Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: DBS Att styra hjärnan med elektroder  (läst 358 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axel_rose

• Klass 1
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
DBS Att styra hjärnan med elektroder
« skrivet: januari 27, 2017, 17:11:24 PM »
https://urskola.se/Produkter/192488-UR-Samtiden-Hjarndagen-2015-Att-styra-hjarnan-med-elektroder

Att styra hjärnan med elektroder

Produktionsår:
    2015
Längd:
    41:23
Tillgängligt till:
    1 juli 2020

Deep brain stimulation (DBS) har revolutionerat behandlingen av Parkinsons sjukdom. Under senare tid har denna behandling även använts vid en rad andra tillstånd, som exempelvis tvångssyndrom, depression och demens. Patric Blomstedt är professor i stereotaktisk funktionell neurokirurgi vid Norrlands universitetssjukhus. Här berättar han om sitt arbete med denna metod där vi får se på drastiska förändringar. Inspelat den 23 oktober 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Stiftelsen Forskning & Framsteg.
Hello Darkness my old friend... I've come to talk with you again

AvPD,Dystemi,Depression, SF,Ångest, Sömnstörningar, Agorafobi, GAD.ADD.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.158
    • Visa profil
SV: DBS Att styra hjärnan med elektroder
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2017, 18:21:30 PM »
Mycket intressant. Tyvärr verkar det ännu lite diffust vilka områden i hjärnan som ska "behandlas" vid respektive tillstånd.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad axel_rose

• Klass 1
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: DBS Att styra hjärnan med elektroder
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2017, 19:04:08 PM »
Ja det verkar ju vara ungefär 3:  Nacc, MFB or Area 25.

Har kontakt med en snubbe över nätet i USA som har gjort det i område  " Area 25"....   Så jag får nog återkomma om det, men tror han Läkaren i filmen jag länkar till säger att det gjorts 120, lr 210 operationer totalt, dem mesta för Parkinsons....

Men haha tycker dock att han svenska läkaren som håller föredraget verkar lite för "entusiastisk" över att borra i folks skallar osv... Dock med tanke på resultaten, specielt vid rörelseåkommor så kan man nog kanske förstå det, med tanke på "före och efter" restultat!!!...

Hursom, intressant område....(och med tanke på din video innan)  :) :)
Hello Darkness my old friend... I've come to talk with you again

AvPD,Dystemi,Depression, SF,Ångest, Sömnstörningar, Agorafobi, GAD.ADD.