Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Vad gör ni just nu?  (läst 53848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Vad gör ni just nu?
« Svar #135 skrivet: mars 30, 2017, 08:46:39 AM »
Gomorron! Härlig, solig vårmorgon - men kallt i luften. Nu sprakar en brasa i kaminen, och hundarna latar sig i värmen framför den. Nu får jag hålla extra koll på dem igen, vargen har varit synlig igen - bara ett par hundra meter härifrån  :o

Igår var vi i Göteborg och hämtade min nya bil. Nej, den är långt ifrån "ny", men den är ny för mig. Det blev en liten Citroen C3, en modell som jag tittat på en längre tid. Den har en snål dieselmotor, igår när vi körde hem visade färddatorn att den drog bara 4,4 l/100 km. Stor skillnad mot förra bilen!

Jag har just ätit frukost. Jag försöker att dricka en sån där grön smoothie varje morgon. Jag tror det kan vara nyttigt, den innehåller ju en massa olika saker från växtriket. Och hundarna har fått sitt, jag försöker göda D så att hon växer lite till. Hon är ju så liten och tunn. Men det är lite svårt när de vill äta mat från varandras matskålar...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 708
    • Visa profil
« Svar #136 skrivet: mars 30, 2017, 21:19:56 PM »
Oj, varg så nära  ???

Var jättelänge sedan jag hade migränaura, men nu är det tydligen dags igen... Skulle sätta mig och sy men började flimra för ögonen så jag inte längre kunde se vad jag pysslade med. Nu har en stor del av synfältet till vänster försvunnit. Hade glömt av hur obehagligt det är, fick nästan panik och började tända alla lampor för kände mig blind... Satte mig vid datorn istället, är som en lugnande ritual. Det funkade, nu har jag lugnat ned mig :) Den flimrande fläcken har börjat krympa lite. Hm, ska nog ta det lugnt och lägga mig tidigt ikväll.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #137 skrivet: mars 31, 2017, 08:09:45 AM »
Dåliga nyheter direkt på morgonen... pappa har åkt in till sjukhuset i Kalix igår kväll med ambulans. Lät på mamma att han kanske fått en hjärnblödning, han hade ramlat och slagit i huvudet. Sen hade han varit virrig och haft svår huvudvärk.

Jag har ringt sjukhuset, de kommer att ringa mig med besked "när de har tid" som växeltelefonisten uttryckte sig.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #138 skrivet: mars 31, 2017, 17:37:19 PM »
Sitter och bekgrundar det faktum att jag kan ha haft drag av bipolärt syndrom större delen av mitt liv utan att veta om det....har trott allt haft med missbruksbeteende och min egen teori om ADHD! Nå, med en diagnos blir saker och ting lättare, och förhoppningsvis hjälper den nya medicinen. Buspirion vet jag redan har effekt på ångesten, och varför jag slutade med den och började med Atarax är en gåta....jo, det var för att jag hade stora problem med hjärtklappning, och där har Atarax bra effekt, likaså på min oroliga mage...men nu har man gått och ätit det av slentrian. Den positiva effekten försvann för länge sen!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #139 skrivet: april 02, 2017, 08:29:17 AM »
Ska alldeles strax börja ta itu med uterummet: damma av möblerna och torka fönsterkarmar etc, och så blir det fönstertvätt där. Och det är många fönster att tvätta. Och så golvet. Sen tar jag lite paus, går ut med hundarna, och sen blir det veckostädningen. Så roligt ska jag ha det idag.

Pappa är kvar på sjukhuset, de ska göra nån ny undersökning på måndag och sen får de se om de släpper hem honom. Han verkar lida av nåt förstadium av Alzheimers. Min pappa, som alltid varit den man kunnat lita på och den stabila i en instabil omgivning :(

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #140 skrivet: april 02, 2017, 11:37:19 AM »
Klev upp lite tidigare idag. sen jag trappade ner Fontex från 60 till 20 mg så sover jag inte lika länge, och upplever bättre sömn när jag väl sover. Sen ska jag fixa och dona lite tävlingsmappar i fotogruppen, och kila iväg till Ica och fixa endera - en chokladkaka eller kattgodis. Har nämligen bara 15 spänn tills imorgon...men jag misstänker att det blir katterna som får godiset... :P
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #141 skrivet: april 02, 2017, 12:33:29 PM »
Pappa är kvar på sjukhuset, de ska göra nån ny undersökning på måndag och sen får de se om de släpper hem honom. Han verkar lida av nåt förstadium av Alzheimers. Min pappa, som alltid varit den man kunnat lita på och den stabila i en instabil omgivning :(

Hemsk sjukdom Alzheimers... Sambons pappa har det och är sorgligt att se hur en en gång väldigt självständig och envis människa som levt för sitt jobb gradvis blir något annat, hjälplöst. Enda positiva är att han inte i något skede haft någon som helst sjukdomsinsikt (vilket var ganska irriterande för omgivningen  i början men i alla fall skyddat hans självbild tror jag).  Han verkar alltid på gott humör och tror han ska ut och jobba snart igen.
Får hoppas de upptäckt din pappas sjukdom lite tidigare så mediciner kan bromsa.
« Senast ändrad: april 02, 2017, 12:36:59 PM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #142 skrivet: april 02, 2017, 13:32:06 PM »
Det låter väldigt roligt och givande. Att sy i vardagen är underskattat tycker jag, i mitt tycke försvinner man helt och hållet in i klänningen man håller på och syr, nästan lite trans. Vintage Vogue låter avancerat, kan tänka mig att det finns en hel uppsjö av roliga mönster att hämta därifrån:)! Är du mest inne på klänningar?

