Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dan Eliasson  (läst 2310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Dan Eliasson
« Svar #30 skrivet: februari 18, 2018, 17:52:49 PM »
Det gäller inte bara den länken när jag tänker efter.

Den här är också helkonstig i sammanhanget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6885761

Vad har det med fejkade nyheter att göra? Någon moderat politiker kan ha (orkar inte kolla upp.) uttalat sig felaktigt.

Intressant citat från den där Emelie Kullmy men det är ot ???

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: februari 18, 2018, 18:01:08 PM »
Jag skrev faktiskt inte att de inte arbetar för att påverka val på något sätt.

Men vad jag skrev var att mycket (jag skulle tro det mesta faktiskt.) som rapporteras om det är fejkade nyheter. Det här T.ex med den här dossiern som släpptes under kampanjen, det var så absurt det som stod i den. Eller twitterbotar och trollfarmar som ska svinga varenda val i väst.

Haha det är så absurt alltihopa.

Och iden om att våra regeringar och media plötsligt är oroade för utländska intressen som sprider propaganda. . Haha. ja tjena liksom.

« Senast ändrad: februari 18, 2018, 18:16:07 PM av Aurelius »

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: februari 19, 2018, 17:41:02 PM »
Jag förstår fortfarande inte alls ::)

De är snåla så de köper bilder utomlands.

Okej, men jag förstår inte vad det hade att göra med resten av ditt inlägg att göra, utländska intressen, trollaktioner, fejkade nyheter, och det där.

Jag vill inte starta en diskussion om sd. Jag blev bara genuint förbryllad av den länken i sammanhanget.

Jag förstod inte kopplingen alls.

Just för att det framstår som väldigt falskt, det hade varit en annan sak om dem gjort som vilken annan journalist som helst hade gjort och skrivit bildens ursprung intill bilden. Men det hade varit alldeles för förbryllande för deras potentiella väljare som skulle undra vad tusan en bild från Lettland har med Sverige att göra.

Jag skrev faktiskt inte att de inte arbetar för att påverka val på något sätt.

Men vad jag skrev var att mycket (jag skulle tro det mesta faktiskt.) som rapporteras om det är fejkade nyheter. Det här T.ex med den här dossiern som släpptes under kampanjen, det var så absurt det som stod i den. Eller twitterbotar och trollfarmar som ska svinga varenda val i väst.

Haha det är så absurt alltihopa.

Och iden om att våra regeringar och media plötsligt är oroade för utländska intressen som sprider propaganda. . Haha. ja tjena liksom.

Det är väl självklart att dem oroar sig när dem för några år sedan såg hur en person som uttalar mer osanningar än vad som är riktigt,  Donald Trump blev vald till president i USA. Hade man haft ett ordentligt faktagranskningsverkytg så att debattörer i livesändning inte kan komma undan med vilka osanningar som helst så hade Trump förlorat en betydande del av sina röster troligtvis. Han vann trots allt valet med en hårsmån, Hillary fick väl upp emot en miljon fler röster om jag inte minns fel.

I början av den här mandatperioden blev det närmast parlamentariskt kaos för att vissa partier är mer ute efter att sabotera och orsaka skada, av det blir hela Sverige lidande för men för dem är inte det viktigt. Dessa påverkanskampanjer från främmande makt kan hjälpa ett sabotage parti att få mer inflytande och därmed också orsaka mer instabilitet i landet, och då har dem lyckats.

Och nej återigen, det är inte fake news. Vad har du för källa på det när Säpo, underrättelsetjänser i runt om i Europa och USA varnar för samma sak? Jag skulle tro att dem vet bättre än dig faktiskt.

Det hade tvärtom varit absurt om man inte tog dessa varningar på allvar.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: februari 19, 2018, 18:57:41 PM »
Ja just det här narrativet det kommer från vissa kretsar i Usa.

Så det är ett utländskt narrativ som varnar hysteriskt för utländsk påverkan från Ryssland över vår politiska process genom troll på... twitter antar jag?

Jag hade inte sett det här förr. Det här är så absurt. Det här är krigsretorik över "troll" på internet.

Absurt och samtidigt skrämmande.

Men oroa dig inte för andra utländska intressen i våra länder. Om man varnar för andra utländska intressen, finansiering av det ena och det andra, individer som finns i våra politiska partier som har kopplingar till olika utländska organisationer.

Nej, nej då är det ett uttryck för olika sorters fobier och vad annat.

Jag finner det här fullständigt absurt. Jag köper det inte, det här makes no sense, men det kanske är för att jag är anställt troll av Putin eller något liknande :D

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: februari 19, 2018, 22:02:17 PM »
Ja jag förstår inte riktigt heller.

Jag förstår fortfarande inte vad man ska reagera på.

Det är väldigt skumt på ett sätt. Det känns skumt bara.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: februari 19, 2018, 22:58:34 PM »
det finns ju som alice var inne på mycket lidande och orättvisa i sverige idag. väldigy mycket. Om du blir drabad av ett grovt brott som du blir traumatiserad av  Så är ju chansen att du får upprättelse små. Jag tror inte här kaoset skapat av putin....
« Senast ändrad: februari 19, 2018, 23:01:21 PM av Aurelius »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: februari 19, 2018, 23:04:44 PM »
Ja men det är ju faktiskt inte en stor grej  i sammanghanget med tanke på hur myck sverige har degenererat. Men det togs ju uppi ett samband.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: februari 19, 2018, 23:06:56 PM »
Nej halvsovande och skriver på telefon

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: februari 20, 2018, 17:27:01 PM »
Är ditt konto hackat Aurelius? Har anmält det till moderatorer  i alla fall om så är fallet.

