Psyksnack.se

Gäst

Författare Ämne: Ska detta forum också självdö?  (läst 2681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Ska detta forum också självdö?
« Svar #15 skrivet: november 18, 2017, 21:21:04 PM »
Och du verkar bara älska att läsa eftersom du känner till alla de där skriverierna.

Så nåt måste ju locka uppenbarligen.

Utloggad Lynx

• Klass 3
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 18, 2017, 21:25:59 PM »
Jag tror de flesta inser att deras problematik inte diskuteras under tramsrubrikerna.
Man är ju inte tvungen att läsa där.
Jag tycker forumet är tydligt uppdelat, så de seriösa trådarna lätt kan hittas.

Min egna problematik vill jag varken läsa eller skriva om då det kan vara triggande.

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 18, 2017, 21:30:34 PM »
Och du verkar bara älska att läsa eftersom du känner till alla de där skriverierna.

Så nåt måste ju locka uppenbarligen.

Ja, jag tycker att det vore bra med ett stödforum där det pratades om problematiken.

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 18, 2017, 21:33:49 PM »
Jag tror de flesta inser att deras problematik inte diskuteras under tramsrubrikerna.
Man är ju inte tvungen att läsa där.
Jag tycker forumet är tydligt uppdelat, så de seriösa trådarna lätt kan hittas.

Min egna problematik vill jag varken läsa eller skriva om då det kan vara triggande.

Hur får du då stöd? Hur ger du stöd? Hjälper det att "titta bort"?

Utloggad Forum

• Vanliga medlemmar
  • Klass 3
  • *
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 18, 2017, 21:37:17 PM »
Mm, exakt här har vi ett belysande exempel på det jag tog upp redan i början av den här tråden. Människor som gärna läser, men inte är beredda att bidra med nåt själva. Men du ska  ha heder för att du erkänner det. Det är värre med alla dessa" Peeping Toms" som BARA läser i smyg bakom kulisserna. Och de är många.

Ser ni nu vad jag menar?

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: november 18, 2017, 21:40:54 PM »
Mm, exakt här har vi ett belysande exempel på det jag tog upp redan i början av den här tråden. Människor som gärna läser, men inte är beredda att bidra med nåt själva. Men du ska  ha heder för att du erkänner det. Det är värre med alla dessa" Peeping Toms" som BARA läser i smyg bakom kulisserna. Och de är många.

Ser ni nu vad jag menar?

Lovar dig Forum, jag skriver ett dussin allmänforumtrådar. Börjar nu.

Utloggad Flocks

• Klass 3
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: november 18, 2017, 21:46:56 PM »
Du formulerar dig bra Disela, samtidigt måste man kanske se det lite nyanserat. 🎭

Även psykiskt sköra människor kan ha allmänna intressen som musik, konst, träning, hus och hem. Och så vidare. Det kan nog vara givande att läsa och se det. Att bara gräva ner sig och bli sin sjukdom är väl just inte så bra, eller vad tror du?

Utloggad Lynx

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 18, 2017, 22:18:12 PM »

Jag känner att jag passar bättre in här än på t ex Facebook. IRL på fritiden umgås jag enbart med släkt.
På arbetsprövningen släpper jag inte nån inpå livet och hänger aldrig med på After Work. Jag har alltid haft svårt att känna att jag passar in.
Ge stöd skulle jag behöva bli bättre på, det kan jag hålla med om, men det är inget krav för att skriva här.
Förtydligar det för nytillkomna.
Jepp, att undvika att vältra mig i vissa ämnen, undvika att älta det negativa i mitt liv och mer fokusera på det lilla positiva jag kan hitta är bättre mot min depression. Jag ältar tillräckligt i mina tankar.

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 18, 2017, 22:22:02 PM »
Du formulerar dig bra Disela, samtidigt måste man kanske se det lite nyanserat. 🎭

Även psykiskt sköra människor kan ha allmänna intressen som musik, konst, träning, hus och hem. Och så vidare. Det kan nog vara givande att läsa och se det. Att bara gräva ner sig och bli sin sjukdom är väl just inte så bra, eller vad tror du?

Självklart! Men hur stor (läs minimal) andel av inläggen handlar om psykisk problematik?

