Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Era bästa recept & favoriträtter?  (läst 5060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
  • Antal inlägg: 1.173
    • Visa profil
SV: Era bästa recept & favoriträtter?
« Svar #30 skrivet: augusti 17, 2017, 16:46:04 PM »
Pasta i alla former. Älskar det italienska köket - bara en sån sak som att dom uppfann pizzan. Har gjort många magar gott, och räddat bakfyllan!....  ;)
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: augusti 17, 2017, 20:01:49 PM »
En god pastarätt jag lagade förra veckan. Vet inte vad den heter då jag inte fått den från recept.

Rensa räkor och spara räkskalen.

Stek hackad vitlök och purjo i olja.
Släng i räkskal i oljan med grädde.
Koka på låg värme och låt det puttra lätt i ca 20 minuter.
Sila såsen i ny kastrull så man får bort purjon, vitlöken och räkskalen.
Fortsätt puttra såsen i den nya kastrullen i ca 5 minuter, lägg till salt och curry under tiden och smaka av.
Lägg till persilja innan såsen är klar.

Serveras med räkor och pasta.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
  • Antal inlägg: 704
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: augusti 22, 2017, 16:31:54 PM »

Superenkla vita kokosbollar med bara två ingredienser - kokos och kondenserad mjölk (färga med karamellfärg och smaksätt med t.ex. vanilj om du vill. Jag tyckte de blev godast helt naturella).
Använde Zeinas recept: http://zeinaskitchen.se/kokossnobollar-endast-2-ingredienser/

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: september 19, 2017, 15:14:00 PM »

Efter ett impulsköp av några kilo blåbär (efter att ha blivit medsläpad på ännu en loppis av sambons mamma), så gjorde jag blåbärsglass och ett gäng små blåbärspajer. Jag försökte fota dom på nåt konstnärligt och snyggt sätt (med en platta målad i betongfärg under, ett vackert grått tyg i bakgrunden och lite blommor) och blev lite förgrymmad/frustrerad över att det inte blev som jag ville... Gott blev det iaf :)

Recept blåbärspaj; http://www.tasteline.com/recept/blabarspaj-3/ Klassisk stil, med mördeg. Blåbären blandar man med potatismjöl och socker och lägger i skalen.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: december 15, 2017, 14:26:05 PM »
Årets pepparkakskbygge klart :) Inspirerat av en underbar dröm jag hade där allt var som en science fiction-film från förra sekelskiftet  ;D
....
[borttaget]
« Senast ändrad: december 19, 2017, 11:15:54 AM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: december 19, 2017, 11:18:43 AM »
Tackar så mycket Alice  ;D

Om någon undrar varför jag tagit bort bilden av bygget, så har jag precis vunnit  en tävling med det och det har börjat postas här och var på nätet. Vill vara LITE anonym här i alla fall ;) 

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: december 20, 2017, 10:59:14 AM »
Tack Alice :) Vågade ta ut svängarna i år och använda fantasin.

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: december 28, 2017, 21:52:11 PM »
Testade Saltå Kvarns recept: http://www.saltakvarn.se/recept/caesarsallad-pa-gronkal/
Caesarsallad med grönkål.
Toppade med lite kalkonbacon. Har nån sorts dille på kalkonbacon just nu....

« Senast ändrad: december 28, 2017, 21:55:00 PM av Todo »

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 27, 2018, 18:17:31 PM »
Jag provade på något i veckan för matportioner.

Jag har en stor wokpanna. Man kan nog göra detsamma i en stor stekpanna. Fast man kan ju inte göra lika mycket mat då.

Jag stekte tomater, vitlök och stekta tomater där i. Ganska mycket finhackad vitlök.

Sedan häller jag i grädde och pasta. Sedan kokar jag pastan i grädde i vanlig koktid. Under tiden har jag i sådan där riven ost reggeata eller vad den nu heter. Jag har i soltorkade tomater. En påse spenat. Och sedan lite kryddor.

Det blev väldigt krämigt och gott. En person sa faktiskt att det var supergott.

