Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dan Eliasson  (läst 2309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Dan Eliasson
« Svar #15 skrivet: februari 11, 2018, 10:35:45 AM »
Grejen är att det är svårt att förstå vad du vill ha sagt med dina frågor så det kan vara allt möjligt. Du kanske ställer de frågorna du ställer pga missförstånd jag vet inte och vi kanske tolkar dina frågor mer negativt än hur de är ämnade.

Men en solklar grej som är så tydligt att du missförstod är hur du tolkar alices användande av "vi".

Som sagt jag vet inte hur dyslexi påverkar men något gick fel hur du tolkade och hänger upp dig på det.
« Senast ändrad: februari 11, 2018, 12:48:25 PM av Aurelius »

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 11, 2018, 11:09:08 AM »
Jag kan erkänna att jag inte fullt ut förstår Uddas resonemang alla gånger, men vänligen blanda inte in hans eventuella dyslexi i den här debatten!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 11, 2018, 15:29:00 PM »
Hon syftade väl på vi som fortsatte diskussionen. Det är väl inte så mycket mer med det.

Jag bryr mig inte vad som driver Dan Eliasson psykologiskt.

Jag förstår inte det här att man ska empatisera med allt och alla.
« Senast ändrad: februari 11, 2018, 15:33:43 PM av Aurelius »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: februari 12, 2018, 19:10:40 PM »
Udda du får gärna skapa en tråd om dina frågeställningar. Och utveckla det där med att vilja förstå människors psykologi som du var inne på. Jag svarar gärna om du utvecklar.

Jag tolkade dina frågeställningar som du retades lite eller något. Det var som jag tolkade dina frågor faktiskt.

Men som sagt ibland missförstår man varandra. Och det är ju väldigt lätt hänt.

« Senast ändrad: februari 12, 2018, 19:12:24 PM av Aurelius »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: februari 12, 2018, 20:17:34 PM »
Steg 2,

Drar mig ur den här konversationen.

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: februari 13, 2018, 17:01:22 PM »
Håll tråden till ämnet snälla! Och Udda, försök vara lite tydligare med vad du menar. Risken är att folk tror du bara trollar. Det vet jag att du inte gör eftersom jag känner dig sedan sps. Men försök vara tydlig, så det inte blir en massa missförstånd och att resonemanget ditt tas som en provokation.

Sen ska ALLA hålla god ton mod varann - småspydigheter tycker jag vi lämnar kvar där sps slutade.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: februari 13, 2018, 18:44:23 PM »
Fast iofs, MSB är väl lite skamvrån egentligen? Det är så nedmonterat att han faktiskt, denna gång, kanske kan göra en skillnad (positivt sett). Den som lever får se.

Det är ju valår. Och deras enda syfte verkar vara att bekämpa "fake news".

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: februari 17, 2018, 18:36:28 PM »
Jag tror jag kan svara till viss del varför det sker. En del varför man vill göra så iaf.

Det här med fejkade nyheter, det är en verklig sak faktiskt. Men det fungerar inte som folk tror att det fungerar. För det mesta.

Det är ett intressant ämne.

Vad det för det mesta handlar om är att troll på vissa anonyma forum skapar en tråd om hur de ska sprida fejkade nyheter genom sociala medier som de hoppas journalister nappar på.

Och i många fall så lyckas man.

Någon journalist på Twitter nappar på det, en tidning eller en nyhetskanal skriver eller rapporterar den saken i t.ex Usa. Sedan skriver en svensk tidning samma sak för mycket av journalism idag är faktiskt copypasta av nyheter från andra länder.

Det hände senast idag faktiskt. Aftonbladet publicerade idag en nyhet med information som var skapat av anonyma troll på internet i usa. Jag är seriös.

Det är svårt att veta syftet med de här trollningarna faktiskt. Om det finns något politiskt syfte. Det är väldigt svårt att sia om. Ibland kan man dra slutsatser att det fanns ett motiv i just det fallet för det känns mest troligt.. Men i andra fall så är det väldigt svårt.

Allt är ju anonymt. Det är väldigt kaotiskt.

Jag följer inte nyheter så mycket längre. Det är så mycket som händer idag och det är så polariserat och så många extrema narrativ. Och troll utnyttjar detta för att journalister och tidningar idag är så benägna att hoppa på en sak som bekräftar deras narrativ. Det är så galet. Det som jag finner intressant är väl mest när sådant här händer. För det händer ofta faktiskt.

Det är en väldigt bisarr värld vi lever i idag faktiskt.
« Senast ändrad: februari 17, 2018, 20:34:44 PM av Aurelius »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: februari 18, 2018, 15:15:22 PM »
Trollning används ofta för att skapa en falsk balans eller skapa tvivel om något för den ena sidan som saknar belägg för sina argument.

Det är ett verktyg som används på statlig nivå, och används flitigt av bl.a. korrumperade politiker, partier & regimer som Ryssland, Kina, och användes av dottern till den förra diktatorn i presidentvalet i Syd Korea som nu väntar på att dömas till livstid i fängelse efter miljontals människor demonstrerat på gatorna och tvingade fram hennes avgång..

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Research_Agency
https://en.wikipedia.org/wiki/50_Cent_Party
https://www.ekuriren.se/tjanster/granskning-sa-styrs-den-svenska-trollfabriken-som-sprider-hat-pa-natet/
http://www.bakelit.com/2014/05/20/avslojande-sverigedemokraterna-utnyttjar-utlandska-modeller-i-sin-propaganda
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6885761

Dessutom handlar det också om att främmande makt som försöker påverka valresultatet i vårt eget land, faktagranskning är ett måste att förhålla sig till i denna modern tid.