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: november 18, 2017, 22:25:39 PM »

Jag känner att jag passar bättre in här än på t ex Facebook. IRL på fritiden umgås jag enbart med släkt.
På arbetsprövningen släpper jag inte nån inpå livet och hänger aldrig med på After Work. Jag har alltid haft svårt att känna att jag passar in.
Ge stöd skulle jag behöva bli bättre på, det kan jag hålla med om, men det är inget krav för att skriva här.
Jepp, att undvika att vältra mig i vissa ämnen, undvika att älta det negativa i mitt liv och mer fokusera på det lilla positiva jag kan hitta är bättre mot min depression. Jag ältar tillräckligt i mina tankar.

Betraktar du det som ältande om någon pratar om sina bekymmer?

Utloggad Lynx

• Klass 3
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: november 18, 2017, 22:33:32 PM »

Det är ju mitt ältande jag menar.

Utloggad Aurelius

• Klass 3
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 18, 2017, 22:40:00 PM »
Jag måste försvara snickeri, blom eller trädgårds-postning faktiskt.

Jag är ganska deprimerad.. Att jobba på någonting kan vara katartiskt, renande när man mår dåligt. Det kan vara en stor grej och hinder att överskrida. Och sedan vill man kanske visa det. Man det är möjligt att man skulle behöva uppmuntra varandra bättre i olika projekt.Det är väl mest det som saknas. Alla kan ju göra någonting som förbättrar dennes vardag.
« Senast ändrad: november 18, 2017, 22:45:56 PM av Aurelius »

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: november 18, 2017, 23:53:57 PM »
Jag måste försvara snickeri, blom eller trädgårds-postning faktiskt.

Jag är ganska deprimerad.. Att jobba på någonting kan vara katartiskt, renande när man mår dåligt. Det kan vara en stor grej och hinder att överskrida. Och sedan vill man kanske visa det. Man det är möjligt att man skulle behöva uppmuntra varandra bättre i olika projekt.Det är väl mest det som saknas. Alla kan ju göra någonting som förbättrar dennes vardag.

Jovisst, om det är andra faktorer som framkommer så och det här är vid sidan om. Forum gnäller på att jag skriver för lite, men jag tycker - är det bara jag som tycker så?! - att den huvudsakliga responsen är att ge komplimanger för en klänning eller bistå med att berätta när och hur pärlhyacinter bör sättas är absurt på ett stödforum för psykisk ohälsa. Varför startar ni inte en liten kompisgrupp? Jag tror inte att det här var Kenneths tanke med forumet.

Utloggad disela

• Klass 2
  • **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: november 19, 2017, 00:08:03 AM »

Det är ju mitt ältande jag menar.

Du är på ett stödforum Lynx (oj, det där kändes ju inte lite konstigt att säga eftersom jag kallar mig lynx på ett annat forum). Du får försöka lita på att någon faktiskt lyssnar på dina bekymmer och inte bara försöka visa dig bra (Jo, du är bra!) på dina snickerier. Det blir kontraproduktivt med denna ensidiga, flashiga snyggsida (inte enbart riktat till dig). Folk med problematik kommer inte skriva i första taget.

Utloggad Alice

• Vanliga medlemmar
  • Klass 2
  • *
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 19, 2017, 00:16:42 AM »
Det är ju bra om det finns en peppande faktor, men som det är nu... Här finns det några nissar och nissor som skriver om sin förtjusande verklighet; excellenta frukostar, i-landsproblem hur man ska fixa trädgården, hur man ska fördela tiden i sin snickerier och en cool kepa, göra lite pappersblommor eller visa upp en tjusig klänning. Allvarligt! Vem skriver om problem här? De som skriver här har bara en separationsångest från sps. Det ni tar upp hör hemma i twittervärlden eller Facebook där det tjusigare kommer till tals. Hela det här forumet är hittills ett misslyckande. Av de som skriver regelbundet är det väl forum och Kenneth som har pratat om något problem. Skulle aldrig falla mig in att skriva här om jag "bara hittade det här forumet" när jag sökte på min problematik. Och det är ett problem.

Alltså jag brukar inte svära men vem fan är du att sitta och klanka ner på att människor fokuserar på det positiva i sina liv? Jag har haft det skitjobbigt de senaste tio åren och har äntligen börjat komma till ro och få ihop mitt liv men visst finns det problem (det rör dock inte mig direkt) och är ingenting jag kommer att skriva om här för att 1. Det är integritetskränkande 2. För att göra missunnsamma människor som dig nöjda.

Slutsats: Jag skriver om mitt trädgårdsfix hur jäkla mycket jag vill, jag förtjänar att ha dessa bra stunder i mitt liv! Är inte ett dugg ledsen om det stör dig.