Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dan Eliasson  (läst 2312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
Dan Eliasson
« skrivet: januari 31, 2018, 20:47:43 PM »
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2018/Jan/Dan-Eliasson-gar-till-MSB/

Dan Eliasson avgår som rikspolischef, det var då sannerligen på tiden. Vad tror ni om hans kommande uppdrag med tanke på hans tidigare uppförande och oförmåga att sköta sina chefsuppdrag? Jag blev mycket förvånad efter händelserna på Försäkringskassan att Eliasson fick förtroende som rikspolischef och har ofta funderat över "vad han har" på de andra som gör att han kan landa dessa höga chefsbefattningar?

Välkomna att spekulera fritt!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Dan Eliasson
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2018, 21:21:51 PM »
Det gäller ju massor av politiker.

Jag tror inte han eller någon av de andra har något på andra. I så fall är det snarare tvärtom.

Det jag slagits av länge i dildokratin är att verkligen de antingen värsta eller de mest korkade människor hamnar alltid i någon position av inflytande, antingen på tidningar, eller inom politiken, eller inom myndigheter.

Hur det sker, jag vet inte riktigt.
« Senast ändrad: januari 31, 2018, 21:25:07 PM av Aurelius »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2018, 16:43:42 PM »
Nej mina spekulationer är att Sverige är toppstyrt från en fientlig elit. Och jag menar verkligen fientlig.

Om man kollar på Eliasson så är han inte polis. Han har aldrig haft en utbildning för det. Men även tidigare som du säger har han haft toppositioner för viktiga myndigheter och jag tror itne han är så inkompetent faktiskt. Jag tror han har verkat efter direktiv att toppstyra dem i viss riktning och för vissa syften. Som är illasinnade helt enkelt. T.ex inom polisen handlar det om att rikta resurser och insatser från våldsbrott, grov kriminalitet till tankebrott och andra grejer.

Och nu tror jag han har nya uppdrag inom msb för att rikta fokus från katastrofberedskap till annat.

Om någon kör myndighet på myndighet i botten och fortsätter rekryteras till nya viktiga myndigheter. Tja...det känns lite som varför skulle detta ske om det inte finns intressen som vill att detta ska ske.

Det känns väldigt konstigt att detta skulle ske av misstag helt enkelt.

Detta är mina fria spekulationer. Jag tror inte de är så uppskattade men jag skriver dem eftersom du skrev just fria spekulationer.

« Senast ändrad: februari 01, 2018, 22:10:57 PM av Aurelius »

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2018, 13:34:02 PM »
Diskutera gärna med någon annan udda, jag är inte intresserad av en diskussion med dig, XXX?

Om man ogillar nån behöver man inte skriva det. Har modererat inlägget. Tänk på det framöver.
« Senast ändrad: februari 03, 2018, 13:40:57 PM av Kenneth »
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2018, 15:26:58 PM »
Jag skulle hellre att någon säger att den personen ogillar mig än att den inte säger det.

Om jag konverserar med en person som ogillar mig men den personen kan inte säga det, så kommer det ju fram på ett annat sätt. Alltid. Det blir en sak under ytan. Det kommer ju kännas av även om man inte kan sätta fingret på det.

Jag gillar ju inte att bli ogillad heller, som alla andra är jag en social varelse. Men det ena är definitivt att föredrar framför det andra.

Sedan finns det ju gränser hur brutal man kan vara. Men som princip så föredrar jag om någon inte gillar mig, att den personen uttrycker det.

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2018, 17:19:11 PM »
Jag skulle hellre att någon säger att den personen ogillar mig än att den inte säger det.

Om jag konverserar med en person som ogillar mig men den personen kan inte säga det, så kommer det ju fram på ett annat sätt. Alltid. Det blir en sak under ytan. Det kommer ju kännas av även om man inte kan sätta fingret på det.

Jag gillar ju inte att bli ogillad heller, som alla andra är jag en social varelse. Men det ena är definitivt att föredrar framför det andra.

Sedan finns det ju gränser hur brutal man kan vara. Men som princip så föredrar jag om någon inte gillar mig, att den personen uttrycker det.

Att ogilla en persons åsikter är mer ok för mig, än att rakt ut säga att jag ogillar en person...särskilt på ett forum där man knappast kan påstå sig känna en person enbart utifrån den skriver. Så tycker jag :-)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2018, 05:49:27 AM »
Jag tycker mig ha ett tillräckligt underlag men visst, det ska vara en trevlig stämning här, det håller jag med om och respekterar också folk att man inte vill diskutera med dem så bidrar man också till det.

Men jag kan svara på udda fråga och det är att om du är villig att snacka vilken dynga eller kränga vilken skit som helst för en hög månadslön så får det definitivt stå för dig. Det är min sista mening i den "sk diskussionen".

Nu tycker jag att vi stryker ett streck och går tillbaka till trådens ursprungliga ämne.
« Senast ändrad: februari 04, 2018, 06:37:13 AM av Alice »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2018, 13:24:29 PM »
Hur skulle jag agera om jag kört 3 myndigheter i botten och fortsätter kompenseras för det?

