Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Läste precis  (läst 1283 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
Läste precis
« skrivet: juli 20, 2017, 09:43:37 AM »
Är det ok att en administratör skriver att det är på gränsen att man får en varning för att man uttrycker en åsikt, dvs att man tycker att det är oansvarigt att tipsa om atypiska medlen eller att personen bör bredda sitt kunskapsområde? Och att administratören sedan skriver något i stil med att detta forum inte ska ha elakheter? Elakt, är det elakt att jag också har en bestämd åsikt?

Vad är detta för dumheter egentligen?
Blir det inte skärpning lämnar jag forumet omedelbart.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
SV: Läste precis
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2017, 09:52:02 AM »
Jag kan hålla med om att jag borde ha formulerat mig bättre angående det jag skrev om att "läsa på" (vilket jag gjorde i ett senare inlägg), men oansvarigt, det är min åsikt och den har jag all rätt att ha.

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2017, 11:28:26 AM »
Är det ok att en administratör skriver att det är på gränsen att man får en varning för att man uttrycker en åsikt, dvs att man tycker att det är oansvarigt att tipsa om atypiska medlen eller att personen bör bredda sitt kunskapsområde? Och att administratören sedan skriver något i stil med att detta forum inte ska ha elakheter? Elakt, är det elakt att jag också har en bestämd åsikt?

Vad är detta för dumheter egentligen?
Blir det inte skärpning lämnar jag forumet omedelbart.

Jag kan be om ursäkt för om det uppfattades som elakt. Att kalla folk för oansvariga, det tycker jag fortfarande är lite dumt uttryckt. Men jag ber om ursäkt för mitt, så hoppas jag du godtar det. Du har en bestämd åsikt, liksom jag, men jag har inte kallat dig för oansvarig. Det kan ju också vara så här att du skrämmer upp en del människor i onödan, som kanske skulle ha nytta av något atypiskt antipsykotika mot ångest som inte svarar på något annat. Är det inte också då "oansvarigt"?

Men förlåt, om jag uppfattades som elak, verkligen inte meningen!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2017, 12:27:27 PM »
Kanske det Kenneth men hellre att människor är medveten om att det i de allra flesta fall är en tung medicinering. Detta ämne tycker jag man egentligen bör ta med sin läkare och inte på ett psykiatriskt forum. Det kan komma nya medlemmar, unga människor (med all chans i världen att bli fria från sina symtom med lättare behandling) "färska" i sin ångest och då läsa om neuroleptika som behandling, för ångestsyndrom? Det tycker jag i alla fall känns knepigt.

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2017, 12:51:36 PM »
Kanske det Kenneth men hellre att människor är medveten om att det i de allra flesta fall är en tung medicinering. Detta ämne tycker jag man egentligen bör ta med sin läkare och inte på ett psykiatriskt forum. Det kan komma nya medlemmar, unga människor (med all chans i världen att bli fria från sina symtom med lättare behandling) "färska" i sin ångest och då läsa om neuroleptika som behandling, för ångestsyndrom? Det tycker jag i alla fall känns knepigt.

Det är ju till sist upp till en läkare att skriva ut lämplig medicin - om det behövs. Och jag har ju sagt en hel del gånger nu att det inte att nåt förstahandsalternativ, men i vissa fall om inget annat har hjälpt. Sedan är det ett faktum att läkare (nästan bara psykiatrer) prövar dessa i låga doser, det är nåt som förekommer, och det har alltid varit så att man upptäckt nya indikationer för läkemedel. Vi diskuterade mycket läkemedel på SPS, varför ska vi inte kunna göra det här? Inom namnet "Psyksnack" borde väl farmaka passa in också. Iaf skapade jag dessa kategorier för att jag trodde det fanns ett behov att också ibland prata läkemedel, för många av oss käkar ju medicin.

Du vet sedan att jag också inte tar lätt på det här med biverkningar. Men faktum att många läkemedel jag ätit genom åren har ansetts vara "tunga". Kolla klomipramin/Anafranil i Fass - skulle läkare gå efter biverkningslistan på det skulle det få skrivas ut, läkare skulle inte våga! Ändå är det läkemedlet upptaget på listan som en av de viktigaste och kostnadseffektiva läkemedel.

Visste du att du kan köpa "tung" medicin receptfritt på apoteket? Postafen, binder faktiskt till D2-receptorer, alltså samma mekanism som de övriga äldre antipsykotika. Sen är det en ganska stark antihistamin. Jag har blivit mer drogad av dom när jag varit tvungen att åka längre sträckor med buss, för jag blir lätt åksjuk, än jag blivit av Seroquel

Men jag respekterar din åsikt, och ber om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig i pm till dig. Hoppas verkligen du vill stanna kvar Alice  :)

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2017, 12:57:17 PM »
Jättemärkligt det med att "nästan" få en varning. Hela saken är ju löjlig, det är väl ändå inte så att du är läkare eller ännu hellre farmakolog Kenneth? Jag kommer också lämna detta forum bums om inte dylika hot omedelbart upphör.

Kan förstå att du känner så, och jag ber om ursäkt för det. Inte meningen att vara elak på nåt sätt. Tyckte bara att du var lite otrevlig i tonen med de uttrycken.

Om jag vill vara läklare eller farmakolog? Skulle jag ha varit psykiskt stabil sedan unga år så hade förmodligen farmakologi varit nåt att satsa på. Vi har haft en del i släkten som jobbat som kemister och liknande. Morsan min var laboratorieassistent, och jag stötte tidigt på litteratur om det, och har haft kemi som intresse ända sen liten. Min första "vuxna" leksak var en kemilåda! Sen skaffade jag också tidigt ett mikroskop, som jag har kvar än på hyllan här bredvid mig, så lite rätt i det påståendet har du.  ;)

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2017, 19:58:21 PM »
Läs SBU fakta och rekommendationer, jag väljer i alla fall att göra det. Citat från deras faktablad om Neuroleptika:

"Det finns inte vetenskapligt stöd i dag för att välja neuroleptika mot sömnstörning, ångest eller depression. För dessa besvär finns andra typer av läkemedel med mindre biverkningsrisk."

Här kan den läsas i sin helhet:
http://www.sbu.se/sv/publikationer/skrifter-och-faktablad/neuroleptika/

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2017, 20:27:24 PM »
Läs SBU fakta och rekommendationer, jag väljer i alla fall att göra det. Citat från deras faktablad om Neuroleptika:

"Det finns inte vetenskapligt stöd i dag för att välja neuroleptika mot sömnstörning, ångest eller depression. För dessa besvär finns andra typer av läkemedel med mindre biverkningsrisk."

Här kan den läsas i sin helhet:
http://www.sbu.se/sv/publikationer/skrifter-och-faktablad/neuroleptika/

Jag vet, jag vet!