Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Eksem - vad göra?  (läst 2183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
Eksem - vad göra?
« skrivet: januari 31, 2018, 19:54:15 PM »
Har haft problem med väldigt torr hud ända sedan jag var liten, så antar det är genetiskt. Får också utbrott av eksem då och då. Trodde de hade försvunnit för alltid ett tag, när jag började äta omega-3 var de försvunna ett bra tag, men nu har eländet kommit tillbaka igen :( Tror det kan bero på torr luft så här på vintern. Värmepumpen orkar inte riktigt med, så kör men del el-element som torkar ur luften.

Försökt klura ut ut vad som påverkar eksemen. Läst på nätet att kosten kan påverka, men aldrig lyckas upptäcka nåt samband där. Det som verka påverka åt ena eller andra hållet är vädret, omega-3 och stress. Kommer jag  ihåg att smörja in mig varje kväll med fet salva där huden börjar kännas torr och konstig brukar jag kunna få det att gå tillbaka/läka. Nu har jag missat att kolla/smörja in på ryggen, och nu har jag fått eksem i svanken  :(

Googlat lite snabbt och hittat lite saker jag ännu inte testat som jag tänkte ge en chans:
Calmuril hudkräm med karbamid och mjölsyra verkar vara bra: https://www.apoteket.se/produkt/calmuril-kram-100-gram-tub-52590/
Äta probiotika (surkål eller tabletter med bakterier)
(http://eksemfri.se/probiotika-lindrar-och-forebygger-atopiskt-eksem/
Probiotika lindrar och förebygger atopiskt eksem )

Jag blev testpilot åt Smartson förresten och fick en tub Locobase Repair att testa. Den är bra, riktigt tung så den gör skillnad. Innehåller tydligen hudegna ämnen.

Någon som har några fler tips?

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Eksem - vad göra?
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2018, 20:48:50 PM »
Bada bastu 2 gånger i veckan fungerar för mig.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2018, 17:09:59 PM »
Tackar för tips :)
Jag har köpt Propyless, Calmuril och Probimage. Smort in ryggen  och eksemen krymper snabbt.
Det är lite tradigt och dyrt att hålla på att smörja in sig från topp till tå, önskar man kom åt problemet på nåt annat sätt. Köpt duscholja så jag inte ska bli torr från första början. Hoppas Probimage ger nån effekt.
Bastu var ett nytt tips för mig :) Alltid gillat effekten av värme/riktigt svettas ut orenheter ur huden och sätta igång cirkulationen. Har tyvärr ingen bastu, annars hade jag testat om det hjälper på eksemen också...

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2018, 17:17:58 PM »
Ja jag ska inte uttala mig om just eksem, den biten vet jag inte men min hud har blivit mycket bättre av att bada bastu två gånger i veckan.

Bastu är öht jättebra. Jag tar kallduschar/kallbadar och sedan bastu.

Bastu är bra för huden. Men även den extrema omväxlingen i temperatur som man utsätts för det har massor av positiva effekter för både hjärna och kropp.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2018, 20:17:22 PM »
Hudkrämerna funkar bra får jag säga, är bara som rosa skuggor där eksemen varit  ;D På nåt vis är det som huden minns var eksemen suttit ett tag (den blir liksom annorlunda i strukturen några dar, det kan lätt bli eksem på samma ställen igen. ), så får väl fortsätta med det evinnerliga insmörjandet ett tag till... Plusgrader ute skulle också göra skillnad.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.172
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2018, 10:32:38 AM »
Jag litar bara på det som verkar bra - hydrokortison kräm eller salva. I längden är de inte bra för huden, men i perioder på 1-2 veckor kan man använda det, och helt enkelt låta bli när man är mer besvärsfri. Det hjälper framförallt mot klådan
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2018, 09:20:51 AM »
Jag är lite rädd för kortison. Eksemen kommer ju tillbaka, så skulle vilja komma åt själva orsaken om det går (med mat/kosttillskott som lugnar inflammation och hudkräm om det är så att jag är för torr). Jag har inte så stora problem med klåda just, är mest att det ser så fult ut med fnasiga röda fläckar som stör mig... Skulle jag få svårare problem än nu, skulle jag väl få börja med kortison också, men känns som jag lyckas häva utbrott med lite tyngre/flottigare hudkrämer bara :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 15, 2018, 11:06:35 AM »
Jag är lite rädd för kortison. Eksemen kommer ju tillbaka, så skulle vilja komma åt själva orsaken om det går (med mat/kosttillskott som lugnar inflammation och hudkräm om det är så att jag är för torr). Jag har inte så stora problem med klåda just, är mest att det ser så fult ut med fnasiga röda fläckar som stör mig... Skulle jag få svårare problem än nu, skulle jag väl få börja med kortison också, men känns som jag lyckas häva utbrott med lite tyngre/flottigare hudkrämer bara :)

Ja, man vill ju undvika kortison in i det längsta. Jag har eksem på knän och armbågar, och det är framförallt på knäna det kliar rejält. Har kommit på att det alltid är värre när det är kallt och torr luft, på sommaren är jag i princip besvärsfri. Är så van att se eksemutslagen så det stör mig inte. Men själva klådan kan vara helt för jäklig ibland, och då är det bara hydrokortison som hjälper.

Salvan är så pass fet, att den hjälper till att skydda huden också, och applicerar man det bara då och då (vid behov som för min del) i perioder mellan några dagar upp till 2 veckor är det ingen fara. Det som annars kan hända är att huden blir tunn och fnasig om man använder det kontinuerligt under längre perioder.

