Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Vaxpropp, bra huskur?  (läst 1687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
Vaxpropp, bra huskur?
« skrivet: maj 27, 2017, 18:54:07 PM »
I går morse slog örat igen och jag petade lite väl flitigt med tops, att jag täppte till örat totalt, med mer eller mindre obefintlig hörsel på vänster öra. Ringde vc och dom gav mig en tid för spolning på måndag först, men ville jag skulle förbehandla med Revaxör - vilket är nåt som inte alls funkat på min vaxpropp. Läste om saltvattenlösning, men det verkar inte heller nåt vidare...

Funderade på att söka akut på primärvårdsjouren i helgen, men jag blir bara stressad att sitta i timtal och vänta och vänta, så jag inväntar kl 11.15 på måndag då förhoppningsvis proppen löses upp.

Tips, vad gör ni mot vaxproppar?

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: Vaxpropp, bra huskur?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 13:34:53 PM »
Hoppas det löste sig (i dubbel bemärkelse ;) )? Hade inga bra råd att ge, tror jag bara haft propp en gång när jag var liten och den försvann lätt med Revaxör. Kan tänka mig man får lite panik.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2017, 18:26:12 PM »
Har du inte läst på förpackningen Kenneth?  :D
För övrigt har jag inte heller något bra tips.. Mer än vad man inte bör göra...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 15:50:59 PM »
Var och fix proppen bortspolad igår. Och världens bästa distriktssköterska. Problemet mitt var inte nån gigantisk propp utan att jag har haft mycket öroninflammationer på just vänster öra, så jag har trånga trumhinnor och krokiga är dom dessutom. Hade infektion som läkare fick kolla på också, och tuggar medicin och örondroppar för det. Sen på fredag ska jag dit på återbesök och rensa högra örat. Det ska förbehandlas med droppar tills dess...sen får jag mig nog finna mig i då och då använda propplösande i förebyggande syfte, eller koksaltlösning för att slippa få tillbaka skiten igen.

Men vad otroligt skönt att höra normalt igen!  ;D

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!