Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Psykologi: Kognitiv Dissonans  (läst 1232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Psykologi: Kognitiv Dissonans
« skrivet: juni 15, 2017, 20:31:30 PM »
Kognitiv dissonans är ett debatterat ämne inom psykologin och innebär att en person antingen ändrar sitt synsätt efter en handling som går emot personens moral eller blir alltmer övertygad om sin sak, även när fakta bestrider detta. Det kan t. ex handla om vetenskapsmän som ägnat halva sin karriär åt något och när de motbevisas blir de alltmer oförmögna att ta in att de hade fel. Det kan vara mannen som är otrogen, som tidigare haft en väldigt negativ bild av otrohet men som börjar rättfärdiga det.

Kognitiv dissonans har vi alla ägnat oss åt men vid vilka tillfällen har du gjort det, har du något du försvarar med näbbar och klor trots att du flera gånger motbevisats?

Jag tycker också att detta är ett intressant ämne då jag upplever att samhället i stort lider av någon slags kognitiv dissonans där t. ex fakta och vetenskap ersatts med löst tyckande. Varför har det blivit så tror ni? Har vi hellre blivit förblindade av Instagram vackra bilder och så småningom faktaresistenta?

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
SV: Psykologi: Kognitiv Dissonans
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2017, 21:07:31 PM »
Vi människor funkar så helt enkelt. Skulle man inte tro på sina egna åsikter och "slåss" för dom så blev man allt för distanslös. Man skulle ju bara nicka med åt alla andras åsikter....men intressant ämne du tar upp. Visste inte ens att det hade ett namn!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2017, 21:12:09 PM »
Jo men det är skillnad på t. ex åsikter och fakta. Kolla på sekter, det är ett ypperligt bra exempel på kognitiv dissonans.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2017, 22:29:38 PM »
Upfattningarna är en del av ens identet. Formas de speciellt i ung ålder så är det svårt att bryta med dem eftersom att bryta är att bryta med en stor del av sin personlighet, sitt värdesystem osv. Så det är som att bryta med sig själv ooch vad som väntar är ovisshet. Folk skapar inte sina uppfattningar efter fakta eller vetenskaplig metoden i min mening. Sk rationalitet är oftast tror jag ett sätt att rationalisera intuition oftast främst hämtad från trosystem ovh mytologi.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2017, 22:39:28 PM »
Intressant att läsa vad ni skriver  :).

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2017, 23:56:02 PM »
Människans psyke är nog inte alltid tillräckligt starkt för att erkänna sig motbevisad, det tror jag att alla någon gång har känt igen sig i,på gott och ont. Det slår bakut och människan anstränger sig allt mer envist för att få i genom sin felaktiga tes.

Jag instämmer till stor del i det du skrivit Aurelius och för många kan det nog i värsta fall vara rent skadligt att inte ha det försvaret som det ändå till viss del är, trots att det egentligen är för det bästa att släppa felaktiga uppfattningar (t. ex att jorden går under var tredje månad och varenda gång den inte gör det blir sektmedlemmarna alltmer övertygade om att det var ett tecken om någon vidare förberedelse för undergången om tre månader framöver).

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2017, 07:13:26 AM »
Vi är ju anpassade efter att överleva som grupper. Det är näst intill omöjligt att t.ex överleva i kargt klimat utan samarbete. Under sådanana omständigheter behövs det samarbete och för samarbete krävs det ett moraliskt samfund som alla följer. Så det är ju en fråga om överlevnad och. Det kan uppfattas som en existentiell kris att bryta med uppfattningar som man fått från omgivningen eftersom historiskt sett så har det varit det.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2017, 07:30:22 AM »
Eller som i extrema sekters fall- död. Vi har haft och har ett behov av det (samarbete) men när det gäller grupper som sökt sig helt utanför samhället tycker jag att det är en annan sak (om de inte växt upp i gruppen). Människan är en sökare helt klart men det finns ju solklara fall där sökandet varken resulterar i samarbete eller för att bli upplyst. Snarare kontrollerad och förd i dunkel.
« Senast ändrad: juni 16, 2017, 09:13:17 AM av Alice »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2017, 15:43:09 PM »
Menade inte specifikt sekter. Beteendet är ju inte unikt för sekter.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2017, 06:48:04 AM »
Nej, såklart, jag tog bara det på som exempel då det så tydligt visar hur självdestruktivt/destruktivt det kan vara. Fyll gärna på med vardagsnära exempel, det behöver ju inte alltid handla om att ingå i en grupp utan kan röra enbart individen eller på något sätt hota personens status, en tro som plötsligt omkullkastas och riskerar att få hela personens bild och sig själv som människa att krackelera varpå människan kämpar än hårdare för att driva sin mening.

Göran Lamberts kan man väl ta som ett ganska bra exempel på reaktioner som kan inträffa när sådant sker. Trots att de flesta människor ansåg att rättegångarna inte höll och att man i princip fabricerade bevis så gick Lamberts ut och försvarade sin tro, något han byggt sin karriär på, nämligen Quick och att han skulle vara en seriemördare. Han byggde delvis upp sitt yrkesliv och sitt anseende genom Quick och när allt föll fick man se en allt mindre smickrande sida av honom. Han sköt sig i foten x2 med diverse tidningsartiklar och förtal som följdes när resning för Quick blev aktuellt. För honom och hans självbild var detta självfallet ett stort hot (och fall).
« Senast ändrad: juni 17, 2017, 06:50:36 AM av Alice »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2017, 08:38:48 AM »
 Ett sätt att få människor att ifrågasätta sina felaktiga eller destruktiva uppfattningar är att istället för att försöka motbevisa dem vilket ofta bara gör dem mer defensiva är att ställa strategiska frågor vilket gör att de tvingas fundera själva. Fast det kräver ju tålamod.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2017, 20:16:03 PM »
Trots dålig självkänsla kan nog de flesta inse att dom gjort fel. Fast fel i vems ögon då? Samhällets normer, ens egna värderingar, moral eller lag?

Vem är du? Den du hela tiden för en inre dialog med, som ibland öppnar sig för andra och utbyter erfarenheter! I en dels ögon är du någon, och hur pass "någon" du är beror på hur väl personen känner dig. Är det en främling kan du vara "bara någon", är du mer bekant och tjenis kan du vara en "VIP någon", är det nån som ser dig för den du verkligen är och känner dig, kan du stolt kalla dig en riktig vän!

Andra kan visst påtala att du har fel, men det underlättar om du inser det själv också. Sen måste ni båda ha samma syn på vad som är rätt och fel. Och även om ni har det så tolkar ni det säkert olika ändå. Därför finns det inget "rätt" eller "fel", förutom att det är vedertagen snömosgrammatik i det Svenska språket  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 23, 2017, 16:09:04 PM »
Många verkar välja komfort, säkerhet och vägen av minsta möjliga motstånd även om det innebär att tro och följa absurda lögner.
« Senast ändrad: juni 23, 2017, 16:11:11 PM av Aurelius »