Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Dan Eliasson  (läst 2770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Dan Eliasson
« Svar #45 skrivet: mars 18, 2018, 15:46:40 PM »
häjkån bäjkån blogg?

Vad jag pratar om är de nyhetsnarrativ från samma tidningar som du länkar till nu, som cirkulerat de senaste åren, ibland om sk källor i underrättelsetjänster. Jag nämnde helt enkelt några narrativ som har cirkulerats. Det var vad jag gjorde.

Du länkar buzzfeed. Eftersom du inte vet vad jag syftar till så antar jag att du glömt det helt enkelt. För nyheter flyger så snabbt idag.

Som det funkar idag är att om ett narrativ publiceras, och sedan bevisas det som trams. Det förlöjligas. Ibland tvingas media ta tillbaka de de skrivit.

Men folk glömmer det och sedan publiceras samma tidningar ett nytt narrativ och folk hoppar på det nya som inget har hänt. Det funkar för saker och ting är så polariserat idag.

Folk verkar inte bry sig om att media publicerar falska saker. Även när media själva tillslut tvingas erkänna att de hade fel.

Men jag minns det. Buzzfeed publicerade en underrättelsetjänst om Trumps kopplingar till Putin. Dom har tagit bort det nu, men det är arkiverat.

Det här är vad som publicerades i slutet av 2016. Trump och golden showers. Det är så löjligt.  https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-trump-has-deep-ties-to-russia?utm_term=.fw7qMRAgL#.laLWaw0rX

Jag såg nu att den länken om trollbotar om Al Franken också togs tillbaka som jag postade för ett tag sedan.

Ja det är ju det jag menar. Man kastar så mycket bajs på väggen och hoppas  något fastnar.

Varför gör man det?

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: mars 18, 2018, 16:34:33 PM »
Okej jag läste buzzfeedartikeln nu.

"which involved creating fake personas of Americans who ran social media campaigns and organized rallies to boost Donald Trump’s candidacy and weaken Hillary Clinton."

Det här stämmer helt enkelt inte. Det är en osanning.

Man skapade kampanjer utifrån påhittade "personas" för och emot varenda kandidat. Man hade kampanjer för och emot Trump. För och emot Hillary. För Bernie. Man hade kampanjer för BLM. osv. Allt möjligt helt enkelt.

Det låter som ett marknadslurendrejeri helt enkelt. Man köper annonser och manipulerar algoritmer för att generar trafik och det spelar inte så mycket roll vad det handlar om. En valprocess är helt enkelt något som genererar väldigt mycket trafik på internet. Det går att scamma för pengar på det här sättet.

Men det är möjligt det finns ett politiskt syfte. Men om man är emot och för allt möjligt. Så kan man ju inte säga att det handlar om att svinga valet för Trump som media har rapporterat i, vad är det, över 2 år nu. Och som buzzfeedartikeln här fortfarande påstår. Det stämmer ju helt enkelt inte. Om det finns ett syfte så är det ju för att polarisera.

Jag säger det igen. Kasta bajs och hoppas något fastnar.

Jo exakt det handlar om bla Syrien. Jag är ingen Putinist faktiskt. Många tar en svartvit syn på det när de märker det uppenbara. Att våra media i väst är fulla av skit och ljuger om allt möjligt för olika agendor. Sedan tar många en strikt Putinpropagandistisk agenda.

Men om man ändå ska jämföra vilka som är de största monstren då är valet ganska enkelt faktiskt.

Så här resonerar "amerikanska" geopolitiska strateger. Iden om att det är bekymmer över mänskliga rättigheter som driver de här narrativen är helt osannolikt.

https://www.nytimes.com/2017/04/12/opinion/why-is-trump-fighting-isis-in-syria.html

Det är lite intressant nu. Media har lyckats att få "vänstern" att bli hawkish när det gäller den här krigsretoriken som media sysslar på liknande sätt som när media använde samma krigsretorik om Irak t.ex.

