Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Meditation mot ångest - några länkar  (läst 1295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
Meditation mot ångest - några länkar
« skrivet: januari 10, 2019, 10:42:22 AM »
Jag har hört en del mått bra av meditation mot ångest, men har aldrig prövat själv. Till saken hör att man ska ta det lugnt med mindfulness och liknande - och kolla att man använder rätt teknik, och höra med sin läkare om det är lämpligt, då en del kan få paradoxal effekt med mer ångest och i sällsynta fall psykoser. Så har man haft eller har psykossymtom ska man INTE använda det utan att prata med sin läkare! I övrigt så gäller väl detsamma som för läkemedel - det är inte alla som får positiv effekt. Jag inbillar mig dock att meditation gör mer nytta än skada...

https://transcendental-meditation.se/angest/

https://vevve.yogaworld.se/2017/01/25/4-tips-pa-meditationstekniker-mot-angest/
https://mindly.se/artiklar/5-tips-mot-aangest
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Meditation mot ångest - några länkar
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2019, 17:20:09 PM »
Jag gick på en yogakurs under en helg för några år sedan. Kan hålla med om att yoga och mindfulness är mindre bra om man har svårt att skilja på verkligt och fantasi.
Tex under det som kallas yoga nidra tänker man att man svävar och tittar ner på sig själv.

Det kan vara rörelser som gör mycket ont om man inte gör rätt., många av oss lite sköra vill ofta vara duktiga och kanske vara bäst. Iallafall är jag lite så, kan sluta med otrevliga skador i yogan.
« Senast ändrad: januari 10, 2019, 18:55:48 PM av Flocks »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2019, 05:37:24 AM »
Jag gick på en yogakurs under en helg för några år sedan. Kan hålla med om att yoga och mindfulness är mindre bra om man har svårt att skilja på verkligt och fantasi.
Tex under det som kallas yoga nidra tänker man att man svävar och tittar ner på sig själv.

Det kan vara rörelser som gör mycket ont om man inte gör rätt., många av oss lite sköra vill ofta vara duktiga och kanske vara bäst. Iallafall är jag lite så, kan sluta med otrevliga skador i yogan.
Exakt...jag har inte prövat yoga själv. Men just hört från andra om att om man är mottaglig kan "sväva iväg"
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Mikael

• Klass 1
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 18, 2019, 08:06:40 AM »
Enklaste metoden för meditation:
Fokusera på andningen.
Om dina tankar far iväg: flytta fokus åter till andningen.
Det spelar ingen roll om tankarna far iväg ofta. Upprepa till att fokusera på andningen.
Resultat borde komma ganska snabbt, efter typ en vecka kan man märka positiva resultat.

Gör det helst under 30 minuter eller längre, varje dag.

Utloggad Mikael

• Klass 1
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 18, 2019, 08:10:53 AM »
Jag har hört en del mått bra av meditation mot ångest, men har aldrig prövat själv.
Prova.