Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Om vad djuren betyder från Sara Klarberg och www.minimalis.com  (läst 662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
Om vad djuren betyder från Sara Klarberg och www.minimalis.com
« skrivet: maj 15, 2017, 23:31:26 PM »
Sara Klarberg är en medlem i min fotogrupp, och har ett projekt där dom vill påvisa husdjurens positiva påverkan på oss människor till politiker och beslutsfattare. Tyckte det var så godhjärtat att hon fick reklam där, och hon inbjöd att folk fick skicka in bilder som ska visas i projektet i form av ett bildspel på ett event. Nu lovade jag henne att skriva en rad här också, eftersom de flesta av oss vet vad djuren betyder - inte minst för oss med psykiska problem.

Så här skriver hon:

"Djur har en enorm påverkan på oss människor. Den taktila kontakten när vi klappar ett djur gör att vi frisätter en signalsubstans och hormon som heter oxytocin. Ett välmående hormon som gör att vi får sänkt puls och blodtryck, personer med svårigheter gällande sociala relationer har lättare att skapa relationer i samspel med ett djur. Ett samtal kan vara lättare när ett djur är närvarande för att inte tala om att vi har lättare till våra känslor när djuren finns nära. En päls att gråta i brukar vi prata om på Svenska Terapihundskolan som jag driver. Jag utbildar sociala tjänstehundar och brinner för detta. Jag har arbetat med många personer som haft det tufft men med hundens närvaro kunnat bestiga berg de tidigare inte trott vara möjligt.

Jag sitter även med i en styrgrupp för en ideell organisation som heter Manimalis. www.manimalis.com Vi ska arrangera en konferens där vi ska bjuda in politiker och andra nationella beslutsfattare för att påvisa djurens betydelse för människan. Konferensen är också en releasefest för Manimalisrapporten som är en sammanställning av aktuell forskning i ämnet Human animal bond.

Människa-djur = en relation att lita på
Vi söker nu bilder som illustrerar denna relation mellan människa och djur. Jag skulle gärna vilja visa upp bilder som ni tagit och givetvis kommer fotografens namn att finnas med än bättre om ni själva har möjlighet att lägga in det på er bild. Bilderna ska visas i ett bildspel genom hela konferensen. Har du en bild som illustrerar detta tema får du gärna maila din bild till mig på [email protected]"
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: Om vad djuren betyder från Sara Klarberg och www.minimalis.com
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2017, 12:02:46 PM »
Kollade lite på deras hemsida, verkar vara ett jättebra behjärtansvärt initiativ. Tror på djurens välgörande kraft förstås djurfantast som jag är   ;D

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2017, 16:07:26 PM »
Det är jättebra att detta ges uppmärksamhet.

Pappa levde sina sista år på ett demensboende där en loj, harmonisk svansviftande springer spaniel strosade runt. Oj, vad den vovven var uppskattad! Pappa kallade honom Kamraten :)

Jag har tyvärr ingen hund nu, men väl en älskad katt som sprider glädje och lugn med sitt frrr. Dessutom är han så vacker. Häromdagen gick ett yngre invandrarpar förbi min balkong. Killen utbrast "Oooo, så fucking fin den är alltså!!!" Mojjis kisade lite ointresserat på dem innan han gosade till sig, slöt ögonen och fortsatte njuta av vårsolen.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2017, 16:51:03 PM »
Det är jättebra att detta ges uppmärksamhet.

Pappa levde sina sista år på ett demensboende där en loj, harmonisk svansviftande springer spaniel strosade runt. Oj, vad den vovven var uppskattad! Pappa kallade honom Kamraten :)

Jag har tyvärr ingen hund nu, men väl en älskad katt som sprider glädje och lugn med sitt frrr. Dessutom är han så vacker. Häromdagen gick ett yngre invandrarpar förbi min balkong. Killen utbrast "Oooo, så fucking fin den är alltså!!!" Mojjis kisade lite ointresserat på dem innan han gosade till sig, slöt ögonen och fortsatte njuta av vårsolen.

Ja, djur är såna glädjespridare  :) Retar mig på såna som inte gillar katter och tycker att alla är likadana. Då kom jag på mig själv att tänka att jag har nog de fördomarna mot hundar jag med. Tycker alla beter sig lika...men skulle jag ha egen vovve skulle jag naturligtvis snabbt lära mig dennes egenheter och personlighet. Skitsamma, huvudsaken man har djur - strutsar, kaniner, ormar, hund eller katt!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2017, 21:10:59 PM »
Det är klart att hundar och katter har sina personligheter. Jag har allt tur där jag. Mojje är uppvuxen med hundar och beter sig lite som en hund. När han knallar ut på balkongräcket (ingen fara, bor på markplan, men katter får inte gå ut själva där jag  nu bor) får jag luta mig ut och kalla på honom och då kommer han tillbaks. När barnen var små gjorde han dem sällskap till skolan, en dryg kilometer. Sedan gick han hem igen. Så du kan kalla mig Rosamunda Annorlunda har en katt som är en hund (Lennart Hellsing) :)