Nu växer det så det knakar och de ätliga ogräsen som kirskål och maskros är som godast

Igår gjorde jag en pesto på kirskål, rostade solrosfrön och pinjenötter, rapsolja, vitlök, svartpeppar, parmesan och några basilikablad och åt med stekt lax. Har även gjort pajer med kirskål tidigare år.
Häromdan testade jag att göra pastasås på kirskål också, den passar även för det...

Plocka två liter kirskål. Ta bara de minsta mjukaste bladen (stjälkar och äldre blad kan vara mer bittra tror jag). Förväll dom lite snabbt (max 5 min) i kokande lättsaltad vatten. Häll av vattnet och låt svalna. Rosta pinjenötter snabbt in en stekpanna (rör ofta och ha koll, nötter bränns snabbt vid). Lägg undan dom.
Hacka en gul lök och pressa i några klyftor vitlök efter smak (jag tog tre men det kanske är too much för många). Stek mjukt.
Hacka den förvällda kirskålen och tomaterna grovt och låt det också fräsa med i pannan några minuter tills tomaterna blir lite mjukare och mosigare. Smula ned en buljongtärning, peppra och häll i grädde tills det blir lagom tjockt och låt koka ihop.
Servera med nykokt pasta, toppa med rostade nötter och dekorera med några späda färska kirskålsblad om du vill.
Jag kom på i eftehand att jag ville ha mer sälta och blandade i några små bitar stekt kalkonbacon också...
2 liter kirskål
En liten påse pinjenötter
En gul lök
Vitlök
Några små tomater
En tärning grönsaksbuljong
En slurk grädde
Svartpeppar