Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Hälsa i all ära  (läst 569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
Hälsa i all ära
« skrivet: november 22, 2017, 18:11:51 PM »
Men är det fler än jag som reagerat på den senaste tidens överrapportering om kostens otroliga kraft och förmåga att läka oss själsligt? Det känns som att det i perioder kommer nya råd och rön om mirakelkurer (och där få ifrågasätter). Närmast i minne är motion, Motion på Recept har väl aldrig förskrivits så mycket som då? Självklart är både kost och motion nödvändigt för ens välbefinnande men i vissa psykiska tillstånd är man helt enkelt oförmögen att både äta, sova och än mindre ha ett stående träningsschema. Jag gillar kost och motion, jag njuter av det, jag mår bättre och tycker att det är mer gott och kan sätta guldkant på dagen men att i det närmaste påstå att det botar exempelvis en depressiv psykos, då reagerar jag- negativt.
« Senast ändrad: november 22, 2017, 18:15:51 PM av Alice »

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Hälsa i all ära
« Svar #1 skrivet: november 22, 2017, 21:39:41 PM »
Jo jag har reagerat på det också. Ibland tror jag att lathet på recept kan vara bättre. Är man helt genomstressad, deprimerad och utsliten så blir detta med träning och kost bara ytterligare en måstefaktor.

Jag har i perioder i livet haft träning och diverse kosttillskott som tvång nästan. Har kunnat prioritera det före mänskliga kontakter. Det har hjälpt mig att mota iväg depression. Men det gäller  att hitta en balans.

Sen kan man ju undra över det att föregå med gott exempel. Hur många som jobbar inom psykiatrin som ni träffat är så väldigt vältränade? Som patient har jag undrat många gånger om inte personalen har lite väl mycket kakor och bullar till fikat inom vården. Och om inte fredagsdrinken även kan förekomma andra dagar.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 23, 2017, 20:42:19 PM »
En balans måste finnas, absolut. Det går att missbruka allt annars, arbete, träning, mat, och än tyngre grejer. Det går som du säger att ta sig upp en bit över ytan med hjälp av mer rutiner såsom träning och bättre kost men kastas man totalt omkull av utmattning, depression, psykos osv är det i det närmaste ett hurtigt hån att föreslå "medelhavskost med en halvtimmes träning, dagligen" som recept. Jag har alltid varit för att hålla allt så naturligt som möjligt, detta gäller även mediciner men även envisa människor som jag kan komma till insikt och verkligen inse att mediciner kan behövas (även om jag fortfarande anser att det förekommer en överförskrivning av t. ex ssri och neuroleptika för sömnproblem).

Många i vården är utbrända och orkar inte ta hand om sig själva ordentligt. Jag har "insideinformation" att den där Fredagsdrinken även kan förekomma på arbetstid och det är relativt vanligt att läkare förskriver recept till kollegor för att de ska orka komma till arbetet (ofta förslitningsskador och dylikt), det sistnämnda brukar dock inte påverka arbetet nämnvärt. I vissa fall har det blivit ett problem men det har varit ett litet fåtal. Där det faktiskt blir rejäla problem är de som går ner sig så totalt att de börjar gå och samla på sig ett "stash" från patienternas medicinskåp, såklart. På akuten har det förekommit att vårdpersonal tar morfinplåster från döende (som alltså suttit på de döende), skrapar bort och röker det. Nice- inte. 

En helt ny tråd kanske? :D
« Senast ändrad: november 23, 2017, 20:48:48 PM av Alice »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 25, 2017, 16:25:36 PM »
Hmmm jag borde nog inte uttrycka mig angående det här då det förmodligen är oansvarigt osv.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 26, 2017, 14:14:49 PM »
Hmmm jag borde nog inte uttrycka mig angående det här då det förmodligen är oansvarigt osv.

Jo, kom igen Aurelius, botar bönor bipolär sjukdom? Jag vet faktiskt vissa med bipolär sjukdom som påstår sig ha behandlat och tom botat sin sjukdom med hjälp av förändrad kost, huruvida jag tror på det eller ej låter jag vara osagt.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 26, 2017, 14:16:56 PM »
Allt är förvisso individuellt, det som fungerar för en kanske inte fungerar för en annan, detsamma gäller för läkemedel.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 26, 2017, 16:57:24 PM »
Jag har ingen sådan absolut uppfattning om vad som ska göras. Däremot tror jag att psykiatrin är väldigt dåligt utrustad för att hantera psykisk ohälsa samt mycket är bara behandling av symptom av sociala problem. Jag tycker inte det är konstigt att folk mår dåligt idag som samhället ser ut.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 26, 2017, 17:46:01 PM »
Så uppfattar jag det många ggr, som att de försöker behandla symtom orsakade av sociala problem (och även upprätthåller de ibland). Jag tror inte alls på att så många är oförmögna att t. ex arbeta/studera men psykiatrin gör människor osäkra (kanske med välvilja i sinnet enligt dem själva?) och leder patienter in i bidragsberoende istället= socialt problem, vilket leder till fler sociala problem i många fall.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 26, 2017, 19:03:55 PM »
Sociala problem ingår ju både skolmiljö och familjemiljö.

Det är lite intressant. En jag känner, hans föräldrar började arbeta som 11-åringar.

Nu är dom i 90-års åldern. De är superenergiska för sin ålder. Alltid glada.

Enligt det humanistiska samhället så bröt man mot deras mänskliga rättigheter.

Personligen ser jag många skolmiljöer som extremt inhumana, man tillåter de mest grymma kränkningar och utsatthet, men lärarna i sig predikar hela tiden om humanism och mänskliga rättigheter och liknande.

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 26, 2017, 19:32:57 PM »
Jag anser att sjukvården mer ska se till hela människan, kropp och själ. Att psykiatrin behandlar symptom med ursprung ur en social situation tycker jag inte är konstigt.

Min erfarenhet är att psykiatrin ser det yttersta tecknet på om man fungerar utifrån om man kan arbeta eller inte. Det är  tex absolut väldigt mycket lättare att få utskrivet beroendeframkallande medel som valium om man arbetar kontra är sjukskriven. Ungefär som bara man arbetar så är risken att bli beroende mindre....
« Senast ändrad: november 26, 2017, 21:04:37 PM av Flocks »