Av någon anledning vill man få bort Assad till varje pris. Till synes till varje pris.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: mars 18, 2018, 17:40:09 PM »
häjkån bäjkån blogg?

Du länkar buzzfeed. Eftersom du inte vet vad jag syftar till så antar jag att du glömt det helt enkelt. För nyheter flyger så snabbt idag.

Som det funkar idag är att om ett narrativ publiceras, och sedan bevisas det som trams. Det förlöjligas. Ibland tvingas media ta tillbaka de de skrivit.

Men folk glömmer det och sedan publiceras samma tidningar ett nytt narrativ och folk hoppar på det nya som inget har hänt. Det funkar för saker och ting är så polariserat idag.

Folk verkar inte bry sig om att media publicerar falska saker. Även när media själva tillslut tvingas erkänna att de hade fel.
Dem gör rätt för sig och informerar om felet, vilket så klart är bra. Om dem inte gjorde så hade det varit illa.

För övrigt brukar jag inte läsa på Buzzfeed och jag länkade även till ursprungskällan till buzzfeeds artikel nämligen till USA's finansdepartement egna hemsida med deras pressmeddelande om saken.

Sedan är det svårt att veta vad du pratar om när du sällan skriver vad du har för källa när du kommer med påståenden om saker.
Citat från: Aurelius
Men jag minns det. Buzzfeed publicerade en underrättelsetjänst om Trumps kopplingar till Putin. Dom har tagit bort det nu, men det är arkiverat.

Det här är vad som publicerades i slutet av 2016. Trump och golden showers. Det är så löjligt.  https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-trump-has-deep-ties-to-russia?utm_term=.fw7qMRAgL#.laLWaw0rX
Varför är det löjligt? Det framgår tydligt i artikeln att FBI undersöker trovärdigheten i den nämnda rapporten och anklagelserna, man beskriver med andra ord ett händelseförlopp i sin nyhetsrapportering. Vad är problemet här?

Trump-kampanjens kopplingar till Ryssland undersöks fortfarande.
Trump sparkade t.ex. FBI chefen James Comey för att han utredde Trumps säkerhetsrådgivare Michael Flynn's kopplingar till Ryssland som gjorde att han fick avgå som säkerhetsrådgivare efter historiskt kort tid på sin position.
Nu vill Trump också sparka den nya FBI chefen Andrew McCabe för att han har fortsatt utredningen..
http://abcnews.go.com/Politics/fbi-deputy-director-fired-days-retirement-kick/story?id=53805919

Nyligen kom det fram också att 50 miljoner facebook konton har sålts av person med Ryssland-koppling och ha använts av att Trump-kampanjen för att påverka väljare.
https://www.reuters.com/article/us-facebook-cambridge-analytica/trump-consultants-harvested-data-from-50-million-facebook-users-reports-idUSKCN1GT02Y
http://expo.se/2018/forskare-med-kopplingar-till-ryssland-salde-50-miljoner-facebook-profiler-till-trumps-konsulter_7566.html

Citat från: Aurelius
"which involved creating fake personas of Americans who ran social media campaigns and organized rallies to boost Donald Trump’s candidacy and weaken Hillary Clinton."

Det här stämmer helt enkelt inte. Det är en osanning.

Och på vilken grunder säger du det när dem är åtalade det införts sanktioner mot dessa personer och flera andra med Ryssland-koppling? Är det inte läge för dig att informera åklagaren då om du sitter på den informationen så dem slipper lida i onödan?

Tyvärr bara för att du säger att du inte är en "Putinist" så som du kallar det gör inte att du inte är det. När du senare i någon mening senare verkar ta Assad i försvar, han som utlöste hela inbördeskriget efter att han vägrade ge ifrån sig makten när han förlorade valet. Assad är en av Rysslands närmast allierade och begår grova brott mot mänskligheten och använder sig av internationell rätt, förbjudna kemiska vapen mot sin egen befolkning.