Margot Wallström är en av få ministrar jag faktiskt brukar läsa om, följde iofs Bildt också så det är väl UD öht.
Citera
DEBATT. Mer än 800 journalister har mördats det senaste årtiondet. Nio av tio mord har ännu inte klarats upp. Det här är uppgifter från Unesco, som nyligen lanserade sin rapport om trender i yttrandefrihet och journalisters arbete. Regeringen stärker nu arbetet för att skydda journalisters säkerhet.

När världen blir allt osäkrare, när demokratin pressas tillbaka och mänskliga rättigheter ifrågasätts – det är då vi som allra mest behöver journalister. Det är de som bär det fria ordet och ställer oss makthavare till svars. När de hotas måste vi göra allt för att skydda dem.

Vi kan aldrig acceptera att hot och hat riktas mot journalister för att de gör sitt jobb, eller att kvinnliga journalister ofta drabbas extra hårt av hot och trakasserier just för att de är kvinnor. Vi kan inte se på när det organiserade näthatet växer och kopplas till desinformationskampanjer.

Samhällsdebatten är själva luften i demokratins lungor. Demokratin mår bäst när många röster och perspektiv hörs.

Sverige har länge haft en stark röst i dessa frågor. Vi har aktivt satt frågan om journalisters säkerhet i fokus i FN, Unesco, EU, OSSE och Europarådet. Det var Sverige som tog initiativet till den banbrytande resolutionen i FN:s råd för mänskliga rättigheter som fastställde att mänskliga rättigheter, inklusive yttrandefrihet, ska respekteras både offline och online.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/G1QQOB/vi-kan-inte-se-pa-nar-journalister-mordas

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: februari 18, 2018, 15:53:44 PM »
Nej det är inte en bra sak. För jag kan nämna falska nyheter som MSM publicerat.

Och jag kan bara ta reda på det tack vare att sociala medier och internet fortfarande inte är helt kontrollerat

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: februari 18, 2018, 16:13:06 PM »
Mycket som rapporteras t.ex angående rysk påverkan och kopplingar är ju baserat på fejkade nyheter.

Det är så extremt absurt i många fall.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: februari 18, 2018, 16:41:28 PM »
Okej jag läste ena länken.

Man köpte billiga bilder från  östeuropa och centraleuropa?

Okej liksom...

jag fattar inte alls. Vad är det för slutsats man ska dra?

« Senast ändrad: februari 18, 2018, 16:47:44 PM av Aurelius »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: februari 18, 2018, 16:54:15 PM »
Det är ett problem, absolut men är det verkligen rätt väg att gå att samarbeta med media och ta fram någon slags  "mall " över fake news och hur det ska hanteras? Jag är kluven inför det men sen å andra sidan är jag smått negativ överlag idag. Well, alla dagar kan man inte vara på topp!

Tyvärr ser jag inte det negativa med att så effektivt som möjligt röka ut fake news och andra falskheter bland all information som flödar. För övrigt så kommer staten att stå för "teknisk utveckling" alltså troligtvis själva platformen som kommer att användas av medierna som kommer stå för det journalistiska arbetet.

Nej det är inte fejkade nyheter att Ryssland försöker påverka valen demokratiska länder i väst, var har du fått det ifrån?

https://www.reuters.com/article/us-usa-security-russia-elections/u-s-2018-elections-under-attack-by-russia-u-s-intelligence-chief-idUSKCN1FX1Z8

WASHINGTON (Reuters) - Leaders of U.S. intelligence agencies warned on Tuesday that Russia will try to interfere in the 2018 U.S. midterm elections by using social media to spread propaganda and misleading reports, much as it did in the 2016 campaign.
https://www.reuters.com/article/us-usa-security-russia-elections/u-s-2018-elections-under-attack-by-russia-u-s-intelligence-chief-idUSKCN1FX1Z8
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoxWMa/fortsatt-rysk-paverkan-i-usa-och-europa

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2018-01-16-risk-for-paverkansforsok-i-samband-med-valet.html
http://www.regeringen.se/debattartiklar/2017/03/sa-ska-vi-skydda-valrorelsen-fran-andra-staters-paverkan/

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: februari 18, 2018, 17:08:58 PM »
Okej jag läste ena länken.

Man köpte billiga bilder från  östeuropa och centraleuropa?

Okej liksom...

jag fattar inte alls. Vad är det för slutsats man ska dra?

Tjaa jag tror dem flesta förväntar sig att man använder sig av bilder från Sverige och på människor som lever i Sverige i en text som just avser att avbilda och handla om Sverige, det brukar vara på det sättet när man kombinerar en bild med en text att dem hör ihop men det är tydligen annorlunda för SD.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: februari 18, 2018, 17:39:12 PM »
Jag förstår fortfarande inte alls ::)

De är snåla så de köper bilder utomlands.

Okej, men jag förstår inte vad det hade att göra med resten av ditt inlägg att göra, utländska intressen, trollaktioner, fejkade nyheter, och det där.

Jag vill inte starta en diskussion om sd. Jag blev bara genuint förbryllad av den länken i sammanhanget.

Jag förstod inte kopplingen alls.