Du ger så mycket kreativ feeling med dina inlägg, faktiskt, och jag har börjat sakna min kreativa sida den senaste tiden. Det var ett tag sedan jag sysselsatte mig med annat än att göra olika buketter och inreda. Varför har jag inte sytt på länge undrar jag? Eller målat t. ex? Det är två år sedan jag sydde senast och då sydde jag en klänning för hand. Det var total...det går inte att beskriva känslan...jag älskar det helt enkelt.

Tack :) Som du säger kommer man in i som en trans (åtminstone när man har lite flyt och det blir någorlunda som man vill, då blir det som någon sorts vilsam meditation). Tycker jag mår bra av att skapa saker, så håller ofta på och pysslar med nåt projekt när jag är ledig.
Någon påpekade att jag måste ta mig tid att ha roligt också, men det är ju det jag har ;)
Sen går det i vågor vad det blir. Nu har jag kroknat lite på att göra teckningar (för tillfället i alla fall) och gått in i en syperiod istället. Man får acceptera att inspirationen skiftar tror jag (men skäms ändå lite att min facebooksida med målningar och teckningar inte är uppdaterad på hundra år... ) så det fortsätter vara roligt.
Hoppas du kommer igång mera om det är det du vill :) Inredning är väl en konstart i sig, och något man aldrig blir klar med...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #143 skrivet: april 02, 2017, 13:35:35 PM »
Det blir klänningar, lite toppar, en lyxigare pyjamas och ett prickigt retroförkläde... Just nu gör jag en lektion om hur man syr en kjol i åtta våder. Så blir lite av varje :)

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #144 skrivet: april 02, 2017, 20:06:37 PM »
Idag har jag suttit i TV-soffan och sytt lite grejer för hand medan jag tittat på krigsdokumentärer. Varit och storhandlat mat och sen gjort vegoburgare. Nu ska jag påbörja ett förkläde. Såg en bild på ett från 40-50-tal på nätet som jag gillade. Tänkte våga mig att att försöka återskapa det själv så ritat av det i vektorer i Illustrator. Mätt på mig själv och skalat upp det i naturlig storlek. Nu ska jag skriva ut det och skarva ihop papperen till  ett mönster. Känner att jag är ute på tunn is nu, fegat ur och vågar inte göra det med det riktiga tyget direkt ifall det blir fel. Har ett gammalt lakan jag ska sy upp det i först och testa om det blir lagom stort och som jag tänkt mig...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #145 skrivet: april 02, 2017, 20:23:57 PM »
Äter sen middag. Man kan fastna i telefon och bli pratig som en kvinna ibland. Inte ofta men det händer  ;)

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
    • Visa profil
« Svar #146 skrivet: april 03, 2017, 09:45:46 AM »
Vad sorgligt Forum. Det är svårt att acceptera att en nära "förlorar kontrollen" gradvis. Man känner sig hjälplös och i en ny roll man inte alls är van vid. Jag hoppas att bromsmediciner tar udden av det värsta och låter honom vara relativt symptomfri länge. Det finns många anhörigföreningar, kanske skulle det vara bra för dig att kolla upp någon sådan?

Ja, det känns konstigt att han försvagas så sakteliga (detta har ju pågått under en längre tid). Han säger själv att han håller på att bli dement eftersom hans minne blivit mycket sämre, så han är ju medveten om vad som händer. Mamma säger att han blivit vimsig och säger underliga saker ibland.

Nu kommer det att läggas ett stort ansvar på min mamma. Det är hon inte van vid. Och jag känner ett outtalat krav på mig att jag borde vara där och hjälpa till med olika saker, men jag bor ju nästan 1400 km från dem. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #147 skrivet: april 03, 2017, 14:33:55 PM »
Jobbat sen sju i morse, men nu dags för lite fika och kika in här lite snabbt :) Sen nytt ryck till klockan fem...
Jättehungrig, fastedag idag. Jordgubbarna jag såg fram emot att äta till lunch var mögliga :( Ikväll ska jag göra egen ärtsoppa.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #148 skrivet: april 03, 2017, 17:38:02 PM »
Hemkommen med halvt knäckt rygg efter 15-16 däckbyten....det är ändå skönt att slippa de mer regelbundna jobben som biltvättar, där en del verkar ha kameler i bilen, med hår som är nästan omöjligt att få bort!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #149 skrivet: april 04, 2017, 12:27:25 PM »
Sitter och lyssnar på blandad musik. Sov längre idag efter en tröttsam gårdag. Ska försöka pallra mig iväg till Ica och handla lite...sen tror jag att jag hamnar i apati ett tag igen  :P