Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: I form (Mens sana in corpore sano)  (läst 2052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: I form (Mens sana in corpore sano)
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2018, 18:39:38 PM »
Det går bättre och bättre, körde precis 40 min spinningcykel igen och nu gick det lättare än i förrgår  :)

Ja, du får se till att komma igång Kenneth *rejäl spark i baken*  ;)
Man tycker man förlorar ganska hög procent av sin tid om man rör på sig varje dag, men man får nog tillbaka mer än man satsat i slutänden. Såg lite föreläsningar på Kunskapskanalen. Så mycket som blir bättre av motion. Spring 45 min tre gånger i veckan och få en större hippocampus/bättre minne, bättre koncentrationsförmåga och lite högre IQ. Funkar också lite som antidepressiva om man har lindrigare problem.
En annan föreläsning handlade om Alzheimers och vad man kunde göra för att skjuta upp sånt - återigen dök motion upp.
Är man bara fåfäng så får man bättre hud också (i försöket var det folk i 60-årsåldern men känns väl troligt att det hjälper andra också): https://www.svd.se/overlakaren-anders-hansen-sa-foryngrar-du-huden-med-tio-ar

Är mycket hälsohets nuförtiden, men samtidigt så kan det vara lite peppande att tänka på när det känns tråkigt att sätta sig spinningcykel eller gå ännu en långis med huden i mörkret och kylan...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 22, 2018, 18:15:26 PM »
Och så 40 min spinningcykel igen. Imorrn får det bli en promenad på lunchen och lite styrketräning på kvällen, går inte köra mer spinningcykel, då blir jag galen av tristess...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 23, 2018, 22:52:22 PM »
Planeringen sprack, hann inte med någon lunchpromenad. Men styrketränat lite med hantlar i alla fall ikväll, det får duga för idag  ;D

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.150
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 24, 2018, 11:27:50 AM »
Planeringen sprack, hann inte med någon lunchpromenad. Men styrketränat lite med hantlar i alla fall ikväll, det får duga för idag  ;D

Du är ju betydligt flitigare i motion än vad jag är för tillfället. Skyller på Theralen som jag tar till natten, och blir seg på dagtid. De kvällar jag tar dom (som igår kväll), blir benen tunga som bly. Fick tvinga mig nyss till Ica för att handla lite grand...nä, jag ska inte käka Theralen mer tror jag. Har slängt iväg en förfrågan till psykiatern min om det kunde vara läge att pröva melatonin (Circadin)...  :-\
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: januari 24, 2018, 20:19:21 PM »
Vidrigt väder (hundarna vill knappt gå ut och kissa utanför huset), fick bli 40 min spinningcykel igen... Om bara ljuset kunde komma tillbaka  :( Då kan jag ge mig ut och cykla i verkligheten istället och hitta på utflykter/ställen att fota.

Låter inget vidare med Theralenet. Själv är jag helt död om mornarna just nu, nära jag försover mig ganska ofta... Men kommer jag bara på benen och får i mig en stor mugg kaffe brukar jag kvickna till efter en stund. På kvällen är jag piggare, så får passa på göra saker då.

Kroppen härdas ganska snabbt känns det som. Styrketräningen igår kändes jobbig, men har knappt någon träningsvärk denna gång.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: januari 29, 2018, 18:54:12 PM »
Igår en dryg timmes promenad, idag 40 min spinningcykel.

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: januari 29, 2018, 22:09:53 PM »
Strongt. Jag borde börja igen för sömnens skull...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: januari 31, 2018, 13:50:28 PM »
Var ute och gick i bara ca 20 minuter pga vädret (som ska bli ännu värre, klass 2-varning!) och det var tunga 20 minuter att gå i tung blötsnö. Men aktivitetsklockan visade bara 2 600 steg. Normalt ligger jag på iaf 3000-3500 på samma sträcka....nåja, jag ska förbättra statistiken och gå ut en sväng till sedan. En norrlänning trotsar inga vädrets makter!  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: januari 31, 2018, 19:31:45 PM »
Då är du igång i alla fall Kenneth

Jo, hårda bud att komma igång med motionerandet så här års. Här har inte varit så mycket snö, men bor ute på landet och det finns ingen belysning... Inget kul gå ut och slafsa runt i gyttja, snöblandat regn m.m. i kolmörker med pannlampa... Hundarna verkar hata det mer än jag t.o.m., hänt att de vägrat gå och bara satt sig och jag fått gå promenad ensam, känns lite knäppt.  :-X
Så idag fick det bli 40 min spinningcykel igen.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: februari 02, 2018, 18:38:43 PM »
Gick en promenad 40 min, burr... (fast inget mot Sundsvall, såg på nyheterna ogår hur det såg ut där  ??? )

The road to nowhere...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: februari 03, 2018, 13:31:16 PM »
Det var ett otroligt snöande med stormvindar. Såg att smhi funderar på om du kunde ha varnat bättre och ge en klass 3-varning istället..Men det är ju osmart att vara efterklok. Vi har dock ett enormt snöberg som ska tas reda på. Dom år rådvilla vart snön ska fraktas...alltså innan det här snöfallet var det stora mängder "över" och nu är det extrema mängder.

Tragiskt att tre stycken avled i samband med ovädret, sen två dödsfall till som det är oklart om det hade med snöande att göra...kaotiskt och stormig torsdag iaf. Även stora problem i trafiken igår och det är fortfarande knöligt att ta sig fram, både till bil och fots.  :P