Jag har ingen koll på hur mycket av olika saker man ska ha osv. Jag brukar bara hitta på saker och prova mig fram.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: januari 27, 2018, 19:21:12 PM »
Ja visst. Använder du pasta på samma sätt och kokar den i grädden?

Jag ska prova att ha bacon till. Kyckling fungerar säkert men jag tror det blir godare med bacon.

« Senast ändrad: januari 27, 2018, 19:23:29 PM av Aurelius »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: mars 21, 2018, 17:48:09 PM »
Jag gör ju mycket vegetarisk mat och använder ofta konserver med kikärter. Kikärterna ligger i vatten (kallas aquafaba) och det kan man göra maränger av. Går att vispa upp precis som äggvita och blanda med socker.

Världens enklaste (men inte nyttigaste ;) ) bakverk - bara socker och aquafaba. Färgade med några droppar rödbetsjuice jag hade hemma. Gör jag det här fler gånger ska jag testa att ha lite vaniljsocker också.

Jag tog ca 3 dl spad (från två burkar kikärter) och 4,5 dl socker på ett ungefär. Först vispar du upp spadet. När det är så tjockt att du kan vända på bunken och smeten sitter kvar (precis som med äggvitor) är du klar. Sedan tillsätter du sockret lite åt gången och vispar ihop. Sedan är det bara att spritsa eller klicka ut smeten och grädda 1,5 - 2 timmar (beror lite på hur stora du gör dom) på 100 grader i ugnen. Sedan kan man stänga av ugnen, öppna den lite och låta maränger stå på eftervärme och torka ut lite...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: mars 22, 2018, 09:14:42 AM »
Snyggt, och ser gott ut, men vilket namn "aquafaba"!!
Jag är ej utbildad läkare eller dylikt, så tipsen jag ger grundar sig enbart på teori och egen erfarenhet. Prata alltid med din läkare!

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: maj 09, 2018, 20:54:36 PM »
Nu växer det så det knakar och de ätliga ogräsen som kirskål och maskros är som godast  ;D Igår gjorde jag en pesto på kirskål, rostade solrosfrön och pinjenötter, rapsolja, vitlök, svartpeppar, parmesan och några basilikablad och åt med stekt lax. Har även gjort pajer med kirskål tidigare år.

Häromdan testade jag att göra pastasås på kirskål också, den passar även för det...

Plocka två liter kirskål. Ta bara de minsta mjukaste bladen (stjälkar och äldre blad kan vara mer bittra tror jag). Förväll dom lite snabbt (max 5 min) i kokande lättsaltad vatten. Häll av vattnet och låt svalna. Rosta pinjenötter snabbt in en stekpanna (rör ofta och ha koll, nötter bränns snabbt vid). Lägg undan dom.
Hacka en gul lök och pressa i några klyftor vitlök efter smak (jag tog tre men det kanske är too much för många). Stek mjukt.
Hacka den förvällda kirskålen och tomaterna grovt och låt det också fräsa med i pannan några minuter tills tomaterna blir lite mjukare och mosigare. Smula ned en buljongtärning, peppra och häll i grädde tills det blir lagom tjockt och låt koka ihop.

Servera med nykokt pasta, toppa med rostade nötter och dekorera med några späda färska kirskålsblad om du vill.
Jag kom på i eftehand att jag ville ha mer sälta och blandade i några små bitar stekt kalkonbacon också...

2 liter kirskål
En liten påse pinjenötter
En gul lök
Vitlök
Några små tomater
En tärning grönsaksbuljong
En slurk grädde
Svartpeppar
« Senast ändrad: maj 09, 2018, 20:58:14 PM av Todo »

Utloggad Todo

• Administratörer
  • Klass 5
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: maj 11, 2018, 10:05:02 AM »
Tack Alice :)

Första gången jag åt kirskål kände jag mig lite misstänksam, men den smakar lika bra som vilken grönsak som helst från affären :) Och lite färskare när man kan plocka den minuter innan man använder den...

Utloggad Kenneth

• You got me singing
  • Administratörer
  • Klass A
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: maj 16, 2018, 08:25:21 AM »
Blir avundsjuk på er talang för matlagning. Här är det inte på avancerad nivå direkt..  ;)