Jo, har ju haft lite cravings efter ärtsoppa ett tag, men vill helst inte äta soldatens (som annars är god) för är så mycket fläsk i den...
Men testade göra en egen häromdan. Efter en del surfande upptäckte jag sidan artsoppa. se

Så jag kollade vilka kryddor som fanns i olika recept och bestämde mig till sist att göra en egen kombo så här (skulle postat en bild till men lyckades klåpa mig med minneskortet och råkade radera alla bilder jag tagit

);
6 dl gula torkade ärter
1½ liter vatten
2 hackade gula lökar
1 tärning grönsaksbuljong
1½ msk olivsolja
2 krm oregano (ska egentligen vara släktingen mejram men hade inte dem hemma tyvärr)
2 krm timjan
2 skivade morötter
½ tsk ingefära (detta tror jag gör mycket för smaken)
vitlök
persilja
Tillagning
Skölj av ärtorna och lägg dessa i blöt mellan 6-12 timmar. Kasta därefter bort vattnet och lägg ärtorna i en kastrull med 1,5 liter vatten. Låt ärtorna få koka upp under omrörning. Skumma av vattnet vid behov.
Tillsätt därefter den hackade löken, oljan, riven ingefära och buljongtärningen. Låt soppan få sjuda under lock i cirka 1 timme. Tillsätt därefter resten av kryddorna och blanda väl.
Lägg slutligen i de skivade morötterna och låt de få koka med utan lock under några minuter. Blanda i persiljan.