Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: SvD; Medicin mot ångest får fel effekt  (läst 940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SvD; Medicin mot ångest får fel effekt
« skrivet: maj 13, 2018, 07:24:54 AM »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
SV: SvD; Medicin mot ångest får fel effekt
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2018, 08:26:35 AM »
Det var en sån där premiumartikel jag inte kunde läsa, tyvärr.
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2018, 20:41:18 PM »
Va?

Visste de inte om detta tidigare?

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2018, 18:23:53 PM »
Jag menar det om amygdala. Jag blev lite chockad över att läsa att dom utgått från att amygdalan är ett rädslocenter bara.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2018, 10:45:11 AM »
Största felet med behandling av ångest idag (farmakologisk) är att läkare tror SSRI är effektivare än vad dom egentligen är. Den enda diagnos där SSRI är effektiva är vid paniksyndrom (allra helst utan agorafobi). Vid övriga indikationer är effekten i nivå med placebo. Även vid måttliga/svåra depressioner är dom ofta verkningslösa, eller ger endast mycket liten positiv effekt. Därför märker man att byte till medel som också är återupptagshämmare av noradrenalin, som venlafaxin/Efexor och duloxetin/Cymbalta, ofta ger bättre effekt. Liksom de äldre TCA ("tricykliska" efter molekylstrukturen) såsom klomipramin/Anafranil.
I övrigt är SSRI en besvikelse. Fast ofta kombineras dom med något annat (mianserin, mirtazapin) och får då en bättre effekt och man kan hålla doserna låga på vardera läkemedel. Även i kombination med buspiron ger dom bättre effekt än som ensamma.
Min slutpoäng är att enbart SSRI på ångestindikation (förutom vid paniksyndrom) ger ganska klent resultat.

Observera att det här är endast en sida av myntet. Det finns (tveksam) forskning som påstår motsatsen. Problemet med dom studierna är att skrapar man på ytan så är ofta läkemedelsbolag involverade i studier som utfaller positivt till läkemedlens fördel  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!