Citera
UN investigators are looking into reports the Syrian regime used chemical weapons on at least two rebel-held towns in recent days. The reports mark at least the sixth time the regime of President Bashar Assad has used such weapons against civilian population centers.

The UN Commission of Inquiry on Syria said Tuesday it had received multiple reports “that bombs allegedly containing weaponized chlorine have been used in the town of Saraqeb in Idlib and Douma in eastern Ghouta.”
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/02/syria-chemical-weapons/552428/

https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-warcrimes/syrian-government-forces-used-chemical-weapons-more-than-two-dozen-times-u-n-idUSKCN1BH18W

I min tidigare post konstaterade jag bara att Ryssland visst gynnas av att påverka valen i våra länder så att Ryssland-vänliga partier får mer inflytande i parlamenten, för det behöver vi inte gå in närmare på Syrienkriget.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: mars 18, 2018, 20:58:49 PM »
Trump hade beordrat prostituerade kissa i en säng för att Obama hade sovit där någon gång. Det är en detalj i den dossiern. Det låter lite absurt mig.

Det var massor av fel med datum och grejer i den dossiern också.

Den kom ju från brittisk underrättelsetjänst.

No offence men jag har ingen större lust att spendera massa energi för att finna varenda artikel man läst de senaste åren. Jag länkar det som är enkelt att finna återigen helt enkelt. Du får söka själv på resten. Eller inte.

Själv skriver jag det som inte kräver så mycket energi. Man får ta det eller lämna det helt enkelt. Saker är så polariserat så det är som det är.

På vilka grunder? Olika mediapublikationer släppte själva listor på grupper eller konton och liknande.

Det är väldigt lätt att söka om du nu vill det. Om man ska gå på vad dessa publikationer skrivit. Vilket jag inte helt köper. Jag köper inte alla detaljer helt enkelt. Att det absolut handlar om Ryssar för det första. Vad jag såg så var det i ett fall Makedoniner och liknande.

Men i vilket fall. Det handlade om konton och grupper som stödde allt möjligt. Grupper som kallade sig "blacktivist" och liknande. Alltså blm.

Så man kan helt enkelt inte säga att det handlar om att bara stödja Trump.

Det är vad jag säger är en lögn.

Jag gissar på att det mesta handlar om internetscams helt enkelt.

Jag tror inte det hade särskilt stor påverkan på valet.

Det är vad jag menar.

Kasta bajs och hoppas något fastnar. Det är vad det mesta av det här handlar om.

Jaja du får väl kalla mig Putinist då. Jag tycker inte det är en bra grej att använda isis för geopolitiska syften. Det låter lite galet för mig. jag tycker inte heller det var bra att t.ex väpna islamister som sedan skapade isis.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: mars 21, 2018, 19:56:33 PM »
Direktlänk via telepati med David Icke.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: mars 24, 2018, 07:11:32 AM »
Trump hade beordrat prostituerade kissa i en säng för att Obama hade sovit där någon gång. Det är en detalj i den dossiern. Det låter lite absurt mig.

Den kom ju från brittisk underrättelsetjänst.

Innehållet i dosserin har ingenting att göra med korrektheten i Buzzfeed's nyhetsrapportering, dem berättar att det framkommit en "dossier" som utreds av FBI. Alltså en helt korrekt nyhetsrapportering.

No offence men jag har ingen större lust att spendera massa energi för att finna varenda artikel man läst de senaste åren. Jag länkar det som är enkelt att finna återigen helt enkelt. Du får söka själv på resten. Eller inte.

Själv skriver jag det som inte kräver så mycket energi. Man får ta det eller lämna det helt enkelt. Saker är så polariserat så det är som det är.
Och det är så fake news sprids vilket bidrar till att öka polariseringen.

På vilka grunder? Olika mediapublikationer släppte själva listor på grupper eller konton och liknande.

