Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Era bästa recept & favoriträtter?  (läst 3425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
SV: Era bästa recept & favoriträtter?
« Svar #15 skrivet: april 02, 2017, 12:05:11 PM »
Känner mig pinsam när jag läser era matkonster...här är det problem att koka makaroner!

Jag HATADE att laga mat en gång i tiden, men började med tiden känna att vill jag äta något som både är gott och nyttigt så är jag tvungen att laga det själv (finns inte ens någon vidare restaurang i närheten...  :( ). Och har väldigt lätt för att bli "matless", kan inte äta samma mat jämnt. Rätt var det var blev det roligt och gick in i någon experimentfas och började testa göra alla möjliga maträtter från hela världen :)  Letar alltid efter nya recept att testa.

Alice recept lät gott (zucchini, ost och soltorkade tomater är aldrig fel ;) ), ska testa det senare i veckan :)

När våren kommit lite längre ska jag göra kirskålspaj :) Och något jag inte ätit sedan jag var liten är krusbärskräm, det måste jag etsta göra någon gång...

« Senast ändrad: april 02, 2017, 12:11:06 PM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 08, 2017, 18:08:03 PM »
Jo, har ju haft lite cravings efter ärtsoppa ett tag, men vill helst inte äta soldatens (som annars är god) för är så mycket fläsk i den...
Men testade göra en egen häromdan. Efter en del surfande upptäckte jag sidan artsoppa. se :) Så jag kollade vilka kryddor som fanns i olika recept och bestämde mig till sist att göra en egen kombo så här (skulle postat en bild till men lyckades klåpa mig med minneskortet och råkade radera alla bilder jag tagit  ???);

6 dl gula torkade ärter
1½ liter vatten
2 hackade gula lökar
1 tärning grönsaksbuljong
1½ msk olivsolja
2 krm oregano (ska egentligen vara släktingen mejram men hade inte dem hemma tyvärr)
2 krm timjan
2 skivade morötter
½ tsk ingefära (detta tror jag gör mycket för smaken)
vitlök
persilja

Tillagning
Skölj av ärtorna och lägg dessa i blöt mellan 6-12 timmar. Kasta därefter bort vattnet och lägg ärtorna i en kastrull med 1,5 liter vatten. Låt ärtorna få koka upp under omrörning. Skumma av vattnet vid behov.

Tillsätt därefter den hackade löken, oljan, riven ingefära och buljongtärningen. Låt soppan få sjuda under lock i cirka 1 timme. Tillsätt därefter resten av kryddorna och blanda väl.

Lägg slutligen i de skivade morötterna och låt de få koka med utan lock under några minuter. Blanda i persiljan.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 22, 2017, 13:50:58 PM »
En sida jag ofta återkommer till är Laga indisk mat http://lagaindiskmat.se/ Där har jag hitta flera favoritrecept jag äter till vardags - som gryta med röda linser, några andra med kikärter, och en tredje med blomkål och potatis. Hon tipsar också om en gratis kokbok man kan ladda hem som pdf - Vegetarian Curry Bible: http://cdn.preterhuman.net/texts/recipes/Vegetarian%20Curry%20Bible.pdf

Vill man få i sig mer grönsaker så är det indiska köket ett bra sätt tycker jag. De lyckas få allting gott med diverse kryddor. Det är ofta med linser, kikärter och sånt också, så man får i sig lite aminosyror. Ingen styvmoderligt hanterad trist isbergssallad vid sidan om ;)

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.112
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 22, 2017, 14:01:46 PM »
Ett enkelt "recept": Falu rågrut, lite lättmargarin och nån typ av mjukost. Mums! Det är matlagning a la Kenneth...  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 22, 2017, 14:44:01 PM »
Ett enkelt "recept": Falu rågrut, lite lättmargarin och nån typ av mjukost. Mums! Det är matlagning a la Kenneth...  ;)

Jag har också sån enkel "nödfallsmat" när man vill ha nåt snabbt... Fast blir mer knäcke med makrill i tomatstås, fiskbullar m.m. Goda ostar är min svaghet :) En fet desertost slår vilket godis som helst ;)

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 24, 2017, 17:15:24 PM »
Igår testade jag att göra pizza med Santa Maria pizza tortilla och Muttis tomatsås (sistnämnda kan jag verkligen rekommendera, använt den till french-pizzor också. ) Och jo, det funkade bra. Blev ganska tunn botten, krispig i kanterna.

Färska skivade champinjoner, ruccola, små cocktailtomater, riven gräddost, mozarella, röd lök, torkad oregano, svarta oliver, några drag med pepparkvarnen och slutligen lite färsk basilika när jag tog ut dom ur ugnen... Mariestads alkoholfria öl till.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 24, 2017, 17:27:34 PM »

French-pizzor jag gjort tidigare. Klyv baguettebröd, bred på pizza-tomatsås, lägg på ostskivor, sen ovanpå dom salami (jag tycker om starka grejer så brukar köra med pepparsalami), skivade svarta oliver och slutligen lite mozzarella (eller nån annan ost som smälter snyggt). Grädda i ugnen på hög temperatur. Strö över torkad oregano (och lite färska basilikablad om du vill snitsa till det ytterligare).
Servera med nån fräsch och krispig sallad om du inte vill det ska bli alltför mäktigt.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 25, 2017, 18:19:11 PM »
Igår testade jag förresten Alice zucchini- & köttfärsgratäng (kunde inte motstå att strö lite parmesan över också så det blev riktigt mäktigt ;) ) och åt med sallad - mums!  ;D

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2017, 22:45:56 PM »
Köpte en stor förpackning dyrt kikärtsmjöl till en indisk rätt jag gjorde. Fick massor över och har inte riktigt vetat vad jag ska göra av det...
Så får bli lite utmaning för mig de närmsta dagarna att hitta på användningar för det. Första grejen jag gjort är minipajer :) Deegen är gjort på kikärtsmjöl, kallpressad olivolja, några matskedar vatten och lite salt... Fyllning med kalamata-oliver, skivade cocktailtomater, olika ostar, ägg, örter, soltorkade tomater m.m.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: maj 18, 2017, 19:09:42 PM »
Ännu mer pajer. Denna gång med det jättevanliga ogräset kirskål.

