Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: ENDAST Positiva Nyheter - Tråden  (läst 1848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
ENDAST Positiva Nyheter - Tråden
« skrivet: februari 25, 2018, 10:18:00 AM »
Tänkte att det var på tiden med en tråd med bara positiva nyheter då det mesta som anses ha nyhetsvärde är av negativ art.

Här postar vi dem senaste nyheterna av positiv art som vi nyligen läst!

Några som jag läst nyligen:

Citera
South Korea and Sweden are the most innovative countries in the world
South Korea and Sweden are the most innovative countries in the world, according to a league table covering everything from the concentration of tech companies to the number of science and engineering graduates.
The index on innovative countries highlights South Korea’s position as the economy whose companies filed the most patents in 2017.
Bloomberg, which compiles the index based on data from sources including the World Bank, IMF and OECD, credits South Korea’s top ranking to Samsung.

https://www.weforum.org/agenda/2018/02/south-korea-and-sweden-are-the-most-innovative-countries-in-the-world?utm_content=bufferc403d&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Tjaa, denna nyhet är väl lite blandad. Positivt i det negativa  ::)
Citera
Världen blev mindre demokratisk 2017 – men inte Sverige

2017 var inte ett bra år för demokratin. Hela 89 demokratier försvagades under året medan bara 27 stärkdes enligt tidskriften The Economists årliga demokratiindex. Men de dystra siffrorna speglar inte Sverige, som tillsammans med flera andra nordiska länder räknas till de mest demokratiska i världen.

De nordiska länderna intar fyra av de fem bästa placeringarna i 2017 års Demokratiindex. Norge hamnar på första plats, följt av Island och Sverige. Därefter kommer Nya Zeeland och på en femteplats hamnar Danmark. Det är samma resultat som förra året.
Trots framgångarna för de nordiska länderna är det övergripande resultatet av rapporten inte positivt. Indexet visar den största demokratiska reträtten i världen på åtta år. En inskränkt yttrandefrihet och pressfrihet uppges vara bärande orsaker till detta.

Sammanställningen mäter det demokratiska tillståndet i 167 av världens länder. Länderna rankas efter 60 olika kriterier under huvudkategorierna ”valprocess och pluralism”, ”medborgerliga rättigheter”, ”regeringens funktionalitet”, ”politisk deltagande”, och ”politisk kultur”. Länderna tilldelas sedan ett poäng mellan 0 till 10 beroende på hur väl de uppfyller de olika kriterierna.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/varlden-blev-mindre-demokratisk-2017-men-inte-sverige/
http://www.eiu.com/topic/democracy-index

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
SV: ENDAST Positiva Nyheter - Tråden
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2018, 14:42:09 PM »
Hittade denna i flödet och tycker den är fin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/yvOPlE/dog-sida-vid-sida--efter-76-ar-tillsammans

Jaa det får man nog ändå kalla för ett lyckligt slut  :)

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2018, 19:09:16 PM »
Vilken hjälte Gunvors  :D

Väldigt positivt att folk med "högre status" blir mer granskade och inte tillåts bete sig hur dem vill utan konsekvenser.

Nyheter från mig:

1. Jag blev nyligen frisk igen efter en eländig förkylning!  :)

2.
Citera
Mer underhållstöd till ensamstående föräldrar med tonårsbarn

Barns behov varierar i olika åldrar. Regeringen vill därför differentiera storleken på underhållsstödets belopp uppdelat på tre åldersgrupper (0–10 år, 11–14 år samt 15 år och äldre), för att bättre svara mot de kostnader som finns för att tillgodose barns varierande behov.

Förändringen är en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet och aviserades i samband med budgetpropositionen 2018.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/mer-underhallstod-till-ensamstaende-foraldrar-med-tonarsbarn/

3.
Citera
Kirunas gratisbussar tredubblade resandet

Tre gånger fler Kirunabor åker buss sedan kommunen gjorde kollektivtrafiken avgiftsfri. Frågan om nolltaxa är uppe på dagordningen i flera kommuner i landet.

Det var i mitten av 2011 som kommunen på försök började med nolltaxa i kollektivtrafiken. Resandet har ökat kraftigt, från 120 000 resor år 2010 till 387 000 resor förra året och försöket har nu permanentats. Bakom förslaget låg Vänsterpartiet i Kiruna.

– Resultatet är helt otroligt, säger Niklas Sirén (V), vice ordförande i kommunstyrelsen i Kiruna.
https://www.etc.se/klimat/kirunas-gratisbussar-tredubblade-resandet

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2018, 19:26:33 PM »
Våren är på G vare sig man tror det eller ej. Igår såg jag den första droppande istappen!  ;D
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2018, 15:37:44 PM »
Abort avkriminaliseras på Cypern, där 9000 kvinnor årligen har tvingats till osäkra illegala aborter.

http://cyprus-mail.com/2018/03/30/parliament-decriminalises-abortion/

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 09, 2018, 18:01:17 PM »
Nyheter från polisen!
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/april/kraftig-minskning-av-vald-i-offentlig-miljo-i-stockholms-city/

Citera
Kraftig minskning av våld i offentlig miljö i Stockholms city
Grov misshandel och våldsbrott i offentlig miljö har de senaste tio åren minskat i Stockholms innerstad. Den viktigaste anledning till det är det långsiktiga arbetet att neka alkohol till berusade personer på krogen.

– I den senaste mätningen kunde vi se att 77 procent av de testade krogarna nekade kraftigt berusade personer alkoholservering. Det är det bästa resultat vi har uppnått sedan vi började mäta, säger Johanna Gripenberg.

Antalet våldsbrott i Stockholms city har under den senaste tioårsperioden minskat från 5 400 till 3 100, en minskning med drygt 40 procent.

– Risken att utsättas för våld när man besöker ett nöjesevenemang i Stockholms city har minskat. Och vi ser ett tydligt samband mellan färre våldbrott och att kroggäster faktiskt inte är lika kraftigt berusade som för tio sedan, säger Jesper Christensen, polis på Norrmalm som arbetar med krogrelaterade frågor.

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Senast ändrad: april 22, 2018, 09:55:28 AM av Zen »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil

Utloggad Zen

• Global Moderator
  • Klass 3
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2018, 08:26:00 AM »
Positivt för Sverige, negativt för dom som bor utanför Sverige..

Från 2016

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 30, 2018, 00:07:32 AM »
Grönt hänglås och riktigt certifikat för psyksnack. En grej som hållit mig sysselsatt i några veckor. Att det skulle behövas gå över till Cloudflare, och att jag av mer eller mindre en slump slog på en viss funktion - en skitgrej gör mig lite grämen. Å andra sidan hade jag aldrig kommit på det i webbhotellets virriga kontrollpanel...!! ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!