Har man endast problem med utslagen och ingen klåda, är den receptfria hydrokortisonen kanska ineffektiv, så det är nog bra om man kan hitta andra alternativ där. Det fanns en salva/kräm - Lactacyd med högre halter av A-vitamin som var jättebra, men den finns inte längre (tror jag). Lactacyd finns däremot kvar (trorn jag  ;) ) som duschtvål, flytande på flaska, och den är väldigt skonsam för huden och kan förebygga utbrott av eksem och andra hudbesvär.

Jo, den fanns kvar. För ca 10 år sedan använde jag bara den - för den hjälpte förebyggande mot allehanda hudbesvär tyckte jag. Tror jag ska börja använda den igen nu när det här kommer  på tal! https://www.apotea.se/lactacyd-duschcreme-utan-parfym-500ml?gclid=Cj0KCQiA_JTUBRD4ARIsAL7_VeUBJdkiLLetU5ufbebxdQBS2XSZCdcAMDfddL8G0os4r99K3sYNBFsaAsZeEALw_wcB

Edit: Den finns i en massa olika varianter för övrigt: http://www.omega-pharma.se/fler_varumarken/lactacyd.aspx

Inte världens mest manliga duschtvål, men skonsam och förebygger och vårdar huden bra.

Edit 2: Det är mjölksyran som är själva grejen med Lactacyd!
« Senast ändrad: februari 15, 2018, 11:12:36 AM av Kenneth »
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2018, 13:42:10 PM »
Igår började benen klia och näsan var täppt också. For på apoteket och köpte hydrokortisonkräm och eftersom våren är på g, kan det vara bra att ha nån antihistamin hemma - jag känner nämligen av såna besvär på vårarna och somrarna sedan några år tillbaka. Klåda är inte att förakta - man kan ju klia sönder sig.. apropå eksem i den här tråden, så har ju eksem liksom många andra hudbesvär stark koppling till psykiskt mående!

Utloggad gorgen

• Klass 3
  • Antal inlägg: 234
  • Stolt psyksnackare!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2018, 23:03:39 PM »
Här är en till med liknande hud/hudproblem. Calmuril kan jag varmt rekommendera den hittade vi när jag var barn och med goda resultat. Fenuril är bra, hth likaså, kortison har jag i beredskap om eksemen blommar ut och hudkrämen inte hjälper finns receptfri och med recept. Sen är vi FÖR renliga i dag, vi dushar och tvättar oss i tid och otid med starka uttorkande tvålar. Använd mild oparfymerad tvål här kör jag med laktacyd och apotekets oparfymerade champon och tvålar. Överdriven handtvätt är inte bra och sabbar händerna, hellre lite skitiga tassar än söndertvättade, det mesta smutsen är inte farligt. Hemskt med söndertvättade händer, jag har haft handtvätt-tvång i perioder så jag vet vad jag pratar om...ja, det var lite tips  :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2018, 15:04:20 PM »
Här är en till med liknande hud/hudproblem. Calmuril kan jag varmt rekommendera den hittade vi när jag var barn och med goda resultat. Fenuril är bra, hth likaså, kortison har jag i beredskap om eksemen blommar ut och hudkrämen inte hjälper finns receptfri och med recept. Sen är vi FÖR renliga i dag, vi dushar och tvättar oss i tid och otid med starka uttorkande tvålar. Använd mild oparfymerad tvål här kör jag med laktacyd och apotekets oparfymerade champon och tvålar. Överdriven handtvätt är inte bra och sabbar händerna, hellre lite skitiga tassar än söndertvättade, det mesta smutsen är inte farligt. Hemskt med söndertvättade händer, jag har haft handtvätt-tvång i perioder så jag vet vad jag pratar om...ja, det var lite tips  :)

Lactacyd är bra! Den fanns som kräm för herrans massa år sedan som jag tyckte var väldigt bra att förebygga eksemutbrott och acne. Men marknaden tyckte tydligen inte detsamma, eller konsumenterna heller. Synd....ingen som har koll på om Lactacyd finns som kräm under annat namn, eller liknande? Kom ihåg att den innehöll mjölksyra precis som den flytande varianten.

Utloggad gorgen

• Klass 3
  • Antal inlägg: 234
  • Stolt psyksnackare!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2018, 22:03:33 PM »
Lactacyd finns som duschtvål, den är lite krämig...aco har bra produkter vill jag minnas.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 29, 2018, 12:04:48 PM »
Lactacyd finns som duschtvål, den är lite krämig...aco har bra produkter vill jag minnas.

Ja, duschtvålen var det jag använde mest och den vet jag fortfarande finns kvar. Dom hade en kräm också som var jättebra. Men hittar inget när jag googlar på det. Det enda som tog tid att vänja sig med duschtvålen var en lite udda doft...det kanske har ändrats med åren, jag har inte använt det på 7-8 år..

Utloggad Cson

• Klass 1
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 21, 2018, 23:03:00 PM »
D-vitamin har en positiv effekt på eksem har jag märkt. Men det krävs lite högre doser än RDI.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 22, 2018, 10:27:40 AM »
Är det bara jag som tycker att eksemen är snällare på sommaren? För mig ger den torra vinterluften ibland outhärdlig klåda,, och så är det sällan på sommaren. Behövs nästan aldrig någon hydrokortison då!