Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Den stora fototråden  (läst 4025 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.172
    • Visa profil
SV: Den stora fototråden
« Svar #30 skrivet: juli 05, 2017, 18:34:50 PM »
Fotat 2017-06-01 . En härlig sommardag med hyfsade bilder. Den första fotorundan med nya kompakten Sony-kameran:

Vid Sidsjön, och tillhörande Grodtjärn

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: juli 05, 2017, 18:36:45 PM »

Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: augusti 30, 2017, 21:01:23 PM »
Jaha, då har Photobucket slutat funka nu om man inte betalar?  :-X

Jag laddade hem gratisversionen av programmet Icecream att göra bildspel med för att kunna visa lite semesterbilder på ett lite roligare sätt.
Här har ni dom :) Klickar ni upp den och kollar på YouTube istället får ni den i 1024 x 768 har jag för mig...

« Senast ändrad: augusti 30, 2017, 21:11:51 PM av Todo »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: september 09, 2017, 14:38:53 PM »
Skitroligt fotospel/tävling! GuruShots https://gurushots.com/

Gillade den pampiga musiken och bilderna Todo!

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: november 26, 2017, 20:35:31 PM »
Lite fint dis vid huset jag hjälper till med. Har bara fodervärdskärran som fotomodell.
Även lite redigering.

Och tyvärr bara mobilen till hands.
« Senast ändrad: november 26, 2017, 20:38:13 PM av Lynx »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: april 22, 2018, 13:05:15 PM »
Det är kul att redigera bilder lite ibland. Så det syns att dom är redigerade, men inte överdrivet manipulerade. Kan räcka med lite färg och kontrast...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: maj 02, 2018, 17:08:25 PM »
Fina bilder Alice. de passar bra stående också båda två.

Testa om du vill och gör den sista blombilden till svartvitt, så ska du se hur
bilden förändras!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: maj 02, 2018, 18:39:00 PM »
Tack Kenneth, det betyder mycket att höra från dig, du som är proffs på det här. Jag ska testa att göra den i svartvitt, tack för tipset!

Haha proffs är jag långtifrån, men gillar att fota. Sen blir kanske en av hundra bilder riktigt bra. Jag är aningen slarvig för att kallas proffs...  ;)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: maj 02, 2018, 18:48:15 PM »
En sak jag kom på för att man ska få mer dramatiska bilder av svartvita bilder, är att dra ned exponeringen lite och öka kontrasten lite. För ljusa svartvita bilder kan ses som diffusa annars. Så när jag gör till svartvitt går jag till onlineeditorn iPiccy https://ipiccy.com/, och drar ner exponeringen 1-2 steg under "Esposure" och under samma, öka kontrasten en aning.

Exempel: Oredigerad (förutom att den är gjord i svartvitt)

Och efter att ha minskat exponeringen 2 steg och ökat kontrasten:

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: maj 02, 2018, 19:00:39 PM »
Snyggt och tack för tipset. Jag är rätt novis på att fixa till bilder, har bara låtit de vara au naturell eller svartvita hittills.

Idag när man börjar fota är det lika bra att lära sig det mest basala i form av redigering. Kanske framförallt för att det kan rädda en del bilder som har det där lilla, men som har nån skavank. En underexponerad bild som blivit för mörk, är enklast att rädda. I mörkret har kameran redan sparat data, så det lönar sig att göra dom ljusare. Det finns en enkel men bra "Autofix"-funktion i alla bildredigerare som med ett knapptryck kan göra en bild som ny utan att man behöver ha några särskilda kunskaper!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: maj 09, 2018, 18:49:35 PM »

Från dagens fotorunda. En sväng upp till Sidsjön och från stan. En del halvlyckade bilder, kanske....trött och belåten var jag när jag kom hem iaf. Sen sortera och snabbredigera bilderna - det är så tidsödande och tråkigt. På ista bilden är det en filur som fotar mig!;)
« Senast ändrad: maj 09, 2018, 18:52:36 PM av Kenneth »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: maj 09, 2018, 18:49:51 PM »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: maj 10, 2018, 09:08:36 AM »
Vad vackert du har fångat djur och naturliv Kenneth.
Tack Alice  :)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: maj 22, 2018, 10:29:47 AM »
Att fota för mig är terapi, Alice. Jag glömmer eller kanske distraherar ångesten när jag tar med mig kameran ut. Mår man lite dåligt får man en annan stil i fotandet också.....

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: juni 20, 2018, 10:16:31 AM »
Gud vad slö jag varit med fotandet i vår/försommaren. Måste ta med mig kameran ut snart. Funderar på att åka upp på Norra berget och fota lite huggormar. Det är en man som är ormexpert där som visar folk runt bland "sina" ormar. Även om man inte gillar att se dem, så har han en massa i bagaget att berätta om dom och deras beteende. För ca 5-6 år sedan hade han det i samarbete med kommunen och hade huggormssafari, men dom sa upp bekantskapen med honom då en person blev biten under en av hans guidningar...men dom kan inte hindra honom att sitta där privat!