiden är även för mig en bra tid även om denna vinter överraskade mig positivt. Jag var ute mycket i naturen och gjorde "vintriga" aktiviteter så det gjorde en annars mörk tid lite ljusare humörmässigt. D-vitamin i sin bästa form.

Absolut måste man försöka tacka nej till saker, jag har ett jättebehov av att vara ensam för att orka. Det med D vitamin tycker jag är värt att trycka på. Jag har ätit det dom två senaste vintrarna och upplevt att mina vinterdepressioner blivit lindrigare. Jag har ätit 5000 ie per dag från okt-april, det är högre än vad svenska forskare rekommenderar. Varit och kollat på vårdcentralen och mina nivåer har legat ok, alltså inte lagrat på mig och överdoserat.

Utloggad Lynx

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #232 skrivet: maj 12, 2017, 01:44:15 AM »
Idag blev ordningen återställd. Lött bort lysdioderna och upptäckte då att rörförsteget inte gick igång.
Byglade med avklippta komponentben...
Så blev mer lödövningar innan jag ger mig på det riktiga rörslutsteget.
Tog lödcert 1990, det gäller inte längre...

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #233 skrivet: maj 12, 2017, 08:34:44 AM »
Citera
Absolut måste man försöka tacka nej till saker, jag har ett jättebehov av att vara ensam för att orka. Det med D vitamin tycker jag är värt att trycka på. Jag har ätit det dom två senaste vintrarna och upplevt att mina vinterdepressioner blivit lindrigare. Jag har ätit 5000 ie per dag från okt-april, det är högre än vad svenska forskare rekommenderar. Varit och kollat på vårdcentralen och mina nivåer har legat ok, alltså inte lagrat på mig och överdoserat.

Jag tror att det är så för rätt många, har man drabbats av psykisk ohälsa så orkar man inte längre med att ha mycket människor omkring sig och vara en ja-sägare oavsett hur social man är eller hur mycket man skulle vilja hjälpa till. Många av oss har nog varit ganska dåliga på att sätta oss själva i främsta rummet, därav ohälsan många ggr tror jag.

Jag är också för D-vitamin och olika tillskott men håller mig till apotekets utbud.

Jag brukar kolla mitt D-vitaminvärde ibland. Ligger ofta på gränsen, och nu senast klart under gränsen. Så nu äter jag mitt vanliga multivitamin/mineraltillskott + Divisun 1600 IE varje dag. Läkaren vill hålla koll på värdet, så det blir väl mer provtagning senare.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #234 skrivet: maj 12, 2017, 14:09:10 PM »
Hemma efter flytt, med halvtaskig rygg, och en matinhandling som knäckte det lilla sista som fanns kvar av ryggen. Vi handlar billigt på Willis, Lavinen, och jag passade på att köpa sånt som är lite billigare där jämfört på ica där jag brukar handla, te.x kattmat storpack, kattgodis, dushschampo och rakhyvlar. Var på apoteket och tog ut en sväng Anksilon (buspiron= Buspar för enkelhetens skull), med höjd dos 15 mg x 3. Hem till katterna och dom lät sig smaka och njuta av kattgodiset, som dom bara får på helger numer,,,,

Ringde en kompis, och pratade , då ringde Isa åtta gånger under samtalet, och jag ringde upp henne och frågade vad som var så oootrolight viktigt! "Vad gör du då?"!?? Sen var det inte så mycket mer än att "vi hörs sen". Fruntimmer...  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #235 skrivet: maj 12, 2017, 19:04:45 PM »
Hej! Tänkte mest kika in och se hur ni har det  :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #236 skrivet: maj 12, 2017, 20:39:39 PM »
Hej! Tänkte mest kika in och se hur ni har det  :)

Nä, lova att stanna här nu!!!  ;)

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #237 skrivet: maj 12, 2017, 22:02:34 PM »
Säger inte nej, säger kanske kanske kanske  :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #238 skrivet: maj 13, 2017, 17:34:17 PM »
Säger inte nej, säger kanske kanske kanske  :)

Säg kanske, kanske kaaanske!!! ;-)

Det är kul när gamla profiler från SPS dyker upp och livar upp forumet lite (bråkstakar undantagna  ;) ). Märkte ju det att när du började skriva lite i "psykspalterna" så blev det lite mer aktivitet, än när jag bara har tjatat om mina problem och medicinering...!! Det uppskattas, varje inlägg folk skriver - även naturligtvis i skoj och lek, men det är ju i grunden ett forum för psykisk ohälsa, så det blir lite skevt om ingen skriver om det!

Utloggad Lynx

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #239 skrivet: maj 13, 2017, 18:18:46 PM »
Provlyssnar min fattigmansmarantz efter omlödning av ett gäng suspekta lödningar. Den måste bli ordentligt varm då strulet börjar efter ett tag...
« Senast ändrad: maj 13, 2017, 18:24:05 PM av Lynx »