Kan inte se om kontot är kapat. Vad är det som föranleder dig att tro det - skicka pm privat till mig i så fall, är du snäll.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: februari 20, 2018, 19:09:54 PM »
Såg att Rosenberg är upprörd över det här:

http://www.newsweek.com/alt-right-trump-franken-mueller-twitter-810355?utm_source=email&utm_medium=morning_brief&utm_campaign=newsletter&utm_content=read_more&spMailingID=2945602&spUserID=MTI0NzM2NDgyNDMS1&spJobID=970752384&spReportId=OTcwNzUyMzg0S0

han får ringa Kjell Berqvist och spela in en video där man varnar för trollbotar från Japan som retweetar bilder (verkliga bilder.) där Al Franken tafsar på en sovande kvinna och sedan får avgå.

Jag vet inte varför han bryr sig om Al Franken men...jag bokstavligen skakar över de här övergreppen på vårat demokratiska system..

Twitterbotar från japan som retweetar om pervon i Usa...vad är det mot 2000 jihadister i landet  ???

Nu behöver jag inte bara vara oroad över rysshotet utan också japanhotet. Vad kommer härnäst liksom högerextrem J-pop ???

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: februari 25, 2018, 09:54:21 AM »
Ja just det här narrativet det kommer från vissa kretsar i Usa.

Så det är ett utländskt narrativ som varnar hysteriskt för utländsk påverkan från Ryssland över vår politiska process genom troll på... twitter antar jag?

Jag hade inte sett det här förr. Det här är så absurt. Det här är krigsretorik över "troll" på internet.

Absurt och samtidigt skrämmande.

Men oroa dig inte för andra utländska intressen i våra länder. Om man varnar för andra utländska intressen, finansiering av det ena och det andra, individer som finns i våra politiska partier som har kopplingar till olika utländska organisationer.

Nej, nej då är det ett uttryck för olika sorters fobier och vad annat.

Jag finner det här fullständigt absurt. Jag köper det inte, det här makes no sense
, men det kanske är för att jag är anställt troll av Putin eller något liknande :D

Säpo är alltså ett utländskt narrativ, ja tack så mycket för den upplysningen  :D

Nej, jag märker det att du inte verkar förstå att främmande makt gynnas av instabilitet i andra länder.
Ett bra tips är att ibland är det bra om man lyssnar på den expertis som finns istället för att gå på sin magkänsla, eftersom du inte verkar ha några andra källor som bestrider dem varningar som kommer från underrättelsetjänster runt om i Europa och USA.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: mars 15, 2018, 23:14:03 PM »
Först var trump utpressad av putin med ryska prostituerade. Sedan var det ryska hackare som hackade röstmaskiner för trumps och leave-kpanjen i uk. Nu är det alltså massiva trollfarmer. Vad som kom fram tillslut var alltså tolv ryssar som köpte annonser för några kampanjer för och emot varenda kandidat, ganska trista och menlösa memer på internet som inte fick någon direkt spridning och proteströrelser som mest samlade, jag tror det var 100 personer i ett lsnd med 300 miljoner invånare.

Jag förstår inte hur någon kan köpa de här konstiga narrativen öht. Jag trodde det var populism och fobi att oroa sig över utländska intressen. Narrativen dont make any sense.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: mars 15, 2018, 23:26:50 PM »
Jag postar det här men jag kunde ju posta det i positiva nyheter-tråden. Det är är ju negativa nyheter med de här konspirationsterierna om ryssland så det är ju bra om folk förstår att de inte behöver oroa sig och att det mesta är nonsens.

Inloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.154
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: mars 16, 2018, 19:25:34 PM »
Kan hända rysshotet är lite uppblåst. Samtidigt kan man inte vara naiv. Ryssland är ju en halvdiktatur, med en ledare som nog har planer för att bli en stor, respekterad supermakt igen - det är ju bara så uppenbart. Det måhända konspirationstänk, men underbyggt med en hel del fakta...
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: mars 17, 2018, 16:25:31 PM »
Normalt påverkar självklart och underminerar utländska intressen andra nationer. Men det ju själva grejen. Vi får inte ifrågasätta utländska intressen som påverkar. Det är ju det som är saken. Du får bara specifikt vara oroad över Ryssland.

Blir det inte en kognitiv dissonans här för er?

Det går ju inte ihop.

Nej alltså Ryssland är förmodligen minst benägna att vilja påverka våra länder på det sättet än någon annan nation.

Inte för att Putin är någon ängel. Inte för att utländska intressen inte påverkar.

Utan för att helt enkelt att västerländska medier har sysslat med den här extrema hysterin med löjliga narrativ som jag redan nämnt i flera år nu.

Det är krigsretorik i många fall. Det är helt galet. Det är så hysteriskt.

Så helt enkelt av självpreservation och egenintresse är det en väldigt dålig ide att försöka ge några orsaker till en eskalerande konflikt.

« Senast ändrad: mars 17, 2018, 16:35:06 PM av Aurelius »