Du resonerade likadant om Anders Borg.

Jag är jag. Jag är inte Anders Borg eller Dan Eliasson. Vi är olika människor.

Jag förstår inte dessa konstiga hypotetiska frågeställningar om jag var en helt annan människa.

Jag är jag och jag bryr mig hur dessa saker påverkar mig och andra människor.

« Senast ändrad: februari 04, 2018, 16:12:15 PM av Aurelius »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2018, 19:40:18 PM »
Vilka misstag har begåtts av Dan Eliasson?

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 04, 2018, 20:29:51 PM »
Udda: håller med dig i det att det är imponerande att de lyckas. Att vi, samhället, inte protesterar mer. Varför väljer så många att inte rösta tex? 

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2018, 20:09:52 PM »
Vilka misstag har begåtts av Dan Eliasson?

Skämtar du Zen? Hans lista av tvivelaktigt beteende  är så lång att det skulle bli ett så långt inlägg att ingen orkar läsa allt.  Brott mot grundlagen, raderade mail hos Försäkringskassan, omorganisation med rätt dåliga resultat, kommentarer som är både korkade och i vissa fall rentav oacceptabla bl.a.

Jag ställde frågan för att jag inte har någon vidare koll, inte för att ifrågasätta kritiken mot honom.

Såg för nån vecka sen eller så på Agenda, minns ej om det var Dan Eliasson eller vem det var men det var någon ansvarig inom polisen iallafall och hen kunde bara medge att dem inte är nöjda men att det samtidigt inte gått sämre än innan. Antal uppklarade brott hade ökat samtidigt som ouppklarade hade ökat, otillräckliga resurser & poliser med andra ord, och det går ju faktiskt inte att trolla fram nya poliser om man ska försöka hålla någon sorts rimlig nivå. Det kan man knappast klandra nuvarande regering eller sittande rikspolischef.

Det med försäkringskassan var riktigt idiotiskt, efter Eliasson fick avgå från den posten hade han redan förbrukat sitt förtroende på någon högre post. Dumt av S att ha kvar honom.
« Senast ändrad: februari 05, 2018, 20:12:12 PM av Zen »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2018, 22:05:15 PM »
Nej jag håller inte alls med om bilden om att Sverige skulle falla snabbt, och anledningen varför jag inte har haft någon vidare koll på just Dan Eliasson är just för att jag fokuserar mer på politiken som förs och inte snöar in mig på eventuella "karaktärsmord", eller enstaka individer som begår personliga misstag i sin yrkesroll.

Bra nyheter på senaste tiden jag har läst:
- 1414 miljoner kronor för en bättre psykisk hälsa och psykiatri
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting beslutade på torsdagen om en ny överenskommelse för insatser inom området för psykisk hälsa under 2018.

Genom överenskommelsen fördelas merparten av såväl de budgetsatsningar som presenterats i år som tidigare år på detta område, och bygger på den budgetöverenskommelse regeringen slutit med Vänsterpartiet. Överenskommelsen fokuserar på såväl vuxna som barn och unga.

- Ny modern sexualbrottslag

- Regeringen och Vänsterpartiet är färdiga med förslag om vinstbegränsningar i välfärden.
(Beräkningar visar att övervinsterna 2015 uppgick till ca 4,7 miljarder kronor. Det är pengar som behövs i vår gemensamma välfärd och skulle räcka till att till exempel anställa 8 000 gymnasielärare. När vi ställer krav på att en större del av våra skattemedel ska gå till verksamheten finns förutsättningar för att höja kvaliteten, säger civilminister Ardalan Shekarabi.)

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 06, 2018, 19:09:36 PM »
Ja jag tycker också att nedstängningen av BB Sollefteå är katastrof, vård ska styras efter behov.
Nya Karolinska är inte heller något lyckat projekt..

Den nya sexualbrottslagen är väl syftet mer tänkt att den ska ha en normativ inverkan på samhället snarare än leda till fler fallande domar.
T.ex. lagen mot aga, bilbälte osv har varit väldigt effektiva.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 06, 2018, 20:00:22 PM »
Skrev inte jag en kommentar? Var tog den vägen? Jag vet inte, jag är ganska trött så jag kanske glömde att trycka posta.

Vadå normativ? Varför skulle normer förändras av att något blir skrivet på en bit papper?

Jag förstår inte.

Iden om att man kan säga "det här är fel" och sedan att det har någon effekt. Jag förstår inte det här tänket.

De enda som kanske tar till sig sådant är män av två karaktärer.

1: de som är så godtrogna och naiva att de inte har någon större risk att bli våldtäktsmän ändå.
2: reala predatorer som antar rätt retorik för att ställa in sig och kamouflera sig helt enkelt. Tankarna går till metoo.
« Senast ändrad: februari 06, 2018, 20:06:24 PM av Aurelius »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2018, 20:08:58 PM »
Du missförstår Udda. Vi kanske missförstår dig också.

Jag vet inte riktigt hur dyslexi påverkar. Du får gärna berätta hur det påverkar så det blir mindre missförstånd.