Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Pyssel, DIY, origami m.m.  (läst 5146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: Pyssel, DIY, origami m.m.
« Svar #30 skrivet: april 22, 2017, 16:48:40 PM »
Klippte av mitt retroförkläde på mitten, sydde fast ett band i mitten och veckade nederdelen. Nu känner jag mig mer nöjd :)
Det här var verkligen learning by doing. Först att rita mönstret själv. Sen på vägen klura ut hur olika kanter skulle avslutas. Gjorde egen kantslå genom att klippa tyg på diagonalen och satte på i nederkant. På volangerna på axlarna satte jag rött vikt bomullsband jag hade liggande.

Använde två bomullstyger som ser ut så här som jag köpte på https://www.missouriquiltco.com ;

« Senast ändrad: april 22, 2017, 16:57:18 PM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: maj 03, 2017, 22:52:47 PM »
Syr fast pyttesmå pärlor på min topp. Tänkte köpa ett matchande nagellack, men hittade ett i ett skåp...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: maj 11, 2017, 10:37:07 AM »
Akrylmålning på spånskiva jag gjorde för länge sedan...

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: maj 15, 2017, 17:05:03 PM »
Tack  :)
Ja, det lät som ett glädjelöst förhållningssätt. Nog för att alla moment inte är roliga när man försöker skapa grejer, speciellt när man försöker lära sig nåt nytt/svårt och det inte blir bra på första försöket - när man får sprätta upp och sy om, när pepparkaksslottet blir skevt och vint...  >:( Lite ont kan det göra, för då  vet man att man lär sig nåt. Men däremellan finns belöningen för min del -  alltifrån vilsam försjunkenhet/trans till en nästan magisk känsla när man av något väldigt enkelt material (som kaffefilter t.ex.) plötsligt skapat nåt helt annat och fint  ;D
Sen är det väl olika antar jag om man är TVUNGEN att göra nåt för att överleva eller om det är ett fritidsintresse (och man kan ta en paus när inspirationen tryter). På jobbet (ritar mest saker i Illustrator) är det ju inte alltid kul. T.ex. sitter man och försöker vakna vid liv åtta på morgonen, känner sig helt fantasilös och chefen kommer med nåt superbråttom: "Hitta på nåt snyggt, vi måste trycka det före lunch!" och jag bara "Hjälp!" och får någon sorts kreativ blackout... Men ibland har jag flyt även på jobbet, och då är det roligt  :)

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: maj 15, 2017, 18:14:46 PM »
Åh, jag vill också få tillbaks motivationen att sy och pyssla! Så fina saker ni gör!

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.150
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: maj 15, 2017, 23:34:58 PM »
Det närmaste pyssel jag kommer är ju fotande, manipulerande av bilder och mixtrar mycket med musik, men jag åstadkommer inga såna här fysiska, vackra hantverk som ni andra. Är avis på er som har den här talangen! :)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: maj 18, 2017, 19:15:52 PM »
Det närmaste pyssel jag kommer är ju fotande, manipulerande av bilder och mixtrar mycket med musik, men jag åstadkommer inga såna här fysiska, vackra hantverk som ni andra. Är avis på er som har den här talangen! :)

Och jag är jätteavis på de som kan skapa musik. Musik är jätteviktig för mig (lyssnar hela dagarna medan jag jobbar med olika saker) och letar alltid efter nya band att lyssna på, men skriva egna låtar skulle jag aldrig klara...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.150
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: maj 19, 2017, 17:57:24 PM »

Och jag är jätteavis på de som kan skapa musik. Musik är jätteviktig för mig (lyssnar hela dagarna medan jag jobbar med olika saker) och letar alltid efter nya band att lyssna på, men skriva egna låtar skulle jag aldrig klara...

Det är så kul att göra musik, Slutresultatet blir sällan lysande, men jag gillar själva processen, att SKAPA något  :) Fast, jag som sagt saknar det där med att skapa något med händerna. Kommer ihåg när jag var liten så var det jättekul att bygga små plastmodeller - just för att jag kände att man åstadkom något, men jag hade aldrig tålamod att måla modellerna, så dom dom var alltid grådaskiga i originalfärgen. För mig var inte målandet och helheten, slutresultatet viktigt. Det var själva skapandeprocessen,..fast när jag tänker efter så målade jag ju en del, vad man ska kalla abstrakt konst numer (a la Lindström), på fri hand,,, :P
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: juni 06, 2017, 14:38:26 PM »
Lite resultat av helgens pyssel... Pimpade upp mina billiga Lightinthebox slippers för ca 200 kr (de jag töjde med frysmetoden som jag skrev om i en annan tråd) med lite strutsfjäder jag köpte på Etsys. Jag sydde även färdigt min pyjamas. Jag är urkass på att sy knapphål i satin  >:(  Ska även göra en matchande morgonrock.

Denna bordeauxröda attack utlöstes av denna  bild;

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: juni 06, 2017, 14:40:36 PM »
Jag improviserade även fram ett förkläde (ett sånt enklare från midjan och ned). Bomullstyg jag köpte från Missouri Quilt Star som jag tyckte var mysigt, lite grön snedslå från tyg.se...

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: juni 08, 2017, 20:13:16 PM »
Börjat prova på snideri. Det är ganska avkopplande. Dock har jag inget bra material än. Har försökt lite med en del material jag fått tag på men trät är för hårt. Svårt att hitta bra trä om man inte ska lägga ut massa pengar på det.

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: juni 18, 2017, 07:06:17 AM »
Fina bilder! Kolla in Alfred Vaagsvolds konst. Han tror jag du skulle gilla.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: juni 18, 2017, 14:48:36 PM »
Gillade speciellt den sista, den hade en behaglig rytm och mycket kontrast. Ger mig associationer till något som växer på havets botten där små fiskar gömmer sig....

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: juni 18, 2017, 15:22:05 PM »
Sista påminner om något från Cthulhu-mytologin.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: juni 25, 2017, 18:15:11 PM »
Letat efter nåt nytt pyssel att hugga tänderna i. Hittade på en egen variant av kusudaman som ser mer ut som en lila akleja (med de extra små kronbladen och gult i mitten) och satte på locket på en sexkantiga pappask (printade övertoningar på vanligt skrivarppaper). Lite enklare pyssel än de tidigare jag visat, inte så jättenöjd med denna heller... Gav den till sambons mamma, och hon verkade bli glad iaf :)

Men nu hittade jag Lia Griffiths hemsida och blev inspirerad igen :) Hon har gjort jättefina grejer.  Beställt kräppapper och tänkte knåpa ihop lite pioner.