Det är väldigt lätt att söka om du nu vill det. Om man ska gå på vad dessa publikationer skrivit. Vilket jag inte helt köper. Jag köper inte alla detaljer helt enkelt. Att det absolut handlar om Ryssar för det första. Vad jag såg så var det i ett fall Makedoniner och liknande.

Men i vilket fall. Det handlade om konton och grupper som stödde allt möjligt. Grupper som kallade sig "blacktivist" och liknande. Alltså blm.

Så man kan helt enkelt inte säga att det handlar om att bara stödja Trump.

Det är vad jag säger är en lögn.

Jag gissar på att det mesta handlar om internetscams helt enkelt.

Så här skriver USA's finansdepartement:
March 15, 2018

Washington – Today, the U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) designated five entities and 19 individuals under the Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) as well as Executive Order (E.O.) 13694, “Blocking the Property of Certain Persons Engaging in Significant Malicious Cyber-Enabled Activities,” as amended, and codified pursuant to CAATSA.       

“The Administration is confronting and countering malign Russian cyber activity, including their attempted interference in U.S. elections, destructive cyber-attacks, and intrusions targeting critical infrastructure,” said Treasury Secretary Steven T. Mnuchin.  “These targeted sanctions are a part of a broader effort to address the ongoing nefarious attacks emanating from Russia.  Treasury intends to impose additional CAATSA sanctions, informed by our intelligence community, to hold Russian government officials and oligarchs accountable for their destabilizing activities by severing their access to the U.S. financial system.”

https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm0312

Jag köper inte ett dugg av det du skriver då verkligheten och logiken talar emot, du får komma med något konkret och källa som kan styrka det i så fall.

Jag tror inte det hade särskilt stor påverkan på valet.

Det är vad jag menar.

Kasta bajs och hoppas något fastnar. Det är vad det mesta av det här handlar om.

Jaja du får väl kalla mig Putinist då. Jag tycker inte det är en bra grej att använda isis för geopolitiska syften. Det låter lite galet för mig. jag tycker inte heller det var bra att t.ex väpna islamister som sedan skapade isis.

Du kallade dig själv för Putinist vilket bara gör ditt ställningstagande mer misstänksam.
Ett tips om du tänker försvara Putin's handlingar så börja inte meningen med Jag är inte Putinist men,

En autokratisk regim blandar sig i valprocessen i sin "ärke fienden" demokratiska val, det är något man verkligen bör ta på största allvar.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: mars 24, 2018, 07:30:44 AM »
Zen:
Det kan vara lurigt att reda ut vad man skall tro på och inte.
Men jag håller med dig, typ SÄPO brukar vara ca på banan.

Särskilt när flertalet underrättelsetjänster varnar för samma sak finns det ännu mindre anledning att betvivla det.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: mars 28, 2018, 17:37:47 PM »
Efter gårdagens trollattack från Ryssland mot denna hemsida så har jag ändrat spår.

Låt oss Nuka Ryssland från Gotland.

/>

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: mars 29, 2018, 12:09:52 PM »
I mina ögon är Ryssland en diktatur. De motståndare i valen Putin inte gillar, fängslas rätt snabbt. Tror att landet är mer splittrat än vad vi tror, men helt klart finns det en stor grupp som verkligen gillar Putins politik, och nu ska han ju ta i tu med fattigdomen säger han...fan tro't!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: mars 31, 2018, 20:02:55 PM »
Man ska ta sådana indexer med en nypa salt. Huruvida ett land är drägligt att leva i har inte mycket att göra hur något mäts i en demokratiindex.

Men vad jag reagerar på handlar inte om huruvida Ryssland är ett föregångsland eller inte det handlar inte om huruvida putin är bra eller dålig.

Flera västerländska ledare har pratat om att använda kärnvapen i flera år.

« Senast ändrad: april 02, 2018, 23:31:00 PM av Aurelius »