Först gör du en pajdeg. Häromdagen gjorde jag pajdeg med kikärtsmjöl (kikärtsmjöl + olivolja + vatten) men denna gång körde jag med den klassiska mer onyttiga (6 dl vetemjöl + 300 g kylskåpskallt smör + två matskedar vatten - det räckte gott och väl till tre minipajer och en lite större hjärtformad).
Klä pajformarna med degen och ställ i kylskåpet en stund för att vila (kanterna lär kunna hasa ned annars). Förgrädda sen pajskalet i 200 grader i ca 15 minuter.

Under tiden plockade jag tre liter kirskål. Plocka bara små späda blad och ta inte med stjälkarna. Skölj kirsålen och förväll den (koka några minuter i saltat vatten). Häll av vattnet (hacka lite om du vill ha mer finfördelat). Stek lök och vitlök mjuk, blanda med kirskålen och lägg i botten på pajskalen.
Blanda ägg, mjölk och kryddor och häll över. Lägg i andra grejer du tycker är gott att fylla med - jag tog urkärnade kalamata-oliver, soltorkade tomater, fetaost m.m...

3 l kirskål
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
Olivolja att steka i
3 ägg
3 dl mjölk
Timjan
Oregano
Färskmalen svartpeppar
Svarta oliver
Fetaost
Soltorkade tomater
Små cocktailtomater
Eventuellt lite riven ost (jag hade lite västerbottenost över som jag toppade med)
Grädda på 200 grader i 30-35 minuter. Dekorera med ett litet blad kirskål om du vill :)

« Senast ändrad: maj 18, 2017, 19:11:53 PM av Todo »

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.112
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 19, 2017, 18:16:22 PM »
Färgglad mat som man blir hungrig av! Fick äta upp hatten lite igår när vi åt lunch i riksdagen, beställde nån indisk gryta, helt ovetandes att den var vegetarisk - smakade kanon!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: maj 21, 2017, 16:45:56 PM »
Färgglad mat som man blir hungrig av! Fick äta upp hatten lite igår när vi åt lunch i riksdagen, beställde nån indisk gryta, helt ovetandes att den var vegetarisk - smakade kanon!

Den bästa vegetariska maten kommer från Indien - de kan få precis allt att smaka gott med sina kryddor  ;D
Min mat har en tendens att bli ganska färgsprakande utan att jag medvetet bestämt mig för att den ska bli det...
Fortsatt på ogrästemat, bakat en maskroskaka (använde enbart de milda kronbladen och inget av det gröna, för då kan det bli lite bittert)...

« Senast ändrad: maj 21, 2017, 16:48:26 PM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: juni 05, 2017, 11:40:58 AM »
Låter gott båda delarna :) Jag är inne i en kalkonbacon-period just nu, så gott med den rökta smaken (men slippa gris och tjocka ränder fett...), kan tänka mig att kombon kalkonbacon, broccoli och ost blir riktigt gott.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juni 19, 2017, 08:52:30 AM »
Testade kalkonbacon-broccoli-gratängen igår till middag och åt med råris jag fått över sen dagen innan (som jag lyxat till med rostade solroskärnor och pumpafrön, stekt lök, kryddor och sesamfrön). Blev riktigt gott
« Senast ändrad: juni 19, 2017, 09:00:24 AM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: augusti 05, 2017, 14:46:52 PM »
Jag är ju både intresserad av matlagning, hälsa och även priser (vilka produkter ger mest för pengarna?) så Matdetektiverna (råkade få på det igår på Kunskapskanalen) som har lite av alla de delarna var förstås någonting för mig :)

http://urplay.se/program/199280-matdetektiverna-riskfri-kyckling-och-pocherade-agg

Citera
Mat är ett hett diskussionsämne i dagens samhälle. Vad vi ska äta? Vilken mat är nyttig, god och dessutom prisvärd? Vad ska vi äta för att må bra och vilken mat kan göra oss sjuka? Matdetektiverna består av forskaren Alice Roberts, kocken Tom Kerridge och journalisten Sean Fletcher. Tillsammans med forskare och experter utför de experiment på olika födoämnen och ger oss smakrika matlagningstips.

Del1 hette "Riskfri kyckling och pocherade ägg":

Citera
Matdetektiverna undersöker vardagsmat och bjuder på matlagningstips. Se hur du hanterar rå kyckling för att undvika matförgiftning samt hur du steker en perfekt laxfilé. Pasta i olika prisklasser testas i ett blindtest. Dessutom granskas en av de senaste trenderna: glutenfri mat. Möt en bagare som förklarar vad gluten är, och se när en testpanel provar en glutenfri diet för att se om de mår bättre av den trots att de inte nödvändigtvis är glutenintoleranta.